ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

استمهال امکان فاینانس خارجی برای چند طرح مهم راه آهن
شورای اقتصاد در جلسه هفته گذشته خود با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد تا فاینانس، سرنوشت چند پروژه بزرگ راه‌آهن ایرن را مشخص کند.

عباس آخوندی در جلسه هفته گذشته شورای اقتصاد پیشنهادی ارائه کرد تا شاید به وسیله آن بتوان مشکل تامین منابع مالی بخشی از پروژه‌های راهی در زمین مانده را سروسامان داد.

با تصویب این طرح مصوبات احداث چند خط راه‌آهن اصلی کشور تمدید خواهد شد و وزارت راه می‌تواند برای تامین فاینانس آن‌ها اقدام کند تا شاید افتتاح این طرح‌ها که بعضا سال‌ها از کلنگ خوردن آن‌ها می گذرد سرعت بگیرد.

محدودیت منابع مالی شرکت ساخت در طول سال‌های گذشته تا حدی بوده که طبق اعلام مدیر عامل راه‌آهن به نتیجه رسیدن طرح‌های کلنگ زنی شده 40 سال زمان نیاز دارد. شاید به همین دلیل است که تامین منابع خارجی و مشارکت دادن آن‌ها از طریق فاینانس در اولویت‌های دولت قرار گرفته و آخوندی نیز بر گسترش آن تاکید بسیاری دارد.

در بین طرح‌هایی که تمدید آن به منظور دریافت فاینانس تصویب شده دو طرح از بعد اقتصادی از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. راه‌آهن اراک – کرمانشاه و سپس کرمانشاه – خسروی یکی از این طرح‌ها به حساب می‌آید. این خط ریلی که مرکز کشور به یکی از مهمترین استان‌های غربی کشور متصل می‌کند از یک سو کرمانشاه را به چرخه ناوگان ریلی کشور وصل می‌کند و از سوی دیگر با ارتباط مرز خسروی به شبکه ریل، مقدمات گسترش ترانزیت ریلی را فراهم می‌کند.

راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا دیگر طرح مهمی است که شاید طراحی فاینانس به احداث آن کمک کند. طرحی که نیمه تمام ماندن آن باعث شد آخوندی در نشست خود با آذربایجانی‌ها مجبور شود از جاده و دریا و چیزهای دیگر مایه بگذارد.

راه آهن شیراز – بوشهر، میانه – اردبیل، تهران، همدان سنندج و گرگان، بجنورد و مشهد نیز دیگر پروژه‌هایی هستند که وزیر راه برای آن‌ها استمهال کرده است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49