ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

معرفی انواع تسهیلات مسکن
اگر به دنبال خرید ملک مصرفی یا سرمایه‌گذاری هستید و پول کافی برای خرید آن ندارید نگاهی به انواع وام موجود در بخش مسکن داشته باشید.

در حال حاضر 4 نوع تسهیلات از طریق بانک‌ها و بازار سرمایه برای خریداران ارائه می‌شود.این تسهیلات شامل وام صندوق پس‌انداز یکم، وام اوراق دار بانک ملی، وام مسکن جوانان و وام مسکن بانک سامان است.

وام بعدی مسکن نیز با نام وام تعمیر یا جعاله است این تسهیلات مخصوص تعمیر مسکن یا ساختمان است بانک‌ها وام تعمیر مسکن را در انواع با سپرده و بدون سپرده می‌پردازند. سود این نوع وام‌ها 18 درصد و در برخی از بانک‌ها مانند بانک ایران‌زمین 22 درصد است. حداکثر بازپرداخت این نوع وام در اکثر بانک‌ها 36 ماهه با ضمانت‌های شخصی و سند ملکی و میزان آن بین 10 تا 80 میلیون تومان و بدون نیاز به سپرده‌گذاری است. البته برای اخذ این نوع وام توسط دو بانک دی و حکمت ایرانیان باید سپرده‌گذاری داشته باشید.

تسهیلات رایج در بازار مسکن را بشناسید/ 1+4 وام برای خرید مسکن +جدول

وام‌های اوراق دار

برای دریافت این نوع وام باید متقاضی سری به بازار سرمایه بزند. هم‌اکنون هر برگه اوراق بازار سرمایه 500 هزارتومانی برای انواع بازه‌های زمانی از 61 تا 63 هزار تومان است؛ یعنی برای خرید یک برگه اوراق 500 هزارتومانی باید حدود 56 تا 62 هزار تومان بپردازید.

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سقف پرداخت وام‌های مسکن از محل خرید اوراق برای هر نفر و زوجین به ترتیب در کلان‌شهر تهران 70 و 120 میلیون در شهرهای بزرگ با جمعیتی بالای 200 هزار نفر 60 و 100 میلیون در شهرهای کوچک 50 و 80 میلیون تومان با سود 17.5 درصد است یعنی اگر یک شهروند تهرانی به دنبال دریافت وام 70 میلیون تومانی از طریق برگه‌های اوراق است باید حدود 140 عدد برگه از فرا بورس باقیمت تقریبی 62 هزار تومان خریداری کند. قیمت کل این اوراق 8 میلیون و 680 هزار تومان بوده و خریدار فوق می‌تواند بدون انتظار ماندن اوراق را به وام تسهیلات تبدیل کند.

تسهیلات رایج در بازار مسکن را بشناسید/ 1+4 وام برای خرید مسکن +جدول

میزان اقساط وام اوراق تسهیلات

چنانچه ذکر شد این تسهیلات نرخ سود این تسهیلات 17.5 درصد بوده و بازپرداخت آن ساده یا پلکانی در طی 12 ماه است.

تسهیلات رایج در بازار مسکن را بشناسید/ 1+4 وام برای خرید مسکن +جدول

چالش‌های اخذ تسهیلات از طریق برگه‌های اوراق

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن با رشد روز افزودن قیمت‌های مسکن این نوع وام جوابگوی مناسبی برای خرید ملک نبوده و بخش مختصری از قیمت کل مسکن را پوشش می‌دهد. در این اقساط این نوع وام سنگین بوده و پرداخت آن برای خیلی از خانواده‌ها به‌خصوص کارمندها امکان‌پذیر نیست؛ اما شاید مهم‌ترین مشکل این اوراق از نگاه متقاضیان قیمت اولیه تهیه اوراق است چراکه یک زوج در تهران برای دریافت وام 120 میلیون تومانی باید 120 اوراق باقیمت 62 هزار تومان یعنی معادل 14 میلیون و 880 هزار تومان بپردازد که در ابتدای اخذ تسهیلات رقم بالایی است.

مزایای اخذ تسهیلات از طریق برگه‌های اوراق

عدم انتظار برای دریافت تسهیلات موردنیاز و کاهش بروکراسی‌های اداری این نوع وام می‌تواند دو مزیت اخذ این تسهیلات باشد.

وام صندوق پس‌انداز یکم

این نوع وام عمر سه‌ساله داشته و با تصویب شورای پول اعتبار از سوی بانک مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود.

