ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معرفی افراد موفق

15 مدیر بـرتـر جهـان در رده‌بندی فورچون

هر یک از این افراد به شکلی توانسته‌اند در یک یا چند حوزه به دستاوردهای تعجب‌برانگیزی دست پیدا کنند. رشد درآمد شرکت، ‌رشد قیمت سهام شرکت، تاثیر فرهنگی و بازده برای سرمایه‌گذاران، برخی از حوزه‌های موفقیت این گروه بوده zاست. موفقیتی که نصیب این گروه از مدیران شده عوامل مختلفی داشته که در شرح حال هر یک ذکر می‌شود. در سال گذشته میلادی بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته که دچار تبعات بحران مالی و رکود اقتصادی سال‌های 2008 تا 2010 بودند از رکود خارج شدند و سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در اروپا، آمریکا و ژاپن کمک قابل ملاحظه‌ای به رونق فعالیت شرکت‌های فعال در این کشورها کرد. البته برخی شرکت‌ها هم به دلایل مختلف عملکرد ضعیفی داشتند. در سال جاری میلادی تاکنون عملکرد برخی بازارهای سهام به خوبی سال گذشته نبوده است. این گفته به‌ویژه در مورد آمریکا صادق است، زیرا بانک مرکزی این کشور از ماه دسامبر برنامه کاهش خرید اوراق قرضه دولت را آغاز کرده و با توجه به بهبود شرایط اقتصادی در این کشور به نظر می‌رسد این برنامه ادامه پیدا کند به طوری که اواخر سال جاری میلادی خرید اوراق قرضه دولت پایان خواهد‌یافت. کاهش حمایت بانک مرکزی از اقتصاد به دلیل کاهش مصرف، لطماتی به شرکت‌های فعال در این کشور و نیز شرکای تجاری آنها وارد خواهد کرد، البته شرکت‌هایی که مدیرانی کارآمد دارند خود را با این دگرگونی سازگار خواهند کرد؛ در نتیجه می‌توان انتظار داشت نام‌هایی که در این فهرست به چشم می‌خورد در فهرست سال 2014 نشریه فورچون هم ذکر شود. یک نکته دیگر این است که عامل اصلی موفقیت این شرکت‌ها نوآوری و سرسختی مدیران آنها بوده است. در این مقاله به بررسی 15 مدیر قرار گرفته در صدر این فهرست می‌پردازیم. در ادامه به توصیف مختصر عملکرد این مدیران و شرکت‌های تحت مدیریت آنها می‌پردازیم.

الون ماسک
مدیرعامل شرکت‌های تسلا اسپیس ایکس و سولارسیتی

همه می‌دانند که الون ماسک یک مدیر بسیار فعال است و در سه شرکت نفشی تعیین‌کننده داشته است. او که یکی از بنیان‌گذاران شرکت پی پال است، مدیریت عامل شرکت اسپیس ایکس را که در حوزه فناوری‌های فضایی فعالیت می‌کند بر عهده دارد و در شرکت تسلا موتورز که صنعت تولید خود را دگرگون کرد مدیرعامل است.
الون به این دو شرکت اکتفا نکرده و وارد حوزه انرژی شده و اکنون رئیس و بزرگ‌ترین سهامدار شرکت سولارسیتی است. اما سال 2013 سالی ویژه برای او بود؛ زیرا سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان با تمام وجود از ایده‌ها و دیدگاه‌های او استقبال کردند.
شرکت تسلا موتورز پس از شروعی پرمشقت در یک دهه پیش، به برجسته‌ترین سازنده خودروهای تمام برقی تبدیل شده است. در سه فصل نخست سال گذشته درآمد شرکت دوازده برابر شد و تخمین زده می‌شود فروش سال 2013 آن به بیش از 2 میلیارد دلار برسد.
قیمت سهام تسلا موتورز در سه ماه اخیر به شدت رشد کرده است و همان‌طور که شرکت اسپیس ایکس به علاقه‌مندی مجدد همگان به اکتشافات فضایی کمک کرد برنامه‌های الون برای ساخت یک حلقه بزرگ ارتباطی بین سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس مورد توجه آمریکایی‌ها قرار گرفته است.
او در ماه آگوست سال پیش برنامه‌های طراحی خود را در این حوزه منتشر کرد. ایده‌های الون سبب ثروتمند شدن او شده است. بنا به برخی تخمین‌ها او اکنون 7.7 میلیارد دلار سرمایه دارد، اما بی‌پروایی و پشتکار او سبب شده به مدیرعامل سال 2013 نشریه فورچون تبدیل شود.

