ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
سایر مباحث مدیریت

مقدمه خواندنی دکتر بانکی بر کتاب مرجع مدیریت ایمنی

مقدمه

در سال 1348 که تازه از دانشکده فنی تهران فارغ التحصیل شده و مشغول انجام سربازی بودم برای اتمام سربازی به یزد اعزام و در اداره آبادانی و مسکن مشغول به کار شدم. در ساعات پس از کار اداری، در یکی از شرکت های پیمانکاری که مشغول ساخت بیمارستان افشار یزد بود، مشغول بودم و کارهای تهیه صورت وضعیت و کنترل کیفیت کار را انجام می دادم .

اولین حساسیت بنده به ایمنی در کارگاه های ساختمانی با حادثه ای که در این کارگاه رخ داد، رقم خورد، براثر اتصالی در لوله ای که متصل به پمپ آب از استخری بود، جوانی بروجردی جان خود را از دست داد . مسئله اصلی این بود که این جوان در کنار چند جوان دیگر از بروجرد توسط گروهی به کارگاه گسیل شده بودند و بدون کوچکترین آموزش در مورد کار با برق و دستگاه های برقی، مشغول کار های برقی شده بود . جرقه بزرگ و دردناک بود، هرچه بیشتر بررسی کردم فقدان فکر ایمنی و حفظ جان انسان ها را بیشتر و بیشتر حس کردم .

برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شدم . جوانی، فقر طبقه کارگر نه از بعدی مالی بلکه فرهنگی ذهن مرا مشغول می کرد . در ادبیات و در بررسی های لازم برای یافتن مطالب قابل مطالعه برای اخذ دکترا متوجه شهدم که چه فرق عمیقی بین نگرش دنیای صنعتی با دنیای جهان سوم ما وجود دارد . هزاران مقاله و کتاب در آن زمان بین دهه 0 1970 در آن جهان صنعتی نشر یافته و مرتب مطالعات مختلف برای کاهش صدمات و حوادث در کارگاه های ساختمانی سرلوحه کار محققین بود .

نکته ای که توجه ام را جلب کرد این بود که نگرش عموم مردم نسبت به انسان، زن یا مرد، جوان یا کهنسال با نگهرش موجود در جهان سوم فرق داشت و فرقی عمیق و شگرف .  این دره عمیق که بین این دو نگرش هست باید پر شود و باید افکار عمهوم به ارزش انسان ها واقف شوند تا بتوان در مورد ایمنی و اهمیت آن و ضرورت اجرای قوانین ایمنی خوش بین شد .  این مهم با آموزش امکان پذیر است .

از درد های بی درمان نویسنده این بوده که در یک کارگاه خیلی کوچک ساختمانی مثل ساختمان مسکونی 5 یا 6 طبقه هرگز در مقابل چاله آسانسور موانع لازم برای ایجاد ایمنی گذاشته نمی شود . بلااستثناء از موارد متعددی بازدید کرده و خاطر نشان کردم که اگر OSHA در ایران رسم شود و مأمور OSHA وارد این کارگاه کوچک شود حتما مدیر کارگاه را دستگیر می کند . باید دقت شود اینکه اینهمه قدرت به یک مأمور معمولی ایمنی داده می شود به این جهت است که تفکر عمومی

جامعه پایبندی به ارزش نهادن به جان انسان ها است . گذاشتن چند میله فلزی و جوش دادن آن ها به ستونهای دو طرف جان آسانسور کمترین هزینه را برای کارگاه ساختمانی دارد اما ضرورت ارزش نهادن بر جان آدمیان در این کشور گم شده است .

کار حاضر که کاری بسیار عمیق و دارای ارزش های علمی زیادی است در این راستا تهیه شده است .

به ضرس قاطع می گویم که بسیار جامع و دقیق نگارش یافته است و نسبت به ادبیات نوشته شده در این زمینهه بسیار روشن تر و جامع تر به بیان موضوع و ارائه راه حل های عملی پرداخته است و از این منظر بر نوشته های گذشته ترجیح دارد .

بنده خود که سالیان متمادی در مورد ایمنی در کارگاه های ساختمانی مطالعات متعدد و کار تحقیقی کرده ام و حتی کتاب جامع و مفیدی را ترجمه نمودم، از صفحه به صفحه این کتاب لذتی زائد الوصف برده ام .

یقین دارم کار ارزشمند مؤلف محترم کتاب، چراغ راه تمام عزیزانی است که به جان انسان ها در این کشور ارج می نهند

و برای تعالی و پیشرفت راه کار های اجرایی ایمن سازی کارگاه های ساختمانی دلسوز هستند .

با آرزوی موفقیت بیشتر مسئولین ایمن سازی کارگاه های ساختمانی

محمد تقی بانکی __



آرشيو مطالب...


داداشت :) : بسیارزیبا خاطره خوانی بود و گام به گام کتاب خیلی خوبی است به خصوص با لوح فشرده و ... سربلند باشی قربانت حمید
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49