ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
امور تحصیلی

آمار بازدید ایرانی ها از سایت های علمی جهان‎
آمار بازدید ایرانی ها از سایت های علمی جهان‎
بخش تعاملی الف - علی شهیدی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۶
وقتی که به طور اتفاقی داشتم رنکینگ وبلاگم را بررسی می کردم به نتایج جالب و عجیبی دست یافتم .البته نه در مورد رنکینگ وبلاگم! در حین رصد سایت های مختلف درباره رنکینگ سایت ها، سایت بخصوصی نظرم را جلب کرد ، نام این سایت الکسا (Alexa) بود.سایت الکسا به طور تخصصی درباره رنکینگ سایت ها و حتی وبلاگ ها اطلاعات منتشر می کند. اطلاعاتی همچون رتبه جهانی و داخلی یک سایت تا درصد پراکندگی بازدید کنندگان سایت ها از سراسر جهان!

علی الاصول اولین چیزی که به ذهنم رسید تست کردن سایت های مختلف و دیدن رتبه های آن سایت ها در جهان و کشور های مختلف بود. تجربه جالبی بود و جالب تر هم می شد ! در واقع مطلع شدن از آمار مخاطبان سایت های مختلف یک داده بسیار مهم برای تصمیم گیری چه مخاطبان و چه صاحبان سایت ها می باشد.

از آنجا که به لحاظ موقعیتم به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیشتر با سایت های علمی و پایگاه های مقالات معتبر جهان درگیر هستم. به عنوان نمونه چند تا از این سایت هارا به لحاظ رنکینگ در سایت الکسا تست کردم. به نتایج عجیب و بسیار جالبی برخوردم!

از آنجا که در قسمتی از اطلاعاتی که الکسا در اختیار می گذارد ، در مورد درصد پراکندکی بازدیدکنندگان از کشور های مختلف می باشد، آمار های قابل توجهی در مورد بازدیدکنندگان ایرانی وجود داشت.

به عنوان مثال چندین نمونه را برمی شمارم:
سایت : ieee.org ایران بعداز امریکا و هند رتبه سوم بازدیدکننده ها را در اختیار دارد
سایت: sciencedirect.com ایران رتبه دوم را بعد از امریکا در اختیار دارد
سایت: Elsevier.com ایران رتبه چهارم
سایت: scirus.com رتبه ششم
سایت: umi.com رتبه سوم

و جالب تر آنکه در بررسی سایت collectionscanada.ca که مربوط به پایان نامه های کشور کانادا می باشد تنها دو کشور به عنوان بادید کننده دیده می شود : کانادا و ایران!

با این نتایج حالا متوجه شدم که چرا ایران بعداز امریکا و هلند که دارای نظام استنادی ISI و Scopus هستند به عنوان سومین کشور در جهان نظام استنادی ISC را راه اندازی کرده، در واقع در جهان فقط سه کشور امریکا و هلند و ایران هستند که دارای چنین پایگاهی هستند، البته کشور هایی همچون مالزی و هدوستان هم در راه هستند.

نمی خواهم تحلیل جدی بکنم اما بنابر آخرین آمار های بین المللی ایران در تولید مقاله (برخی ها میگویند تولید علم)در منطقه خاورمیانه در رتبه اول و در دنیا ۱۶ ام می باشد. در این رابطه در سایتی خواندم که:

"از مجموع کشور های اسلامی تنها جمهوری اسلامی ایران و ترکیه موفق به حضور پربار در بین ۲۰ کشور برتر تولیدکننده علم جهان شده اند و بد نیست بدانیم از کشور های نوظهور علمی، هندوستان از قاره آسیا و برزیل در آمریکای لاتین در بین ۲۰ کشور برتر تولید کننده علم مشارکت دارند"

همه ما می دانیم که ایران و ترکیه و هند و برزیل در چه شرایطی هستند و جالب این که همزمان در این چهار کشور مسئله ای بنام کنکور و اپیدمی تحصیلات عالیه وجود دارد. به هر حال باید واقع بین بود، نمی خواهم قضیه را سیاه نمایی کنم اما در همین آمار ها ,به عنوان مثال تعداد مقالات کشور آلمان که از لحاظ جمعیتی نزدیک به کشورمان است در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۴۳.۲۸۴بود و ایرا در همین سال تنها ۳۹.۳۸۴ مقاله تولید کرد. در کل همین آمار و ارقام نشان از پتانسیل جدی نیروی تحصیلکرده کشورمان دارد و به عنوان پیشنهاد می توان از راه اندازی نظام استنادی مقاله های کاربردی نام برد. که به نظر اینجانب با راه اندازی چنین پایگاه داده ای و قرار دادن استاندارهای کاربردی لازم برای مقالات، می توان به سوی تولید علم واقعی و بهره بردن از علم تولید شده پیش رفت.


آرشيو مطالب...


آل ياسين : به نام خدا با عرض سلام به اميد فرداهاي روشنتر يك نكته به استحضار ميرساند ظاهرا" مجله « IJPM يا intenational journal of project management» در سايت Elsevier به صورت رايگان حتي از دانشكده فني قابل دسترس نمي باشد. با احترام
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46