رهبران شرکت‌های بزرگ امسال هشداری جدی دریافت کردند: هیچ شرکتی آنقدر بزرگ یا ارزشمند نیست که بتواند از تهدید سرمایه‌گذاران فعال که هر روز مهاجم‌تر و سلطه‌گرتر می‌شود خود را در امان احساس کند. کارل ایکان و دیوید آینهورن به خرید سهام شرکت اپل که ارزشمندترین شرکت جهان است (با ارزش بازار 467 میلیارد دلار) اقدام کردند و آشکارا خواستار آن شدند که این شرکت سود نقدی بالاتری به سهامداران پرداخت کند. اندکی بعد شرکت اپل به بازخرید سهام خود از سهامداران اقدام کرد و اکنون ایکان انتظارات بیشتری از سرمایه‌گذاری خود دارد. جفری اوبن با جنجال کمتری در شرکت مایکروسافت سرمایه‌گذاری کرد؛ اما چهار ماه بعد از این سرمایه‌گذاری، شرکت مایکروسافت او را به عضویت هیات مدیره برگزید و استیو بالمر اعلام کرد زودتر از آنچه برنامه‌ریزی شده بود قصد دارد از سمت خود کناره گیری کند.
دیگر سرمایه‌گذاران فعال در پی ایجاد تغییر در بانک جی پی مورگان چیس، شرکت پپسی و بانک یو بی اس بودند و در حقیقت هیچ شرکتی از اقدامات این سرمایه‌گذاران در امان نبوده است. قدرت جدید این افراد چندان اسرار آمیز نیست. سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران فعال عملکرد بسیار بالاتری نسبت به متوسط عملکرد بازار دارند پول در اختیار آنها قرار می‌دهند. به همین دلیل تعجبی ندارد که دارایی‌های آنها از 12میلیارد دلار در یک دهه پیش به بیش از 89 میلیارد دلار افزایش‌یافته است. نفوذ این سرمایه‌گذاران با گسترش فعالیت آنها به دیگر کشورها می‌تواند بسیار بیشتر شود (برای مثال، دانیل لوب تلاش کرد شرکت سونی را متحول کند) اما اگر بازده سرمایه‌گذاری آنها کاهش یابد دارایی صندوق سرمایه‌گذاری آنها کاهش خواهد‌یافت.

پونی ما
از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت تانسانت

امپراتوری اینترنتی آقای پونی ما یعنی شرکت تانسانت در سال 2014 به ارزشمندترین شرکت غیردولتی چین تبدیل شد و ارزش آن در بازار به بیش از 95 میلیارد دلار رسید. تحقق این رقم حاصل رشد 61 درصدی قیمت سهام آن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون است. سهام این شرکت در سال 2004 در بورس چین عرضه شد و از آن زمان تاکنون قیمت سهام آن واقعا 10 هزار برابر شده است. این رشد اعجاب آور سبب شد آقای ما که از بنیان‌گذاران این شرکت بود یکی از ثروتمندترین کارآفرین‌های چین در حوزه فناوری شود (تخمین زده می‌شود ارزش خالص دارایی‌های او 10 میلیارد دلار است.) اما او قدرتمندترین کارآفرین این کشور است. او ابتدا با خدمات چت QQ بازار چین را به تصاحب خود درآورد. امروزه او برای گسترش فعالیت‌هایش به سطح جهان در تلاش است: گفته می‌شود شرکت تانسانت در ماه نوامبر در پی تملک بخشی از سهام شرکت مشهور اسنپ چت بوده است. سال گذشته شرکت تانسانت قراردادی با شرکت اکتیویژن بلزارد منعقد کرد که به سبب آن شرکت تانسانت تنها شریک این شرکت آمریکایی برای تولید نسخه چینی یک ویدئوگیم معروف (Call of Duty) می‌شود. آقای ما به افقی فراتر از بازار چین چشم دوخته است. همچنین او قصد دارد فعالیت‌های خود را به حوزه فناوری محدود نکند. در سال جاری او به تبلیغ نرم افزار ارسال پیام وی چت شرکت تانسانت در بازارهای بین‌المللی پرداخت و در ماه نوامبر او نیز مانند یک میلیاردر دیگر چینی که در حوزه اینترنت فعالیت می‌کند یعنی جک ما بنیان‌گذار وب سایت علی بابا، فعالیت در نخستین تجارت بیمه آنلاین در چین را اعلام کرد. این خبر موجب شگفتی فعالان بازار شد اما شرکت‌های بزرگ برای حفظ سهم خود در بازار و سوددهی به توسعه فعالیت‌های خود نیازمند هستند.

