ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مصالح ساختمانی

ساخت آجر از باکتری...

شرکت bioMason به تازگی موفق به ابداع روشی شده است که با مواد اولیه فراوان در طبیعت و نوع خاصی از باکتری، می توان آجر تولید نمود. طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان های مختلف، بتن، شیشه، آهن و چوب از مصالح اصلی بسیاری از ساختمان های امروزی هستند که تولید آن ها شامل صرف هزینه و انرژی بسیار زیادی می شود و تولید این مواد برپایه استفاده از منابع طبیعی محدود است. اما با دانش بکارگیری باکتری ها برای تولید آجر، بدون آسیب رسیدن به منابع طبیعی، می توان به تولید مصالح ساختمانی پرداخت.

52ebc475e8e44e981a0000ba_bricks-grown-from-bacteria_innovation-challenge-biomason_biobrick-530x354

طبق تحقیقات انجام شده توسط این شرکت، در سال ۲۰۰۸ حدود ۲٫۸ میلیارد تُن سیمان در جهان تولید شده و تقریبا معادل همین مقدار کربن دی اکسید وارد جو شده است. برای تولید سیمان و مصالح ساختمانی دیگر انرژی زیادی از جمله استخراج منابع، نیروی انسانی، حمل و نقل و … صرف می شود و به همین ترتیب حدود ۴۰% از صرف انرژی جهان در سال ۲۰۰۸، مربوط به صنایع بوده است.

52ebc4a5e8e44e29ae0000b3_bricks-grown-from-bacteria_140128_biobrick-530x404

باکتری ها وقتی در دمای مناسبی قرار بگیرند و مواد غذایی به همراه نیتروژن و کلسیم به آن ها برسد، می توانند در عرض پنج روز پیوندهای محکمی را ایجاد نمایند و سیمان یا آجر بسازند. مواد اولیه تولید این نوع مصالح بسیار ارزان است و معمولا از مواد فراوان در طبیعت یا بازیافت زباله ها تامین می شود. فرق عمده تولید این نوع آجرها با آجرهای تولید حال حاضر در نحوه سفت شدن آن هاست که به جای داخل شدن در کوره و صرف انرژی بالا، در دمای متعادل محیطی رشد می کنند. همچنین آب به سیمان یا آجر کمک می کند تا پیوندهای بسیار محکم تری را تشکیل بدهد و هم اکنون به اثبات رسیده است که از آب شور دریا نیز می توان برای استحکام بخشیدن به این نوع آجر یا سیمان ها استفاده کرد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49