ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

حضور چینی ها در بازار مسکن ایران چه تاثیری خواهد داشت؟

اقتصاد۲۴-
 وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن و در مجموع چهار سال، چهار میلیون مسکن را در آستانه سال سوم دولت رئیسی، همچنان باید از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی این رئیس دولت دانست، وعده‌ای که هر چند در همان زمان نیز منتقدان بسیاری نسبت به امکان انجام آن واکنش نشان دادند و بار‌ها گفته بودند که احتمالا امکان انجام چنین وعده‌ای نزدیک به هیچ است. کما اینکه در آخرین ماه‌های سال دوم دولت رئیسی، بیش از همیشه اکنون مشخص است که امکان ساخت این تعداد مسکن ناممکن است، چنان که حتی خود دولت نیز وعده را تغییر داد و این بار حرف از ساخت یک میلیون مسکن در یک سال زده می‌شود، وعده ای که به نظر می‌رسد برای اجرای آن نیز اکنون دولت در تنگنای تامین مالی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد حالا باید با به میان کشیدن پای چینی‌ها و شاید تهاتر نفتی، دولت در پی جبران این وضعیت باشد.

این در حالی است که بنا به آمار شهرداری تهران، آمار صدور پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۰ به طور دقیق ۵۶۰۰ پروانه بود در و سال گذشته، این میزان به حدود ۱۰ ‌هزار و ۱۰۰ پروانه رسید. برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تیراژ ساخت مسکن در پایتخت به حدود ۱۶‌ هزار پروانه ساختمانی برسد.
مهدی روانشادنیا درباره حضور چینی‌ها در بازار مسکن ایران به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «بازار مسکن ایران، از کمبود عرضه متناسب مسکن رنج می‌برد و این الگوی تقاضایی که وجود دارد با الگوی ساختی که اکنون در بازار ایران وجود دارد، همخوانی و تناسب ندارد. در واقع عرضه و تقاضا در بازار مسکن از عدم توازن رنج می‌برد. در مساله کمبود در بازار مسکن تقریبا کسی تردیدی ندارد. این که ما دستکم به یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم و کمبود این یک میلیون چه در شکل نوسازی و چه در شکل ساخت و ساز به وضح حس می‌شود و تقریبا همه بر روی آن توافق دارند.»

این کارشناس مسکن، اما درباره اصلی‌ترین محرک‌های ورود چینی‌ها به حوزه ساخت و ساز در ایران نیز تصریح می‌کند: «اما برای اینکه ما به هدف ساخت یک میلیون مسکن برسیم، سه مساله باید مورد توجه قرار بگیرد و حل شود. یکی ابزار مالی است که باید مشخص شود به چه ترتیبی باید تامین مالی شود تا کار جلو برود.
مساله دوم، موارد حقوقی و قانونی و ضوابط و مجوز‌ها است که گاه بسیار دست و پا گیر است. سومین مورد نیز بستر فنی و مهندسی و توانایی‌های علمی فنی در کشور است.»


اما و اگر حضور چین در بازار مسکن ایران

به نظر می رسد مساله حضور چینی ها با انتقادات گسترده رو به رو خواهد شد و موج انتقادات احتمالا شدت بیشتری نیز خواهد گرفت.
در همین حال، مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به مساله ورود چینی‌ها به عرصه ساخت و ساز در کشور می‌پردازد. او معتقد است از اصلی‌ترین آسیب‌های این ورود حذف بیشتر تامین کنندگان ایرانی بخش ساختمان از بازار‌های اصلی خواهد بود.

ایران در حوزه فنی و مهندسی مسکن ، کشوری پیشرو است

روانشادنیا در ادامه می‌افزاید: «ما در حوزه سوم کمترین مشکل و مساله را داریم. این یعنی در حوزه فنی و مهندسی از لحاظ فن آوری ساخت مسکن ما هیچ چیزی کمتر از چینی‌ها نداریم و علت اصلی که جلوگیری کرده است از اینکه ما بتوانیم یک میلیون مسکن در سال را مطابق الگو بسازیم، همین موضوع اول و دوم، یعنی بحث مالی و بحث حقوقی است.
در بحث مالی، میانگین متراژ پروانه‌هایی که در کشور صادر می‌شود حدود ۶۰۰ متر مربع است و در تهران حدود ۱۱۰۰ متر مربع است که عدد ناچیزی است و نشان می‌دهد که حجم سرمایه گذاری در حوزه مسکن ما، کوچک است و علت آن نیز این است که ما ابزار‌های متنوعی برای تامین مالی بخش مسکن نداریم. حالا یا از سرمایه شخصی استفاده می‌کنیم، یا از تسهیلات و یا از محل پیش فروش است که این سرمایه‌ها تامین می‌شود.
صندوق‌های زمین و مسکن و شرکت‌های بورسی و ... همه سهم اندکی در تامین مالی مسکن دارند و سرمایه گذاری خارجی نیز در سال‌های گذشته عملا در این بازار حضور نداشته است. از این حیث شاید ورود سرمایه‌ها در مقیاس بزرگ بتواند راهگشا باشد، به خصوص وقتی که سرمایه بزرگ در میان باشد می‌تواند بر روی موضوع دوم نیز اثرگذار باشد.»




آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44