آنجلا آرندتس
مدیرعامل شرکت بوربری

خانم آرندتس به‌عنوان قدرتمندترین زن در فهرست سال 2013 نشریه فورچون معرفی شده است. او از پیش به عنوان مدیرعامل شرکت مد بوربری انگلستان سالی موفق را پشت سر گذاشته است. در حالی که شاخص بورس لندن 10 درصد رشد کرده قیمت سهام این شرکت مد 29 درصد افزایش‌یافته است و این رشد در حالی رخ داده که نگرانی‌هایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد چین و تداوم روند کند و شکننده بهبود شرایط اقتصادی در اروپا وجود داشته است. اما او با اعلام اینکه قصد دارد از این شرکت برود تمام ناظران و تحلیلگران را متعجب کرد. او گفت قصد دارد به کالیفرنیا برود تا ریاست فروشگاه‌های آنلاین و خرده فروشی شرکت اپل را بر عهده گیرد. آرندتس در سال جاری میلادی در این سمت قرار می‌گیرد و عملیاتی با فروش سالانه 20 میلیارد دلار را رهبری خواهد کرد. (او در شرکت قبلی بر عملیات فروش به ارزش 2.3 میلیارد دلار مدیریت می‌کرد.) تحلیلگران معتقدند او در ترسیم افق شرکت اپل نقش خواهد داشت؛ به‌ویژه آنکه شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی وارد حوزه‌های جدید فعالیت می‌شوند. تولید ساعت‌های متصل به اینترنت، عینک‌های متصل به اینترنت و دیگر ابزارهایی که برای تولیدشان به یک متخصص مد نیاز شدید وجود دارد جزو حوزه‌های جدیدی هستند که شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات دیجیتال تلاش می‌کنند در آنها پیشرو باشند. (خانم آرندتس در حوزه جوان سازی شرکت‌ها توانمند محسوب می‌شود.) سمت جدید خانم آرندتس او را به مدیر ارشد زن در شرکتی تبدیل خواهد کرد که استیو جابز آن را بنیان گذاشت و موفقیت او در حالی که برای آینده شرکت اپل بسیار حیاتی است اصلا آسان نخواهد بود. آخرین کسی که ریاست بخش خرده فروشی شرکت اپل را بر عهده گرفت کمتر از یک‌سال در این سمت باقی ماند. اگر او بتواند در این شغل موفق عمل کند، راهیابی‌اش به سمت مدیریت شرکت اپل دور از انتظار نخواهد بود.

رید هیستینگز/ جف بوکس
مدیران عامل شرکت‌های نت فلیکس و تایم وارنر

سه سال از زمانی که نشریه فورچون رید هیستینگز را به عنوان مدیر سال معرفی کرد، می‌گذرد. اندکی بعد جف بوکس مدیرعامل شرکت تایم وارنر شرکت نت فلیکس را به ارتش آلبانی که بعید است جهان را فتح کند، تشبیه کرد. امروزه دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که شرکتی که هیستینگز رهبری آن را بر عهده دارد برای مبازره آماده است.
قیمت سهام این شرکت از اواخر سال 2000 تا کنون 100 درصد افزایش‌یافته و برای نخستین بار بیش از شبکه تلویزیون کابلی و ماهواره‌ای تایم وارنر مشترک دارد؛ اما رشد و رونق شرکت نت فلیکس از رونق فعالیت‌های شرکت تایم وارنر نکاسته است.
قیمت سهام شرکت تایم وارنر در سه سال دو برابر شده و در سال جاری میلادی تاکنون 40 درصد افزایش‌یافته است. یک عامل اصلی این رونق تصمیم بوکس به واگذار کردن شرکت انتشاراتی تایم است. هنگامی که این تصمیم عملی شود بوکس تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های تلویزیونی و ساخت فیلم خواهد داشت و این فعالیت‌ها شامل شبکه کابلی و ماهواره‌ای تلویزیونی هم خواهدبود.
طی سال‌های اخیر شرکت‌ها با گسترش فعالیت‌های خود تلاش کرده‌اند سهم بزرگ‌تری از بازار را کسب کنند؛ اما در این راه بر تمرکز خود در حوزه‌هایی که مزیت رقابتی دارند افزوده‌اند. به این شکل این مزیت حفظ خواهد شد. شرکت تایم وارنر نیز در همین مسیر حرکت کرده است. البته قطعا مسیر بازگشت به روی هیچ یک از این شرکت‌ها بسته نیست.
این به آن معنا است که اگر توان مالی آنها اجازه دهد هر زمان احساس کنند شرایط بازار در حال تغییر است و لازم است حوزه فعالیت خود را تغییر یا گسترش دهند، این اقدام انجام خواهد شد.

