ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.14 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مقررات پیمان

بحران 2906 طرح نیمه تمام عمرانی در کشور
آمار شگفت‌انگیز پروژه‌های نیمه‌تمام، میراث سنگینی است که بر دوش دولت تدبیر و امید قرار گرفته و بخش اعظم‌توجه و انرژی دولتمردان را در بحث تدوین بودجه‌ سال آینده به خود اختصاص داده است؛ بودجه‌ای که با وجود هزینه‌های کمرشکن اجرای طرح‌های بدسرانجامی چون مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها، باید جوابگوی هزینه‌های سرسام‌آور اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف عمرانی و صنعتی نیز باشد.

دولت دهم در پی آن بود تا با بالا بردن آمار پروژه‌های در دستورکار قرار گرفته، به‌ظاهر بر ادعای توسعه همه‌جانبه کشور صحه بگذارد و درجهت اهداف انتخاباتی خود، بدون توجه به کیفیت اجرای پروژه‌ها، تنها بر کمیت آنها تمرکز کند. وزرای دولت دهم بارها در گفت‌وگوهای مختلف اعلام کردند که دایما درحال کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از پروژه‌ها هستند و تصمیم دارند تعدادی پروژه مهم را برای دولت بعدی آماده کنند. دیگر هیچ‌کس از سرمایه‌های ملی هنگفتی صحبت نکرد که در طرح‌های نیمه‌تمام مستهلک شده و منابع مالی فراوانی را به هدر داده است.

حالا در آستانه تصویب لایحه بودجه، بحث اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام به سوژه داغ روز تبدیل شده است. مسئولان یکی پس از دیگری درباره قابل‌تحقق بودن بودجه عمرانی و نزدیکی آن به واقعیت‌های اقتصادی اظهارنظر می‌کنند و بازار بحث‌و‌جدل بر سر نحوه تخصیص بودجه به پروژه‌های مختلف بسیار داغ است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری اشاره کرده است که هرچند این دولت نقشی در ایجاد این پروژه‌های عمرانی نداشته، اما نمی‌خواهد اجازه دهد که این طرح‌ها به آثار باستانی تبدیل شوند. رئیس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور ادعا می‌کند که بدهی دولت به پیمانکاران عمرانی چیزی حدود ۱۵‌هزار‌ میلیارد تومان است.

بهره‌برداری از ۲۴۶ طرح عمرانی
در برنامه بودجه ارایه‌شده برای‌ سال آینده، سقف بودجه‌های عمرانی دولت از ۲۱۰هزار ‌میلیارد تومان در ‌سال‌جاری به ۱۹۴‌هزار ‌میلیارد تومان در‌ سال آینده کاهش پیدا کرده است. البته به قول آقای نوبخت باید در نظر داشت که در سقف بودجه‌های عمرانی ‌سال۹۲ اصلاحاتی انجام شده و با وجود کاهش ۳.۷‌درصدی سقف بودجه‌های عمرانی، دولت در ‌سال آینده منابع کمتری را در اختیار خواهد داشت. بنا بر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، درحال حاضر مسئولیت اتمام ۲۹۰۶طرح نیمه‌تمام عمرانی از دولت قبلی به دولت جدید واگذار شده و این درحالی است که بودجه عمرانی کشور با کاهش ۳۳‌درصدی از ۵۶‌هزار‌ میلیارد به ۳۷‌هزار‌میلیاردتومان رسیده است.

به گفته مسئولان، بخش اعظم این پروژه‌ها پیشرفتی بین صفر تا ۲۰‌درصد دارند. برنامه‌ریزی دولت به این شکل است که طرح‌های دارای پیشرفت ۲۰ تا ۸۰‌درصدی به اندازه ادامه فعالیت بودجه دریافت خواهند کرد و بودجه لازم برای اتمام طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰‌درصد هم به این طرح‌ها تعلق خواهد گرفت. دولت درحالی اتمام پروژه‌های دارای پیشرفت بالای ۸۰‌درصد را در اولویت قرار داده که برخی از نمایندگان مجلس معتقدند وزن سیاسی پروژه‌ها مهم‌تر از میزان پیشرفت فیزیکی آنهاست و دولت باید پروژه‌ها را با حفظ تعادل منطقه‌ای اولویت‌بندی کند. دولت وعده داده است که تا پایان‌ سال۹۳، ۱۸۴طرح دارای ۸۰ تا ۱۰۰‌درصد پیشرفت را به پایان برساند و ۶۲طرح ۲۰ تا ۸۰‌درصدی را هم تکمیل کند. بنابراین تا پایان ‌سال آینده حدود ۲۴۶طرح عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ اما اگر این پیش‌بینی خوشبینانه دولت تحقق پیدا کند و با فرض این‌که در این مدت هیچ پروژه جدیدی هم کلنگ‌زنی نشود، باز هم در پایان‌سال آینده با تعداد قابل‌توجهی پروژه نیمه‌تمام مواجه خواهیم بود.

چالش تحقق بودجه‌های عمرانی
گزارش ارایه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس درباره روند تحقق اعتبارات عمرانی در ۱۶‌سال اخیر نشان می‌دهد که بیشترین‌ درصد تحقق اعتبارات عمرانی کشور مربوط به ‌سال ۸۷ بوده که نسبت به ‌سال قبل از آن، جهشی ۱۸‌درصدی را تجربه کرده و کمترین ‌درصد تحقق ۱۶‌سال اخیر نیز در‌ سال۹۱ اتفاق افتاده است. این گزارش به نوعی بر این ادعا صحه می‌گذارد که دولت پیشین از افزودن اعتبارات عمرانی، اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کرده است.

در دولت نهم و دهم هزینه‌های ریالی و ارزی فراوانی به هدر رفت. گویی دولتمردان فراموش کرده بودند که آمار بالای پروژه‌های افتتاح شده، هیچ افتخاری را برای آنها به همراه نخواهد آورد و تا این پروژه‌ها به ثمر ننشیند و به بهره‌برداری نرسند، انگار هیچ‌کاری انجام نشده است. برخی از این پروژه‌های عمرانی بعد از گذشت چندین ‌سال از زمان کلنگ‌زنی، عملا به بافت‌های فرسوده‌ای تبدیل شده‌اند که پیگیری ساخت آنها توجیه اقتصادی ندارد؛ چرا که بانک‌های مشارکت‌کننده در این پروژه‌های بلندمدت، بهره پولی را به‌صورت روزشمار محاسبه می‌کنند و به این ترتیب با طولانی شدن زمان پروژه‌ها، بخش خصوصی مجری پروژه متضرر می‌شود.

منبع: شهروند


آرشيو مطالب...


alialeyasin2007@gmail.com : بهره‌برداری از ۲۴۶ طرح عمرانی در برنامه بودجه ارایه‌شده برای‌ سال آینده، سقف بودجه‌های عمرانی دولت از ۲۱۰هزار ‌میلیارد تومان در ‌سال‌جاری به ۱۹۴‌هزار ‌میلیارد تومان در‌ سال آینده کاهش پیدا کرده است.... ....و این درحالی است که بودجه عمرانی کشور با کاهش ۳۳‌درصدی از ۵۶‌هزار‌ میلیارد به ۳۷‌هزار‌میلیاردتومان رسیده است.
Copyright 2012
تعداد کاربران: 42