ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی

بازیافت آوار بتن با صاعقه

بازیافت آوار بتن با صاعقه.

محققان گروه تکنولوژی بتن «هولتس کرشن» آلمان رویکرد جدیدی برای بازیافت بتن با کارایی بسیار بالا با استفاده از رعد و برق یافته اند.

با نوسازی جاده‌ها و تخریب ساختمان‌های قدیمی هر ساله هزاران تن آوار بتن ایجاد می‌شود؛ بطوری که تنها در آلمان در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۱۳۰ میلیون تن ضایعات ساخت و ساز تولید شد .

 تولیدکنندگان سیمان عامل ایجاد هشت تا ۱۵ درصد از تولید جهانی دی اکسید کربن هستند و روش های موجود برای بازیافت بتن نیز بسیار محدود هستند که باعث تولید مقادیر زیادی گرد و غبار می شود .

 صاعقه از آب یا هوا عبور می کند، اما محققان گروه تکنولوژی بتن «هولتس کرشن» آلمان روشی برای عبور دادن رعد و برق از مواد جامد ابداع کرده اند. محققان یک مطالعه ۷۰ ساله را مورد بررسی قرار داده اند که نشان می دهد، صاعقه در یک زمان بسیار کوتاه در حدود ۵۰۰ نانوثانیه از آب عبور کرده و وارد یک ماده جامد می شود .

 صاعقه در زمان برخورد با آوار بتن با کمترین مقاومت از درون سنگ و شن عبور کرده و باعث جدا شدن به اجزای سازنده بتن می‌شود که حداکثر بازیافت را نتیجه می‌دهد .

 این طرح یک تئوری نبوده و محققان با استفاده از صاعقه تولید شده در آزمایشگاه می توانند در هر ساعت یک تن بتن را بازیافت کنند. حداکثر بهره وری برای این سیستم بازیافت ۲۰ تن بتن در هر ساعت است و مرکز بازیافت بتن با این توان احتمالا تا دو سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد .

 عملی شدن این پروژه باعث بازیافت میلیون‌ها تن بتن در سراسر جهان می‌شود که به معنای کاهش تولید سیمان جدید و انتشار دی اکسید کربن خواهد بود .

 

با تشکر از آقای مهندس مصطفی امیری که این مطلب را ارسال کردند.

روانشادنیا



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49