جف بزوس
بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آمازون

امسال بار دیگر بزوس بر خلاف انتظارات عمل کرد؛ یعنی تقریبا دو دهه پس از تاسیس آمازون سود شرکت را صرف فتح بازارهای جدید کرد. این شرکت مستقر در سیاتل آمریکا به شراکت با شرکت خدمات پستی آمریکا که وضع خوبی ندارد پرداخت تا امکان تحویل مرسولات در روزهای یکشنبه در برخی شهرهای آمریکا فراهم شود.
اما شجاعانه‌ترین اقدام بزوس چه بود؟ خریدن روزنامه واشنگتن پست به قیمت 250 میلیون دلار با ثروت شخصی‌اش. با این حال باید گفت این رویه در گذشته موثر و سودبخش بوده است و به همین مبنا سرمایه‌گذاران نسبت به افق سهام شرکت آمازون خوش‌بین بوده‌اند. قیمت سهام این شرکت در سال جاری میلادی تاکنون 40 درصد افزایش‌یافته است.
آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک بین‌المللی آمریکایی است که بزرگ‌ترین خرده فروش آنلاین جهان است. سایت آمازون دات کام به عنوان فروشنده کتاب به صورت اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرد، اما خیلی زود حوزه فعالیت‌هایش را گسترش داد و به فروش لوح فشرده، دی‌وی‌دی، نرم‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای و محصولات الکترونیک، اثاث منزل، اسباب بازی و جواهرآلات پرداخت. این شرکت همچنین به تولید محصولات الکترونیک مصرفی به‌ویژه کتاب خوان دیجیتال پرداخت و یک ارائه‌کننده بزرگ خدمات رایانه‌ای است.
جف بزوس این شرکت را در ژوئیه سال 1994 تاسیس کرد و در سال 1995 سایت آمازون دات کام کار خود را آغاز کرد.
آمازون برای خرده فروشی، وب سایت‌های مجزا برای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و چند کشور دیگر دارد. بزوس پس از مطالعه گزارشی که پیش‌بینی کرده بود رشد سالانه تجارت اینترنتی 2300 درصد است به ایده اصلی تاسیس آمازون رسید.

آکیو تویودا
مدیرعامل شرکت تویوتا

آقای تویودا می‌گوید از دو قاعده پیروی می‌کند: هر روز اتومبیل بهتری بساز و اگر محصول مفرح نیست اصلا اتومبیل نیست. او در هر دو زمینه موفق بوده است.
اکنون تنها چند سال پس بعد از آنکه شرکت تویوتا مجبور شد اتومبیل‌های فروخته شده‌اش را فرا خوان کند و این امر به مطرح شدن تعداد زیادی شکایت علیه آن منجر شد، بار دیگر تویوتا به دوران رونق خود بازگشته است. هدف تویودا برای شرکت خانوادگی‌اش فروش سالانه 10 میلیون دستگاه خودرو و کامیون و افزایش سود عملیاتی است به طوری که تویوتا سودده‌ترین شرکت خودروساز جهان باقی بماند.
همزمان تویودا در حال تغییر طراحی ظاهری و مهندسی خودروهای تولیدی شرکت است تا محصولات مطابق سلایق در حال تغییر مشتری‌ها متحول شود. به این ترتیب او همواره از همان دو اصل پیروی کرده و توانسته جایگاه برتر را در بازار خودرو جهان حفظ کند. در سال 2013 شرکت چند ملیتی تویوتا بیش از 333 هزار کارمند در سراسر جهان داشت و در ژانویه سال جاری میلادی از لحاظ درآمد چهاردهمین شرکت بزرگ جهان بوده است.
شرکت تویوتا در سال 2012 از لحاظ میزان تولید بزرگ‌ترین خودروساز جهان بود. تویوتا نخستین خودروساز جهان است که سالانه بیش از 10 میلیون خودرو می‌سازد. (در سال گذشته میلادی شرکت تویوتا از لحاظ ارزش بازار و درآمد بزرگ‌ترین شرکت ژاپن بود.) پیش‌بینی شده در سال جاری میلادی همزمان با بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان وضعیت بازار خودروسازی بهتر از سال گذشته باشد و پایبندی تویوتا به حفظ و ارتقای کیفیت محصولات و تولید بر مبنای خواست مشتری 2 ویژگی بسیار مهم است که زمینه ساز موفقیت شرکت تویوتا شده است.

