ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

مالیات سبز، راهکاری طلایی برای توسعه ساختمان های پایدار

مهدی روانشادنیا، دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در کشور ما تاکنون کارهای خوبی در زمینه ساختمان پایدار صورت گرفته است، گفت: در ضرورت بحث ساختمانهای پایدار هیچ بحثی نیست و این موضوع یکی از مهمترین نیازهای صنعت ساختمان کشور است.

روانشادنیا در  پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی با اشاره به آمارهای نگران کننده کشور در بحث های محیط زیستی، توضیح داد:  کشور ما به عنوان هشتمین و در برخی سال ها هفتمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای محسوب می شود و از طرفی سالانه ۳ میلیارد دلار نخاله های ساختمانی را بدون اینکه وارد فرایند بازیافت شود، دور می ریزیم. همچنین بالغ بر  13 درصد انرژی کشور را صرفا در صنعت سیمان مصرف می کنیم. این آمارها و بسیاری آمارها دیگر ضرورت پرداختن به ساختمان پایدار را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: اگر موضوع پایداری را به عنوان یک مثلث در نظر بگیریم، یک ضلع آن مردم، ضلع دیگر محیط زیست و ضلع بعدی بحث اقتصادی است. در حال حاضر بیشتر به بحث های محیط زیستی این مثلث توجه می شود. اما تا زمانی که توجیه اقتصادی و مقبولیت های اجتماعی نداشته باشد با وضع  موجود مواجه هستیم .

روانشادنیا با اشاره به نبود زنجیره و بازار بازیافت نخاله های ساختمانی، افزود:  اگر بررسی های صورت گرفته در حوزه بازیافت نخاله های ساختمانی را در نظر بگیریم با این واقعیت مواجه می شویم تا زمانی که بازاری برای نخاله های در نظر نگرفته ایم، این صنعت رشد نمی کند و رو به جلو نمی رود.

دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران میانگین قیمت نخاله های ساختمانی را حدود ۵۰ دلار در ایران برآورد کرد، و گفت: با این رقم  سالانه حدود ۳ میلیارد دلار  به هدر می رود  وعلت هدر رفت این سرمایه این است که زنجیره ای برای این روند طراحی نکرده ایم و وجود ندارد.

روانشادنیا شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی را سه نهاد تاثیرگذار در این موضوع دانست و تاکید کرد:  سه نهاد مذکور در این زمینه نقش تاثیرگذاری می توانند داشته باشند. 

وی در تشریح یکی از اقدامات مهم در بعد اقتصادی پایداری، توضیح داد: در این خصوص بحث تعریف مالیات بر کربن، مالیات بر آلاینده ها و انواع مالیات هایی که به عنوان مالیات های سبز شناخته می شوند، بسیار تاثیرگذار است که  متاسفانه در کشور ما در قوانین  خیلی به آن توجه نشده است.

روانشادنیا با بیان اینکه “مالیات سبز” می تواند برای آحاد مردم رویکرد پایداری و محیط زیستی را روشن می کند، گفت: واقعیت امر این است که امروزه بحث پایداری و ساختمان سبز، اقتصادی  نیست. از طرفی سیاست های تشویقی سبز در این حوزه هم می تواند بسیار موثر باشد، بطوریکه می توان برای کاهش مصرف انرژی بصورت سالانه، تخفیفاتی در مالیات های بهره برداری از ساختمان لحاظ شود. این سیاست های مشوق اقتصادی سبز آثار اجتماعی خوبی خواهد داشت. اما در حال حاضر از نظر قوانین و مقررات حوزه اقتصادی و اجتماعی ضعف داریم.

وی در توضیح اثرات رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان و مبحث ۱۹ ، اضافه کرد: باید برای همگان به صورت واضح و دقیق مشخص شود که رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان چه تبعاتی خواهد داشت  و  برعکس اگر رعایت شود چه مزایایی دارد که این مسائل در شهرداری، سازمان نظام مهندسی خیلی تعریف شده نیست.

روانشادنیا با تاکید بر تبعات منفی به روز نبودن قوانین مقررات ملی ساختمان و مبحث  ، خاطرنشان کرد:  یکی از کارهای ساده ای که  در خصوص همین مشوق های سبز، در خیلی از کشورهای دنیا صورت می گیرد مخازن جمع آوری آّب های باران و استفاده از آّب های خاکستری است. امروز اگر کسی بخواهد جواز ساخت ساختمانی را بگیرد و چنین مواردی را در نظر بگیرد در قوانین موجود چه برخوردی با این مسئله می شود؟

وی ادامه داد:  چنین مواردی باید در نظام صدور پروانه ساخت  در اقلیم های مختلف کشور دیده شود. امیداریم بتوانیم برای دو جنبه دیگر یعنی بحث های اقتصادی و اجتماعی  ضوابط اجرایی، دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی در نظر بگیریم و تعریف مالیات سبز و مشوق های سبز را به عنوان عوامل کمک کننده به حوزه پایداری مد نظر قرار دهیم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48