ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

قانون پیش فروش ساختمان موانع جدیدی در ساخت ساز مطرح کرده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رهبر نایب رئیس کانون انبوه سازان برنامه درباره اجرای قانون پیش فروش بعد از هشت سال گفت: به علت شکایات مردم درباره مشکلات در پیش فروش ساختمان و پرونده های زیاد در این زمینه، دستگاه قضایی طرح پیش فروش را به مجلس ارائه کرد و تصویب هم شد.


 
 
او افزود: به علت عدم نگاه کارشناسانه فقط به مسائل حقوقی پرداخته شد و به همین دلیل این قانون زیاد موفق نبوده است. دفترچه فنی و حقوقی و ملکی لازمه این کار بود که مشکلات تنظیم همچنان وجود دارد و به آن صورتی که باید و شاید اجرایی نشده است.



پیشرفت فیزیکی باید از طریق ناظر ارائه می شد و به دلیل اینکه این وظیفه و مسئولیت برای ناظر تعریف نشده بود فقط نظارت از جنبه فنی صورت گرفت.



ایرج رهبر افزود: قانون پیش فروش علاوه بر اعتماد سازی مسئله شفاف سازی مطابقت سند مالکیت و پروانه ساختمان سازی را دارد. قانون پیش فروش مزایایی هم دارد که امکان فسخ معامله را نیز می دهد.

 
 
محمد رضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ارتباط تلفنی درباره اجرای قانون پیش فروش گفت: این قانون اکنون در سراسر کشور اجرا می شود برای ثبت پیش فروش دفاتر آمادگی کامل دارند و این کار از سال گذشته تاکنون درحال انجام است.



 او درباره روند اجرای قانون پیش فروش افزود: با قانون پیش فروش امکان اینکه یک واحد ساختمانی به چندنفر فروخته شود از بین می رود.
 
سازمان ثبت اسناد و املاک، کانون سردفتران و شهرداری آیین نامه اجرایی را نوشته اند و هم اکنون طبق آمار ثبت این کار در حال انجام است. مشاورین املاکی که بدون اینکه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و قانون پیش فروش را اجرا نکنند در محاکم دادگستری محاکمه می شوند. اگر این قانون در کل کشور اجرا شود معادلات معارض به کلی از بین خواهد رفت.



رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره نظر برخی دستگاه ها مبنی بر اجرا نشدن قانون پیش فروش گفت: شهرداری تا سال قبل با نظام مهندسی درباره تائیده پروانه ساخت و شناسنامه فنی ساختمان مشکلاتی داشت که مشکل حل شده و شناسنامه فنی ساختمان صادر می شود و در تمام استان های کشور این قانون اجرا می شود بنابراین به هر دفتر خانه ای در سراسر کشور مراجعه شود آمادگی ثبت سند پیش فروش وجود دارد.



او افزود: با توجه به مسائلی که به ریز نوشته شده قانون پیش فروش مزایایی برای خریدار دارد.

 
 
 
مشاور وزیر راه و شهرسازی دیگر مهمان برنامه با تاکید بر اینکه تائید ادامه ساخت و ساز را شهرداری ها انجام می دهد، گفت: قانون پیش فروش 2 رکن دارد اول اینکه فروشنده مالک باشد و دوم اینکه ملک در حال ساخت و ساز پروانه ساخت داشته باشد و سپس اقدام به پیش فروش صورت گیرد.
 
حسین معصوم گفت: در قانون پیش فروش اعتماد و تعهد لازمه کار است. 
 
سایه روشن قانون پیش فروش ساختمان 
 
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتباط تلفنی گفت: ساختمان از زمان صدور پروانه تا اتمام ساخت با موانع زیادی روبرو است.
 
مهدی روانشادنیا گفت: بحث پیش فروش ساختمان موانع جدیدی در ساخت ساز مطرح کرده است که مهندس ناظر بر اساس آئین نامه اجرایی، پیشرفت ساخت و ساز ساختمان را تائید می کند.
 
او گفت: خریداران یا پیش خریداران ابتدا ملک را در مراکز مشاوران املاک جستجو می کنند. اطلاع رسانی تنظیم 400 سند پیش فروش در  تهران بسیار ناچیز و آمار نادرست است.
 
روانشادنیا افزود: در آئین نامه جدید قانون ساختمان اطلاع رسانی پیش فروش از موارد آن است.
 
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: ابلاغیه 8 ماده ای وزیر مسکن همچنان اعتبار دارد.

آرشيو مطالب...


سید علیرضا آل یاسین : با سلام ، احترام و آرزوی توفیق روز افزون برای جناب آقای دکتر روانشادنیا
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48