لری پیج
از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت گوگل

فرمول به ظاهر متناقض پیج در تغییر مهندسی شرکت گوگل ظاهرا نتیجه‌بخش بوده است. او هم خواستار تمرکز بیشتر بر حوزه‌های کنونی فعالیت شرکت است و هم مایل است گستره خدمات گوگل افزایش یابد.
در سال جاری میلادی قیمت هر سهم گوگل از هزار دلار گذشت و به این ترتیب ارزش این شرکت به بالاتر از ارزش مایکروسافت و پایین‌تر از اپل و اکسون رسید.
ظاهرا پیج مطمئن است شرکت گوگل در حوزه جست‌وجو، تبلیغات، ویدئو آنلاین، نقشه، موبایل و... در صدر باقی خواهد ماند و به دلیل همین اطمینان است که او به فکر گسترش حوزه فعالیت‌های شرکت است. گوگل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در حوزه خدمات و محصولات مبتنی بر اینترنت تخصص دارد.
این شرکت در سال 1998 به عنوان یک شرکت خصوصی تاسیس و در سال 2004 سهام گوگل در بورس آمریکا عرضه شد. ماموریت گوگل از همان ابتدا به این شکل تعریف شد: سازمان‌دهی اطلاعات جهان و قرار دادن آن در دسترس جهانیان.
در این سال‌ها تلاش مدیران گوگل همواره این بوده که این ماموریت را به درستی انجام دهند و مشاهده می‌شود که تا اندازه زیادی در این مسیر موفق بوده‌اند. البته گاهی موانعی پدیدار شده است.
رشد سریع گوگل از ابتدای تاسیس سبب شده شرکت مجبور باشد شرکت‌های دیگری را به تملک خود درآورد، محصولات جدید ارائه کند و در حوزه رشد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهد.
تخمین زده می‌شود که گوگل در سراسر جهان بیش از یک میلیون سرور را در مراکز داده‌ها به‌کار گرفته است.

وارن بافت
رئیس و مدیرعامل شرکت برکشایر هث وی

وارن بافت سال جدید میلادی را با تملک شرکت اچ‌جی هاینتس، بزرگ‌ترین سازنده کچاپ با قیمت 23 میلیارد دلار آغاز کرده است. اکنون بافت بیش از 40میلیارد دلار ثروت دارد و عامل اصلی رشد ثروت او سرمایه‌گذاری در بانک‌هایی نظیر گلدمن ساکس و بانک آمریکا هنگامی بوده که دیگر سرمایه‌گذاران در دوره رکود اقتصادی و بحران مالی سال 2008 با وحشت از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها خارج شدند.
همزمان با رشد ثروت وارن بافت احتمال آنکه یک مورد بزرگ دیگر تملک از سوی شرکت او انجام شود، بیشتر می‌شود.
طی سال‌های اخیر وارن بافت همواره از این قاعده در سرمایه‌گذاری پیروی کرده که سهام ارزان ارزشمند را خریده و با افزایش قیمت‌ها آن را فروخته است. دنباله‌روی از همین قاعده به ظاهر ساده ثروتی عظیم برای او پدید آورده است.
شرکت برکشایر یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که بر فعالیت چندین شرکت دیگر نظارت دارد.
تعدادی از شرکت‌ها به کلی در تملک این شرکت هستند و برکشایر سهام اکثریت را در تعداد دیگری از شرکت‌ها در کنترل دارد. شرکت برکشایر از 48سال گذشته تاکنون رشد سالانه ارزش دفتری به‌طور متوسط 19.7 درصد داشته و این در حالی است که شاخص استاندارد اند پورز 500 در همین مدت سالانه به طور متوسط 9.4 درصد رشد کرده است. میزان نقدینگی شرکت بالا و بدهی‌های آن اندک است.
از دید تحلیلگران، تمایل مدیران شرکت به در اختیار داشتن بلندمدت سهام، نپذیرفتن ریسک بالا و استفاده از فرصت‌ها عواملی هستند که زمینه موفقیت چشمگیر شرکت را فراهم کرده‌اند.