این وام نیز مانند وام اوراق تسهیلات به دو شکل انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود. در حال حاضر میزان وام صندوق پس‌انداز یکم در کلان‌شهر تهران به‌صورت انفرادی و زوجین به ترتیب 80 و 160 میلیون تومان در شهرهای بزرگ 60 و 120 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 40 و 80 میلیون تومان با نرخ سود 8 درصد بوده و طول بازپرداخت آن 12 ماهه است.

تسهیلات رایج در بازار مسکن را بشناسید/ 1+4 وام برای خرید مسکن +جدول

چالش‌های اخذ تسهیلات از صندوق یکم

برای دریافت این تسهیلات باید نصف مبلغ وام به مدت یک سال در بانک سپرده‌گذاری شود؛ یعنی اگر خواهان دریافت وام 80 میلیون تومانی به‌صورت انفرادی در تهران هستید باید 40 میلیون این مبلغ در بانک به مدت یک سال سپرده‌گذاری کنید. به‌جز چالش ذکرشده اقساط گران و چند برابری بازپرداخت این وام دو نمونه از دغدغه‌های دریافت این نوع وام محسوب می‌شود. به‌طور مثال متقاضی زوج برای دریافت وام 80 میلیون تومانی علاوه بر بلوکه کردن 40 میلیون تومان در بانک مسکن باید این میزان وام را با سود 45 میلیون تومانی به بانک بازگردانند.

مزایای وام

سود 8 درصدی این وام همراه با کاهش بروکراسی‌های اداری برای دریافت وام جز مزایای تسهیلات صندوق یکم محسوب می‌شود.

صندوق پس‌انداز وام جوانان

طبق اعلام بانک مسکن، حداکثر تسهیلات مسکن برای حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان که در سال 97 افتتاح‌شده‌اند، در پایان سال پانزدهم برای شهر تهران 213 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (بالای 200 هزار نفر جمعیت) 177 میلیون تومان و در سایر شهرها (زیر 200 هزار نفر جمعیت) 142 میلیون تومان خواهد بود.

تسهیلات رایج در بازار مسکن را بشناسید/ 1+4 وام برای خرید مسکن +جدول

رقم تسهیلات در سال پنجم و ششم

صاحبان حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند در پایان سال‌های پنجم و ششم نیز اقدام به دریافت تسهیلات کنند. طبق اعلام جدید بانک مسکن صاحبان این حساب‌ها در شهر تهران می‌توانند در پایان سال پنجم، 91 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (بالای 200 هزار نفر جمعیت) 76 میلیون و در سایر شهرها (زیر 200 هزار نفر جمیعت)، 61 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. همچنین در پایان سال ششم و با توجه به موقعیت جغرافیایی، به ترتیب 100 میلیون (تهران)، 83 میلیون (شهرهای بزرگ) و 66 میلیون تومان (سایر شهرها) تسهیلات به دارندگان حساب پس‌انداز پرداخت می‌شود.

تسهیلات رایج در بازار مسکن را بشناسید/ 1+4 وام برای خرید مسکن +جدول

سود و اقساط تسهیلات مسکن جوانان

طبق اعلام بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات با سپرده از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان 9 درصد تعیین‌شده است. ضمن اینکه بیشترین دوره بازپرداخت اقساط در شبکه بانکی برای این تسهیلات در نظر گرفته‌شده و دریافت‌کنندگان تسهیلات مسکن جوانان می‌توانند در بیشترین زمان ممکن اقساط خود را پرداخت کنند. سقف زمانی بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن جوانان، 20 سال تعیین‌شده است.

مزایای حساب پس‌انداز مسکن جوانان

بر اساس این وام می‌توان برای خرید، احداث و تکمیل یک واحد مسکونی، جعاله و توام با حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، اوراق گواهی حق تقدم به‌صورت انفرادی و زوجین از دیگر مزایای قابل‌توجه این حساب است. ضمن اینکه تسهیلات این حساب به خانه‌های بالای 20 سال ساخت نیز تعلق می‌گیرد.

وام مسکن بانک سامان

این وام حدود 60 میلیون تومان بوده و توسط بانک سامان برای متقاضیان با 18 درصد ارائه می‌شود برای دریافت این وام باید سند ملکی به بانک سامان ارائه شود.

مزایای وام مسکن بانک سامان

هر شخص در صورت داشتن سند ملکی می‌تواند از این وام بهره‌مند شوند؛ و هیچ محدودیتی برای دریافت آن وجود ندارد؛ اما چالش آن مربوط به میزان اندک وام و نرخ سود 18 درصد است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48