ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دانشجویان من

دانشجو: امیر حسین نیکجو: پيش بيني انتشار دی اكسيد كربن بر اثر ساختمان سازی شهر تهران و بررسي اقتصادی-زيست محيطي جايگزيني با ساختمان های كم كربن (LCB

عنوان پایان نامه : پيش بيني انتشار دی اكسيد كربن بر اثر ساختمان سازی شهر تهران و بررسي اقتصادی-زيست محيطي جايگزيني با ساختمان های كم كربن (LCB )

دانشجو : امیرحسین نیک جو

استاد راهنما : دکتر مهدی روانشادنیا

چکیده:

گسترش و پیشرفت صنایع مختلف، افزایش مصرف منابع اولیه و سوخت های فسیلی را در پی داشته و سبب ازدیاد انتشار آلودگی در محیط زیست گشته است. افزایش تولید گازهای گلخانه ای با بالابردن دمای کره زمین ،موجب ایجاد پدیده گرمایش جهانی شده و تغییرات ناخوشایند زیست محیطی به وجود آورده است. با تشدید نگرانی ها درباره عواقب گرمایش جهانی، پیمان های بین المللی نظیر معاهده کیوتو 1997 و پاریس 2015 منعقد گردید تا با همکاری جهانی نسبت به کاهش گاز گلخانه ای دی اکسید کربن CO2 اقدامات لازم انجام گیرد. از این سو سیستم های قیمت گذاری و بازارهای مبادله کربن گسترش یافت و دو مکانیزم کنترل کننده به صورت مالیات یا جریمه کربن و سیستم مبادله انتشاری پدیدار شده تا انگیزه اقتصادی برای کاهش این گاز ایجاد نمایند. صنعت ساختمان سازی بخش قابل توجهی از مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای را در میان صنایع داشته و پتانسیل مناسبی جهت کاهش آلودگی در این بخش وجود دارد.کشور ایران 7 امین تولید کننده گاز گلخانه ای دی اکسید کربن در سال 2015 بوده که خود یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی و عواقب آن نظیر خشکسالی، طوفان شن، گرد و غبار، افزایش میانگین دما و وقوع سیل  به شمار می رود و براساس توافق پاریس ایران متعهد به کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای خود گردیده است. با افزایش شمار کشورهای اعمال کننده قیمت کربن لزوم برنامه ریزی و قیمت گذاری برای انتشار دی اکسید کربن در آینده برای ایران احساس می شود. کلان شهر تهران به عنوان پایتخت کشور، بیشترین نرخ ساختمان سازی را به خود اختصاص داده است که برای دست یابی به این میزان ساخت و ساز، مصالح و انرژی قابل توجهی مصرف می گردد. در این پژوهش با پیش بینی نرخ ساخت و ساز آینده شهر تهران به بررسي ميزان انتشار دي اکسيد کربن حاصل از اين ساخت و سازها پرداخته و اثرات زيست محيطي و اقتصادي آن مورد بررسي قرار مي گيرد. همچنین با بررسي ساختمان سازي کم کربن، راهکارهایی براي کاهش ميزان انتشار دی اکسید کربن حاصل از ساخت و ساز ارائه مي گردد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44