ماریسا مایر
مدیرعامل یاهو

خانم ماریسا مایر شرکت تامبلر را به قیمت 1.1 میلیارد دلار خرید و تغییرات قابل ملاحظه‌ای در بخش ایمیل یاهو پدید آورد. در سایت فلیکر که در حوزه عکس فعال است، دگرگونی‌هایی پدید آورد. با آنکه تغییرات اعمال شده از سوی خانم مایر جنجال برانگیز بوده و شامل همه چیز از محصولات تا سیاست‌های محیط کار شده، واقعیت این است که او به رونق یاهو کمک کرده و اکنون این سایت 800 میلیون کاربر دارد.
قیمت سهام آن نیز طی سال جاری میلادی تاکنون تقریبا 2 برابر شده است. همین موفقیت‌ها است که سبب شده مایر 38 ساله به عناوین مهمی دست یابد. او تنها مدیرعاملی است که در فهرست مدیرعامل برتر سال نشریه فورچون قرار گرفته، در فهرست قدرتمندترین زنان نشریه فورچون در جایگاه هشتم قرار دارد و در فهرست چهل مدیرعامل موفق زیر 40 سال نشریه فورچون در جایگاه نخست قرار گرفته است.
شرکت یاهو نیز یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در کالیفرنیا مستقر است. شهرت یاهو حاصل انتشار اخبار، امکان جست‌وجو و خدمات مربوطه از جمله دایرکتوری، ایمیل، اخبار مختلف، تبلیغات، نقشه، اشتراک ویدئو و... است. یاهو یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها در آمریکا است و هر ماه هفتصد میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.
یاهو ادعا می‌کند که هر ماه بیش از نیم میلیارد نفر با بیش از 30 زبان مختلف به این سایت مراجعه می‌کنند. یاهو در سال 1994 از سوی جری یانگ و دیوید فیلو تاسیس شد و طی سال‌های اخیر از لحاظ تعداد بازدید‌کننده رقابت تنگاتنگ با گوگل داشته است، تحلیلگران پایبندی به کیفیت و ارائه محصولات و خدمات متنوع را عاملی مهم برای تثبیت جایگاه این شرکت در بازار می‌دانند.

ریچارد آندرسون
مدیر‌عامل شرکت دلتا ایرلاینز

یکپارچه شدن موفقیت‌آمیز نورث‌وست ایرلاینز در سال 2010 به رونق فعالیت شرکت دلتا ایرلاینز منجر شد و قیمت سهام آن در سال جاری میلادی تا کنون 127 درصد افزایش‌یافته است.
شرکت دلتا ایرلاینز یک خط هوایی مهم و بزرگ آمریکا است و در تمام جهان فعالیت دارد. این شرکت هر روز 5 هزار پرواز را مدیریت می‌کند و 80هزار کارمند دارد. این شرکت از لحاظ زمان تاسیس ششمین شرکت هواپیمایی با سابقه در آمریکا است.
طی سال‌های اخیر شرکت دلتا از طریق افزودن خطوط جدید پروازی و نیز به تملک درآوردن دیگر خطوط هواپیمایی به رشد خود ادامه داده است. این شرکت قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی آمریکا است که هنوز در حال فعالیت است. استفاده از تجهیزات جدید و ارائه خدمات مناسب به مسافران از عوامل اصلی موفقیت شرکت در ادامه حیات و سوددهی بوده است.
بنا به گزارش منتشر شده در سال 2013 شرکت دلتا هفتصد هواپیمای تولید شده از سوی شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و مک‌دونالد داگلاس را در اختیار دارد. شرکت دلتا ایرلاینز کنونی حاصل ادغام‌های متعدد طی بیش از 80 سال اخیر است. تازه‌ترین ادغام در اکتبر سال 2008 با شرکت نورث وست ایرلاینز صورت گرفت و در آن زمان بزرگ‌ترین خط هوایی جهان تشکیل شد.
پس از پذیرش ادغام، شرکت نورث وست تا سال 2009 به عنوان یک شعبه تحت تملک کامل خطوط هوایی دلتا ایرلاینز به فعالیت خود ادامه داد. طی دوران رکود اقتصادی و بحران مالی در جهان در سال‌های 2008 تا 2010 مشکلات بسیار زیادی برای شرکت‌های هواپیمایی پدید آمد، زیرا هزینه‌ها در حال افزایش بود اما از تعداد مسافران کاسته شده بود. در آن دوران شرکت دلتا ایرلاینز نیز لطماتی دید اما توانست از این بحران خارج شود.

