ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

تأکید دکتر روانشادنیا بر عدم تناسب عرضه و تقاضای مسکن در حوزه متراژ و توان خرید

دکتر مهدی روانشادنیا: ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند.

🆔 @ravanshadnia 👈

«مهدی روانشادنیا» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره چرایی اثرپذیری آنی بازار اجاره مسکن از بخشنامه الزام بانک ها به کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: بازار اجاره مسکن در ایران شخص محور است و اینگونه نیست که انبوه سازان و شرکت های ساختمانی، خانه هایی را با نیت اجاره بسازند.
وی افزود: امروز خانه ها در ایران به نیت فروش ساخته می شود و اگر فروش نرود برای مدتی یا خالی می ماند و یا اجاره داده می شود.
این استاد دانشگاه توضیح داد: به همین دلیل وقتی از ابتدای فصل تابستان زمزمه کاهش نرخ سود بانکی در بازار پیچید، صاحبان املاک ترجیح دادند به جای دریافت مبلغ رهن، آن را به اجاره بیشتر تبدیل کنند.
وی فرآیند تبدیل نیاز به تقاضا در بازار مسکن را طولانی مدت توصیف کرد و گفت: این رویه سبب می شود تا نتوان به سرعت شاهد شکل گیری تقاضای خرید در میان مصرف کننده نهایی باشیم.
روانشادنیا به تغییر الگوی تقاضای مسکن در جامعه به دلیل تحولات جمعیتی و نیز وضعیت اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: امروزه مردم به اجاره کردن خانه ها به جای تملک آن تغییر رفتار داده اند.
وی افزود: باید متناسب با این الگوی رفتاری مردم، بتدریج تا چند سال آینده ساخت و ساز در حوزه مسکن را اصلاح کرد تا سرمایه گذاری در این بخش به سمت تقاضای واقعی در بازار هدایت شود نه اینکه شرایط کنونی یعنی انجماد دارایی ها در صنعت مسکن تداوم یابد.
روانشادنیا به وضعت صنعت اجاره مسکن در دنیا اشاره کرد و با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها شرکت های ساختمانی با هدف اجاره دهی، مسکن می سازند، خواستار الگوبرداری از این روش در ایران برای پوشش بخشی از تقاضای موجود در جامعه شد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: اگر واحدهایی مسکونی به قصد اجاره دادن تولید شوند، دیگر بازار اجاره بها کمتر از تغییرات نرخ سود بانکی اثر می پذیرد.
وی سیاست کنونی دولت در رونق بخشی به بازار خرید و فروش مسکن را توانمندسازی خریداران از طریق افزایش سقف تسهیلات عنوان کرد و گفت: تاکنون روش دولت توسعه تسهیلات بانکی بوده و توسعه صندوق های سرمایه گذاری در حوزه مسکن و تقویت شرکت های سرمایه گذاری به طور محدود در دستور کار قرار داشته است.
روانشادنیا با انتقاد از متناسب نبودن عرضه و تقاضا در بازار مسکن گفت: نگاهی به تولید مسکن در شهر تهران نشان می دهد میانگین متراژ تولید مسکن 130 مترمربع است در حالی که مردم به دنبال خرید خانه هایی با متراژ زیر 100 مترمربع و بهای زیر 4 میلیارد ریال هستند.
به گزارش ایرنا، بانک مرکزی اعلام کرده است معاملات مسکن در تهران در مرداد ماه سال جاری با رشد 6.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و قیمت مسکن نیز در همین مدت در پایتخت 6.2 درصد افزایش یافت.
آماری که بانک مرکزی بر اساس داده های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور منتشر کرده، نشان می دهد در مرداد ماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی تهران حدود چهار میلیون و 600 هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه تا یک درصد و نسبت به مرداد سال گذشته تا 6.2 درصد افزایش یافته است.
بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به مرداد سال گذشته به منطقه شش تهران با حدود 11.6 درصد و بیشترین کاهش به منطقه 22 با 0.4 درصد اختصاص یافت.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بالاترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 9 میلیون و 900 هزار تومان در منطقه یک (1.1 درصد رشد) و کمترین آن حدود دو میلیون و 200 هزار تومان و در منطقه 18 (5.5 درصد افزایش) است.
در مرداد ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی به حدود 17 هزار و 984 واحد رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش دارد.
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نیز از این حکایت دارد که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 46.7 درصد بیشترین سهم از واحدهای معامله شده را به خود اختصاص داده اند که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته 4.8 واحد درصد کاهش دارد و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.
در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 46.7 میلیون ریال رسید که نشانگر رشد6.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل بود.

🆔 http://www.irna.ir/fa/News/82660968 👈



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46