ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.4 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور زلزله خیز ایران

 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور زلزله خیز ایران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وجود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور و 3200 هکتار در تهران گفت: تا این لحظه وقوع زلزله برای هیچ فرد قابل پیش‌بینی نبوده و نیست و در یک جمله می‌توان گفت زلزله تهران همانند مسئله مرگ است.

بحسن قدمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وقوع زلزله تهران و فعالیت گسل تجریش که در هفته‌های اخیر شدت گرفته گفت: بحث زلزله متاسفانه یک وضعیت روحی روانی بدی را در بین مردم به وجود می‌آورد اما اینکه مستند و علمی باشد که چه زمانی زلزله اتفاق خواهد افتاد تا این لحظه هیچ‌ فردی نتوانسته پیش‌بینی و پیشگویی از این حادثه طبیعی داشته باشد.

وی افزود: حدود 95 درصد ایران روی گسل قرار گرفته و تمام این گسل‌ها نیز فعال است اما این‌که در این گسل‌ها چه زمانی زلزله رخ دهد قابل پیش‌بینی نیست.

قدمی گفت: لرزش اخیر تهران که 2.2 گزارش شده محسوس بود و دلهره، تشویش و نگرانی‌هایی را در بین مردم به وجود آورد، البته این نگرانی از جهتی خوب و جهاتی بد است. چرا که این لرزش‌های با قدرت پایین باعث می‌شود مردم و مسئولان خود را بیشتر آماده رویارویی با این حادثه طبیعی کنند اما از سوی دیگر تشویش و دلهره را در بین شهروندان به وجود می‌آورد که باعث ترس و وحشت آنها می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به جمعیت و وسعت تهران در صورتی که دستگاه‌ها نیز آماده باشند اما شهروندان این آمادگی را ندارند و چرا برای مسئله آموزش برنامه‌ریزی منسجمی صورت نگرفته گفت: این موضوع تنها مربوط به تهران نیست و حداقل در 15 کلانشهر کشور با این معضل مواجه هستیم.

معاون وزیر کشور اظهارکرد: مشکل اصلی در بحث مقاوم‌سازی شهروندان هستند که در زمان احداث واحدهای مسکونی خود ایمنی آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر مسئولان و دستگاه‌های نظارتی نیز باید در ساخت و سازها نظارت دقیق‌تری داشته باشند، تا در صورتی که حادثه‌ای رخ داد شاهد کمترین تلفات باشیم.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی‌ها و تجهیزات لازم برای زمان وقوع زلزله از سوی دستگاه‌ها وجود دارد، تصریح‌کرد: مدیریت بحران کشور ثابت کرده که در زلزله‌ها و سایر حوادث طبیعی از توان خوبی برخوردار است.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3200 هکتار در تهران و 72 هزار هکتار در کشور بافت فرسوده داریم، اظهارکرد:‌ یکی از معضلات اصلی تهران بافت‌های فرسوده است که متاسفانه به صورت پراکنده و در مناطق پرتراکم از جمله جنوب پایتخت قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: معضلی که در حال حاضر در رابطه با زلزله در کشور وجود دارد فراموش کردن بحث پیشگیری است. چرا که بهترین راه پیشگیری از زلزله مقاوم‌سازی است و درست در همین نقطه یعنی مقاوم‌سازی ضعف داریم.

قدمی تصریح‌کرد: اگر در کلانشهری چون تهران یا هر شهر بزرگ دیگری زلزله شدیدی رخ بدهد کار امدادرسانی چیزی نیست که بتوان از آن پاسخی گرفت.

قدمی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که وزارت مسکن و شهرسازی در سال‌گذشته انجام داده؛ اگر این برنامه‌ها سرعت بیشتری داشته باشد می‌توان ساخت و سازها را ساماندهی کرد.

بازسازی یک میلیون و 500 هزار بافت فرسوده روستایی

وی با بیان اینکه در بافت‌های فرسوده روستایی عملکرد خوبی داشتیم، گفت: در دولت نهم و دهم حدود یک میلیون و 500 هزار بافت فرسوده روستایی را بازسازی کردیم که بسیاری از این روستاها که در زلزله سه ریشتری شاهد تلفات جانی در آنها بودیم در زلزله‌های شش ریشتری نیز مشکلی به وجود نیامده است.

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46