مارک زوکربرگ
بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فیس‌بوک

سود شرکت فیس‌بوک که یک شرکت خدمات شبکه اجتماعی است رشدی قابل ملاحظه داشته است. فیس‌بوک در 4 فوریه 2004 توسط مارک زوکربرگ و با همکاری چند تن از دوستان دانشگاهی او تاسیس شد. در ابتدا آنها عضویت در سایت را به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود کردند اما بعدها در کل منطقه بستون به دانشجویان اجازه داده شد عضو این شبکه شوند. در مرحله بعد دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هم به عضویت فیس‌بوک درآمدند و بعد نوبت به دانش‌آموزان دبیرستانی رسید. در نهایت هر فرد بالای 13 سال اجازه پیدا کرد در شبکه فیس‌بوک عضو شود. در حال حاضر فیس‌بوک به هر کس که ادعا کند حداقل سیزده سال سن دارد اجازه می‌دهد عضو شود. در سال 2012 فیس‌بوک در سرتاسر جهان صدها میلیون عضو داشت و ارزش آن 104 میلیارد دلار تخمین زده شد. در ژانویه سال 2014 ارزش بازار آن به 134 میلیارد دلار افزایش‌یافته است. بنا به گزارش‌های منتشر شده در پایان ژانویه سال جاری میلادی تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به 1.23 میلیارد نفر رسیده است و این تعداد کسانی هستند که هر ماه در شبکه حضور پیدا می‌کنند. هدفی که زوکربرگ برای تاسیس فیس‌بوک اعلام کرد برقراری ارتباط بین افراد در سرتاسر جهان است. بیش از 10 سال از تاسیس این شبکه اجتماعی می‌گذرد و قیمت سهام آن در این مدت از هنگامی‌که در بورس عرضه شده رشدی قابل ملاحظه داشته است. عرضه اولیه سهام فیس‌بوک در بورس آمریکا با قیمت هر سهم 38 دلار انجام شد و ارزش کلی شرکت 104 میلیارد دلار در نظر گرفته شد. این رقم بالاترین میزان برای یک شرکت تازه‌وارد به بورس بود. شبکه‌های اجتماعی طی چند سال اخیر به شدت مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته‌اند و شاهد حضور تعداد زیادی از آنها در اینترنت هستیم. ایجاد امکانات جدید و همکاری با سایت‌های پرطرفدار نظیر پرتال‌ها و موتورهای جست‌وجوگر عواملی بوده که زمینه رشد قابل ملاحظه فیس‌بوک را فراهم کرده است.

مارک پارکر
مدیرعامل شرکت نایک

در سال جاری میلادی اقدامات متعددی از سوی مارک پارکر برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های شرکت نایک انجام شده است. طی ماه‌های اخیر قیمت سهام این شرکت رشدی قابل ملاحظه داشته و عامل اصلی این رشد نوآوری و بازاریابی موثر بوده است. حضور فراگیر نایک در بازارهای مختلف و پشتکار تیم مدیریت این شرکت سبب شده نام تجاری نایک ارزشی بالا پیدا کند.
نایک یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در حوزه طراحی، تولید، بازاریابی و فروش کفش و لباس و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند. تلاش‌های مدیرعامل و گروه مدیریت این شرکت سبب شده نایک اکنون بزرگ‌ترین عرضه‌کننده لباس و کفش ورزشی و یک تولیدکننده بزرگ تجهیزات ورزشی باشد. درآمد نایک در سال 2012 بیش از 24 میلیارد دلار ارزیابی شده است و در آن سال 44 هزار نفر در کارخانه‌ها و فروشگاه‌های این شرکت در سرتاسر جهان کار می‌کردند. نام تجاری نایک 10.7میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و این بالاترین رقم برای یک نام تجاری در بین شرکت‌های فعال در حوزه تولید لباس، کفش و تجهیزات ورزشی است. شرکت نایک توسط فیلیپ نایک یکی از قهرمانان ورزشی دانشگاه اورگون آمریکا و مربی او در سال 1964 تاسیس شد. در ابتدا نایک به عنوان توزیع‌کننده محصولات شرکت ژاپنی اونیتسوکا که کفش تولید می‌کرد فعالیت کرد، اما طی سال‌های بعد از طریق استخدام مدیران کارآ و به تملک درآوردن شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات ورزشی توانست به‌طور مستقل به نقش‌آفرینی در حوزه تولید انواع محصولات ورزشی بپردازد. در حال حاضر این شرکت عموما کفش ورزشی رشته‌های مختلف را تولید می‌کند و با بیش از هفتصد فروشگاه در سرتاسر جهان قرارداد دارد. شرکت نایک در 45 کشور جهان دفتر نمایندگی دارد. اکثر کارخانه‌های نایک در قاره آسیا در کشورهایی نظیر اندونزی، چین، تایوان، تایلند، پاکستان و مالزی مستقر هستند.

