ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

مقدمه مهندس محمدعلی حبیب آگهی بر کتاب ایمنی ماشین آلات عمرانی

مقدمه مهندس محمدعلی حبیب آگهی بر کتاب ایمنی ماشین آلات عمرانی
به اطلاع علاقمندان می رساند که کتاب ایمنی ماشین آلات عمرانی در حال انتشار است. از آنجا که آقای مهندس حبیب آگهی زحمت نگارش مقدمه ای بر این کتاب را کشیده اند این مقدمه به حضور تقدیم می گردد.
مهدی روانشادنیا

مقدمه

بدون شک پرداختن به مسئله ایمنی و بهداشت محیط کار در جامعه ای که ایمنی و بهداشت در فرهنگ عمومی آن جامعه نهادینه نشده است، کار چندان آسانی نیست. به عبارت دیگر در چنین جامعه ای که رعایت سلامتی و جان انسان ها در فرهنگ عمومی آن اهمیت ویژه ای ندارد، نمی توان محیطی از آن را محیط کار مجزا نموده آن را مقید و متعهد به رعایت قوانین و قواعد ایمنی کرد. لذا فرهنگ سازی و نهادینه کردن و توجه به مسئله ایمنی و بهداشت در مفهوم عام و موضوع ایمنی ماشین آلات به طور خاص که موضوع کتاب حاضر است، نیازمند پذیرش ضرورت آن از جانب کلیه ی دست اندرکاران مربوطه می باشد. این تقید می باید توسط قانون گذاران و عوامل نظارتی و نیز مدیران مختلف اجرایی در پروژه ها خصوصا مدیران ارشد، رؤسای کارگاه ها و متصدیان ماشین آلات و تجهیزات و خصوصا مسئولان ایمنی، بهداشت و محیط زیست به عنوان یک الزام حرفه ای در نظر گرفته شود. بهترین اقدام در این خصوص آموزش مناسب و انتقال مفاهیم توسط کتب مرجع متنوع بوده که انعکاس دهنده ی شناخت نکات مثبت و نیز تبعات منفی عدم رعایت موارد ایمنی در ابعاد مختلف پروژه ها می باشد.

اینجانب در طول نزدیک به سه دهه فعالیت در پروژه های مختلف عمرانی به کرات شاهد آن بوده ام که در کارگاه هایی که مدیران ارشد آن هم مقید و متعهد به اجرای دستور العمل ها و ضوابط ایمنی محیط کار بوده اند، بعضا با مقاومت متصدیان دستگاه ها و کارگران و سایر عوامل مختلف کار در رعایت قوانین ایمنی مواجه شده اند و یا متصدیان متبحر و مجرب دستگاه ها به دلیل عدم شناخت کافی از اهمیت علائم خودکار هشدار دهنده دستگاه ها نسبت به آن ها بی توجه بوده و یا حتی اقدام به قطع دائم آن ها نموده اند.

موارد فوق و مشاهده حوادث متعدد حاکی از آن است که صرف نظر از خسارات مالی و ایجاد تأخیر و وقفه در روند زمان بندی پروژه ها، بروز صدمات جانی و گاه منجر به فوت و یا خسارات جسمی جبران ناپذیر، تاثیر عمیق عاطفی بر کلیه عوامل اجرایی و نیز خانواده آسیب دیدگان را به دنبال دارد.

متأسفانه عدم آموزش لازم در ارتباط با ضرورت به کارگیری روش های ایمن، صرفا مختص متصدیان تجربی و بعضا کم سواد نبوده و نیست، بلکه به دلیل نقص برنامه آموزشی در رشته های مهندسی، فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز فاقد کمترین اطلاعات ضروری در ارتباط با عملکرد، مکانیزم و روش های بهره برداری و نگهداری ماشین آلات می باشند.

عدم پشتوانه علمی قابل اتکاء در مهندسان جوان معمولا موجب می گردد تا در سال های ابتدایی ورود به کارگاه های ساختمانی، موضعی انفعالی در مقابل سایر عوامل مجرب کار داشته باشند. این نقصان، چالش عدم رعایت و نهادینه شدن رویکردهای ایمنی در به کارگیری ماشین آلات و تجهیزات را دوچندان می کند. از طرف دیگر وجود قوانین سخت گیرانه در بسیاری از کشورها در مورد کار با ماشین آلات به نوبه خود باعث جلوگیری از بروز حوادث ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی می شود. در کشور خودمان هم به استناد ماده 85 قانون کار، رعایت مسائل ایمنی کار با ماشین آلات برای کلیه کارگاه های مرتبط، به صورت الزام قانونی قید شده که متاسفانه به دلیل فرهنگ نامناسب و نیز عدم نظارت کافی، چندان راهگشا نبوده است.

جناب آقای دکتر روانشادنیا با تجربیات شایسته و کافی هم در عرصه دانشگاه و هم در عرصه اجرا، در تدوین کتاب حاضر هوشمندانه مجموعه الزامات و کاستی های ذکر شده را در نظر داشته اند و در فصول مختلف ضمن شرح موضوع، ضرورت پرداخت به آن، حوزه شمول، اشاره به آیین نامه ها و استانداردهای داخلی و بین المللی در نهایت، فهرستی از ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی متعارف و پرکاربرد را مورد بررسی قرار داده اند. در نتیجه ترکیب کتاب حاضر به عنوان نسخه آموزشی و حتی یک کتاب دستی مفید می تواند مورد استفاده مهندسان عمران و مکانیک و کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط زیست شاغل در پروژه های عمرانی قرار گیرد.

اینجانب با خشوع تمام بر این همت و تلاش ارزنده ارج نهاده و برای نویسندگان کتاب حاضر آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون در ارائه خدمات علمی این چنینی به جامعه مهندسی کشور را دارم.

محمد علی حبیب آگهی

بهمن 1391



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44