ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

تونل مانش 24 سال پس از افتتاح

در تاریخ ۶ مه ۱۹۹۶ میلادی؛ فرانسوا میتران، رییس جمهوری وقت و الیزابت دوم، ملکه بریتانیا روبان پروژه تونل بین فرانسه و بریتانیا (تونل مانش) را قیچی کردند، رویایی که دو قرن قدمت داشت.

بیست سال بعد، این راه آهن بیشترین رفت و آمد در جهان را با عبور ۴۰۰ قطار در روزهای شلوغ رفت و آمد داراست. تونل مانش هنوز هم بعنوان شاهکار مهندسی عمران باقی مانده است.

برای اتصال انگلستان به فرانسه باید مسافت ۳۷/۹ کیلومتر را از زیر دریا پیمود، با این حال این تونل در عمق ۷۵ متری زیر آب ساخته شده که به طور کلی طول آن ۵۰/۵ کیلومتر است.

حفاری تونل در سال ۱۹۸۷ در طرف انگلیسی و در سال ۱۹۸۸ در طرف فرانسوی آغاز شد. یازده دستگاه غول پیکرحفاری تونل روزانه ۷۶ متر تونل حفر کردند و در تاریخ اول دسامبر ۱۹۹۰ اولین اتصال تاریخی بین دو طرف برقرار شد.

در واقع در حال حاضر سه تونل وجود دارد، دو تونل برای قطار، یکی برای رفت و دیگر برگشت و سومین تونل که باریکتر است و با دو تونل قطار در ارتباط است برای دسترسی به تجهیزات فنی و تهویه مورد استفاده قرار می گیرند.

وسایل نقلیه، کامیون، اتومبیل و موتورسیکلت در این تونل بوسیله واگن ها حمل می شوند.

در حال حاضر ۲۵ قطار مورد استفاده قرار می گیرد که هر ۴۴ روز یا هر ۳۰ هزار کیلومتری که می پیمایند مورد بازرسی قرار می گیرند. هنوز بعد از گذشت چندین سال از این ماجراجویی صنعتی، تعمیر و نگهداری و مسئله امنیت، موضوعات اصلی برای این پروژه هستند. برای اجرای این پروژه ۱۳ هزار مهندس، تکنسین و کارگر مشارکت داشته اند.

تونل مانش همچنین یک ماجراجویی مالی بود که با برآوردهای اشتباهی به پایان رسید. این پروژه با ۱۰۰ درصد تامین مالی بخش خصوصی ساخته شد. صدها هزار نفر سهامدار کوچک که در سال ۱۹۸۷ سهام این پروژه را خریداری کرده بودند، ۱۴ سال بعد متوجه بدهی مالی شرکت و بحران برای سرمایه گذاری شان شدند. فقدان رفت و آمد کافی که به ایجاد بدهی سنگین برای شرکت یوروتونل انجامید، اعتراض شدید سهامداران را در پی داشت.

با این حال اولین سود شرکت یوروتونل در سال ۲۰۰۷ بدست آمد که این شرکت توانست دو سال بعد، نخستین سود سهام را به سهامداران پرداخت کند.

در اکتبر ۲۰۱۲ میلادی، همزمان با بازی های المپیک لندن، یوروتونل انتقال مجموعا ۳۰۰ میلیون مسافر از زمان آغاز کار خود را جشن گرفت.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45