جک دورسی
مدیر اجرایی توئیتر، مدیرعامل اسکوایر

جک دورسی دو شغل دارد. او مدیرعامل پلت‌فرم پرداخت موبایل اسکوایر و نیز مدیر اجرایی شرکت توئیتر است که به تازگی سهام آن در بورس عرضه شده است.
توئیتر یک شبکه اجتماعی است که به کاربران امکان می‌دهد پیام‌های مکتوب کوتاه در حد 140 کاراکتر ارسال و دریافت کنند. ثبت‌نام‌کنندگان در توئیتر می‌توانند به خواندن و ارسال پیام کوتاه بپردازند اما کسانی که عضو نیستند تنها می‌توانند پیام‌ها را بخوانند.
این شرکت در مارس سال 2006 از سوی جک دورسی، ایوان ویلیامز و دو نفر دیگر تاسیس شد و چند ماه بعد سایت توئیتر راه‌اندازی گردید.
اکنون صدها میلیون کاربر ثبت‌نام شده در این شبکه اجتماعی حضور دارند و هر روز 340 میلیون پیام در شبکه می‌گذارند. همچنین هر روز 1.6 میلیارد جست‌وجو در آن انجام می‌شود.
در حال حاضر توئیتر یکی از 10 سایت پربیننده جهان است و آن را «شبکه پیامک اینترنت» توصیف می‌کنند.
سرعت رشد توئیتر بسیار زیاد بوده است. در سال 2007 در هر فصل سال 400 هزار پیام در توئیتر ثبت می‌شد اما در سال 2008 این رقم به 100 میلیون پیام افزایش‌یافت. در فوریه سال 2010 کاربران توئیتر هر روز 50 میلیون پیام در سایت قرار می‌دادند.
سال گذشته سهام این شرکت برای نخستین بار در بورس آمریکا عرضه شد. در نوامبر سال 2013 هفتاد میلیون سهم شرکت هر یک 26 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت نهایی هر سهم به 9/44 دلار افزایش‌یافت. شرکت 31 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

آجای بانگا
مدیرعامل شرکت مسترکارت

حرکت مصرف‌کنندگان به سمت پرداخت‌های دیجیتالی و کاهش استفاده از پول نقد در پرداخت‌ها سبب رونق فعالیت‌های شرکت مستر کارت شده است. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت هر سهم این شرکت که اکنون 735 دلار است تا 1000 دلار هم بالا خواهد رفت. شرکت مسترکارت یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در حوزه خدمات مالی فعالیت می‌کند. در سراسر جهان فعالیت تجاری اصلی شرکت مسترکارت پردازش پرداخت‌ها بین بانک‌ها، فروشگاه‌ها، بانک‌ها و بانک‌های صادرکننده کارت یا اتحادیه‌های اعتباری خریداران است که از کارت‌های اعتباری و بدهی با نام تجاری مسترکارت برای خرید استفاده می‌کنند. از سال 2006 سهام شرکت مسترکارت ورلد واید در بورس آمریکا قابل دادوستد بوده است.
مستر کارت از سوی تعدادی از بانک‌های ایالت کالیفرنیا و به عنوان رقیب بانک آمریکا کارت که توسط بانک آمریکا صادر می‌شد، شکل گرفت.
طی چند سال اخیر به‌ویژه در 2 سال گذشته میزان استفاده از کارت‌های پرداخت دیجیتال در جهان به شدت افزایش‌یافته است. همزمان با فراگیر شدن استفاده از این ابزار برای انواع پرداخت شرکت‌های فعال در این حوزه با چالش‌های مختلف مواجه بوده‌اند. یکی از این چالش‌ها که اهمیت زیادی دارد حفظ امنیت اطلاعات استفاده‌کنندگان از این کارت‌ها است. مشتری‌ها برای آنکه پرداخت نقد را کنار‌ گذارند و به استفاده از این کارت‌ها اقدام کنند باید مطمئن باشند که اطلاعات شخصی‌شان در معرض سرقت هکرها قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر فناوری‌های جدید نظیر پرداخت بدون تماس سبب شده مشتری‌ها با استفاده از ابزارهای موبایل خود بدون احتیاج به داشتن کارت به پرداخت برای کالا و خدمات مورد نیاز خود بپردازند. گسترش این فناوری‌ها هم یک عامل تهدید برای شرکت‌های صادرکننده کارت‌های اعتباری محسوب می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48