ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
روش های ساخت

نگاهی به درآمد خوب تخریب کاران - روش‌هاي تجربي و علمي تخريب ساختمان
مجتبی کاوه
افرادي كه در كار تخريب حرفه‌اي مي‌شوند علاوه بر دستمزدي كه مي‌گيرند، در خريد و فروش آهن‌آلات و ديگر محصولات تخريب هم مشاركت مي‌كنند.

هزينه تخريب از طبقه‌اي ۵/۱ تا ۳ ميليون
ساختمان‌هايي كه در كشور ما به قصد نوسازي تخريب مي‌شوند اغلب اسكلت فلزي و در بعضي موارد اسكلت بتني هستند. عباس حسني، تخريب‌چي تجربي ساختمان كه در اين كار سابقه ۹ ساله دارد با بيان اين مطلب به «كسب و كار»، گفت: تخريب ساختمان‌هاي كلنگي هم قسمتي از كار ماست كه كار تخريب آنها ساده‌تر است.
قرارداد ما با كارفرما يا مالك به اين صورت است كه براي تخريب هر طبقه بسته به متراژ بنا و اينكه ساختمان اسكلت فلزي، بتني يا كلنگي باشد مبلغي پيشنهاد مي‌كنيم.
اين مبلغ براي ساختمان‌هاي اسكلت فلزي و كلنگي براي هر طبقه بين ۵/۱ تا ۲ ميليون تومان و براي ساختمان‌هاي اسكلت بتني كه تخريب آنها سخت‌تر است ۵/۲ تا ۳ ميليون تومان است.

چكش باد روزي ۱۰۰ هزار تومان، بيل مكانيكي روزي ۵ ميليون تومان

جعفر داداشي، تخريب‌چي ديگري است كه دستمزد يك كارگر ماهر وارد به كار با چكش بادي را روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان اعلام كرد.
به گفته وي درباره تخريب‌هايي كه با بيل مكانيكي انجام مي‌شود صاحب بيل مكانيكي كه معمولا اپراتوري آن را هم به عهده دارد بسته به استحكام ساختمان و سختي و آساني كار از شيفتي ۳ تا۵ ميليون تومان دريافت مي‌كنند. هر شيفت كار بيل مكانيكي ۶ ساعت است.

آوار ساختمان پول نقد است
نوع ديگر قراردادها به اين شكل است كه آوار حاصل از تخريب ساختمان را يكجا مي‌خريم و بعد از تخريب، آهن‌آلات و مصالح حاصل از تخريب را به جاي هزينه‌ها و دستمزد خودمان برمي‌داريم.
داداشي با بيان اين مطلب، ادامه داد: آوار ساختمان پول نقد است و تخريب‌چي كه شم تجارت داشته باشد و ارزياب خوبي هم باشد با نگاه به يك ساختمان مي‌فهمد چقدر آهن و آجر از اين ساختمان مي‌تواند بيرون بكشد. هر كيلو آهن ضايعاتي تا ۱۳۰۰ تومان قيمت دارد و گاهي فروش موتورخانه ساختمان هم سود خوبي نصيب تخريب‌چي مي‌كند.
به گفته وي تخريب‌چي‌هايي كه شم اقتصادي خوبي دارند در برخي موارد ساختمان را ۵ ميليون تومان خريده‌اند و بعد از تخريب فقط آهن‌آلات آن را ۲۰ ميليون تومان فروخته‌اند.

تخريب علمي طبق دستورالعمل‌هاي استاندارد
يعقوب حيدري‌كيا از جمله افرادي است كه در شركت تحت مديريت خود كار تخريب را به صورت علمي انجام مي‌دهد. وي درباره جزئيات عمليات تخريب به «كسب و كار» گفت: كار با ارزيابي بنا آغاز مي‌شود تا روش و برنامه لازم براي تخريب توسط مهندسان تنظيم شود.
در مرحله بعد قرارداد تخريب بين كارفرما و شركت منعقد مي‌شود. در قرارداد مذكور نكات اساسي از جمله مدت تخريب، دستمزد و تعهدات دوجانبه‌اي كه طرفين درباره دستور كار و ايمني و ساير موارد دارند، مدنظر قرار مي‌گيرد.
بعد از آن وارد فاز اجرايي مي‌شويم كه نخستين كار در اين مرحله انجام عمليات مقدماتي و آماده‌سازي است. اين عمليات شامل يك دستورالعمل ۲۶ ماده‌اي است كه مو به مو بايد اجرا شود. مثلا در ماده اول اين دستورالعمل آمده است: قبل از شروع كار بررسي‌هاي مهندسي براي تعيين شرايط كف‌ها، ديوارها، چارچوب‌ها و اسكلت و امكان خراب شدن غيرمترقبه بخش‌هاي ساختمان انجام شود.

ارزش جان انسان‌ها علت تفاوت هزينه تخريب علمي و تجربي
اين كارشناس تخريب ساختمان ادامه داد: در مرحله بعد كار تخريب با رعايت تمام اصول مهندسي و موارد ايمني آغاز و تا انتها با نظارت دقيق پيمانكار انجام مي‌شود.
وي با اشاره به سخت‌گيرانه بودن دستورالعمل تخريب در شركت‌هايي كه اين كار را با نگاه علمي انجام مي‌دهند، گفت: اين دستورالعمل‌ها طبق استانداردهاي جهاني مورد تاييد سازمان نظام مهندسي كشور تهيه شده‌اند و با اجراي آنها شاهد بروز اتفاقات تلخي كه در اثر تخريب‌هاي غير اصولي به وقوع مي‌پيوندد، نخواهيم بود.
حيدري‌كيا علت عدم استقبال از تخريب علمي و صنعتي را تفاوت هزينه‌هاي اين روش با تخريب سنتي و تجربي عنوان كرد و افزود: افراد متخصصي كه يك تخريب علمي را برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت مي‌كنند دستمزد بالاتري از افرادي كه به صورت تجربي اين كار را انجام مي‌دهند، طلب مي‌كنند.
متاسفانه اغلب كارفرماها و سازندگان در كشور ما هم افراد غير متخصصي هستند كه كار ساختمان‌سازي را تنها از دريچه سود مي‌نگرند در حالي كه تفاوت هزينه‌هاي تخريب علمي و سنتي گاه به اندازه جان چندين انسان ارزش دارد.

ديدگاه كارشناس

محمدرضا اسدي، كارشناس معاونت فني و عمراني شهرداري تهران كه سابقه سرپرستي عمليات تخريب پل كن به صورت علمي را در كارنامه دارد، بسياري از تخريب‌هاي انجام شده در كشور را غير استاندارد دانست و گفت: صدمات مالي و جاني فراواني كه تخريب‌هاي غير اصولي در كشور ايجاد مي‌كند فراوان است و براي جلوگيري از تكرار اين مشكلات، تخريب‌چي‌هاي تجربي بايد تشكل‌هاي صنفي تشكيل دهند و ضمن ديدن دوره‌هاي آموزشي، كار آنها توسط كارشناسان ذي صلاح تحت نظارت قرار گيرد.

نقل از دنیای کسب و کار



آرشيو مطالب...


مهدی گل زاده : برای کار تحقیقاتی بسیار خوب است ولی می بایست مباحث تکمیلی ارائه گردد
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46