ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دانشجویان من

معرفی دانشجو: فاطمه وزیری: ارائه مدل تصمیم‌گیری برای انتخاب روش مناسب حفاری در تونل‌های حمل و نقلی

موضوع پایان نامه: ارائه مدل تصمیم‌گیری برای انتخاب روش مناسب حفاری در تونل‌های حمل و نقلی

مطالعه موردی: بخشی از پروژه خط 6 متروی تهران

استاد راهنما: دکتر مهدی روانشادنیا

استاد مشاور: دکتر شاهین شعبانی

چکیده

در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت و گسترش شهرها، احداث فضاهای زیرزمینی به ویژه در مناطق شهری به منظور کاستن از بار ترافیکی توسط خطوط مترو و احداث مسیرهای فاضلاب و آب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار گردیده است. امروزه با توجه به میزان سرمایه‌گذاری اولیه، نرخ پیشروی مورد نیاز، موقعیت و محل احداث تونل، جنس خاک، سطح آب‌های زیرزمینی و نوع پوشش داخل تونل روش‌های گوناگون حفاری در نظر گرفته می‌شود.

انتخاب روش درست حفاری تصمیمی پیچیده بوده که نیاز به در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورهای فنی، اقتصادی و محیطی دارد. برای یک تونل، یک روش مشخص حفاری وجود ندارد، و معمولا دو یا چند روش عملی می‌باشد. هر روش شامل تعدادی مشکلات طبیعی است. در نتیجه روش بهینه، روشی است که کمترین مشکلات را داشته باشد. اگرچه تجربیات و قضاوت‌های مهندسی هنوز هم اصلی‌ترین عامل در انتخاب روش‌های حفاری هستند، ولی برای تحلیل جزئی‌تر داده‌های موجود در انتخاب روش حفاری مناسب، تفاوت‌های نامشهود موجود در خصوصیات هر منطقه و سرمایه‌گذاری زیاد در پروژه‎‌های عمرانی بزرگ نیاز به داشتن تحقیقات علمی و سیستماتیک دارد.

هدف از انجام این تحقیق انتخاب مناسب‌ترین روش حفاری تونل با استفاده از یک روش علمی و سیستماتیک است. برای تحقق این هدف از سه روش TOPSIS ، ELECTRE و تخصیص خطی که از  روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره هستند، استفاده شده است. دلیل این انتخاب به کارگیری روشی جدید و متفاوت با کارهای مشابه قبلی می‌باشد. در این مقاله وزن معیارها با استفاده از نظر متخصصین به‌دست آمده، سپس اولویت‌بندی گزینه‌های حفاری برای یک مطالعه موردی صورت پذیرفته است.

کلید واژه‌ها: تصمیم‌گیری چند معیاره، TOPSIS ، ELECTRE ، تخصیص خطی، حفاری تونل، TBM ، رودهدر، انفجار، روسی، اتریشی، خط 6 مترو

نام و نام خانوادگی: فاطمه جزو وزیری

ایمیل: f.jozvevaziri@srbiau.ac.ir



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48