ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

در روز مهندسی، اخلاق مهندسی را دریابیم!
صما، گروه نظام مهندسی- امروز پنجم اسفند ماه بنا به بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، در تقویم کشورمان روز مهندسی نام گرفته است. حدود یک دهه پیش با پیشنهاد و پیگیری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و به ویژه رییس وقت آن، سید محمد غرضی پنجم اسفند ماه به عنوان روز مهندسی در تقویم ایران نام گرفت.

هر ساله مصادف با این روز در سراسر کشورمان مراسم، همایش و سمینارهای مختلفی برگزار می شود و سخنرانی های بسیاری در وصف این روز و حرفه مهندسی ایراد می شود. اما در این میان نکته قابل تامل این است که قاعدتا نباید روز مهندسی و توجه به مهندسان تنها در یک روز خاص یعنی پنجم اسفند خلاصه شود. همانطور که برای مهندسان، روز مهندسی در یک روز خاص نمود پیدا نمی کند و برای مهندسی که به مسئولیت خطیر خود در قبال مردم و جامعه و خدمت در جهت توسعه و آبادانی کشور واقف است، تمام روزهای سال می تواند روز مهندسی باشد.

مسلم است که مهندسان نقش بسیار اساسی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... کشور دارند و در واقع توسعه همه جانبه بدون نقش آفرینی جامعه مهندسی محقق نمی شود و از همین رو هر روز که مهندسان در راستای انجام وظایف و مسئولیت های خطیر خود، کوشش لازم را انجام دهند و به تعهدات خود به بهترین نحو عمل کنند، می تواند روز مهندس باشد.

در حقیقت روز مهندسی به معنای واقعی روزی است که مهندسان با بهره گیری از تمام اندوخته علمی و دانش خود و همچنین با تکیه بر اخلاق حرفه ای، مسئولیت های خود را به نحو احسن به انجام برسانند.

اما در این بین باید این سوال را مطرح کرد که جایگاه اخلاق مهندسی و اخلاق حرفه ای در کشورمان کجاست و در روز مهندسی تا چه اندازه به این مقوله مهم پرداخته می شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که متاسفانه ما هنوز در زمینه اخلاق مهندسی به جایگاهی که باید دست نیافته ایم و بسیار عقب هستیم، هر چند که برخی از بزرگمردان و پیشکسوتان عرصه مهندسی مانند دکتر مهدی قالیبافیان پرچمدار اخلاق حرفه ای و مهندسی هستند.

چنین اساتیدی در مقام معلمی به جامعه علمی کشور آموختند که در کلاس های درس به جز فرمول، می توان انسانیت و اخلاق را هم به جوانان آموزش داد اما راه این قبیل اساتید تاکنون رهروان اندکی داشته است. اخلاق مهندسی از این جهت بسیار مهم است که ممکن است مهندسان در حرفه خود با سوالات و موقعیت های اخلاقی ای مواجه شوند که پاسخ آنها را نمی توان در آیین نامه های حرفه ای و سازمانی یافت و در چنین مواقعی توجه به ارزشهای اخلاقی می تواند به اتخاذ تصمیمات مناسب و درست منجر شود.

این در حالی است که باید اخلاق حرفه ای در خانواده، مدرسه، دانشگاه و ... آموزش داده شده و نهادینه شود اما متاسفانه درس اخلاق مهندسی حتی جایی در میان دروس دانشگاهی ندارد. تمام اینها در شرایطی است که در کشورهای عربی همسایه با هدف نشان دادن اهمیت اخلاق در حوزه مهندسی و نقش آن در حل مسائل مهندسی، مسابقه اخلاق مهندسی بین دانشجویان برگزار می شود.

شاید در روز مهندسی بزرگترین آرزویی که می توان کرد این است که در آینده ای نه چندان دور، درس اخلاق مهندسی جای خود را در دروس مهندسی پیدا کند تا دیگر شاهد بروز پدیده های مذمومی مانند امضا فروشی، مدرک فروشی، قبول صوری تعهدات و ... در عرصه حرفه ای نباشیم.
نقل از صما



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45