ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اندیشگاه

سرمایه اجتماعی سرگردان و تأسیس یافته در ایران

 سرمایه_اجتماعی «سرگردان»  و
سرمایه اجتماعی « تأسیس یافته» در ایران
 
@ravanshadnia
✍🏽 دکتر مقصود فراستخواه

🔍 بیان مسأله

چرا سرمایه اجتماعی مهم است؟ چون پایین بودن سرمایه اجتماعی به این معناست که ذخیرۀ اعتماد اجتماعی در جامعه به قدر کافی وجود ندارد. در نتیجه هزینه مبادلات بالا می رود، سرمایه گذاری دشوار می شود و توسعه اقتصادی به مانع برمی خورد. از سوی دیگر ضعف سرمایه اجتماعی به معنای مخدوش شدن پیوند و مشارکت است، به معنای بی تفاوتی اجتماعی است و این مطمئنا به فرایندهای « دموکراسی شدن» در یک جامعه لطمه می زند. همچنین هر نوع مشکل در سرمایه اجتماعی می تواند تهدیدی برای اخلاق عمومی باشد و الگوهای خاموشی از رفتار های آسیب زا و پرهزینه تکثیر بکند. به همین صورت بحران سرمایه اجتماعی سبب می شود پروژه های ملی وبین المللی ایران کارامدی و بازده مطلوب نداشته باشند، کارایی سیستم ها از بین برود، کیفیت خدمات در بخش عمومی افت پیدا بکند، کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی دشوار شود و مابقی قضایا.

✴️ مفهوم اصلی به دست آمده از مطالعه
 از شاخص سرمایه اجتماعی در ایران نشانه های نگران کننده ای می رسد ولی مقادیر آن فرق می کند چرا؟ در برخی شاخصهای جهانی، ایران جزو آخرین ده کشور قرار دارد. بنا به برخی از آنها درچند ده تای آخر هستیم ولی در بعضی نیز رتبۀ ما در خط مرزی متوسط دیده می شود. هیچ یک از این سه حالت مطلوب نیست اما اولی دهشتناک، دومی دردناک و سومی دور از شأن جامعه ایران است.

✴️ طبق شاخص «موفقیت سرمایه اجتماعی» (SCA)، ایران در میان ۱۱۷ کشور، رتبه ۱۱۰ دارد(Lattin & Young, 2015). این درحالی است که بنابر شاخص لگاتوم، در یکی از ابعاد آن که سرمایه اجتماعی است، رتبه ما از ۱۴۹ کشور، ۷۴ است(Legatum Prosperity Index, 2016). اگر بخواهیم این دو رتبه را با یک مقیاس بیان بکنیم درحالی که اولی ما را از ۱۰۰ مورد در رتبۀ ۹۴ نشان می دهد، طبق دومی از ۱۰۰ مورد در رتبۀ ۴۹ هستیم.

پس این پرسش به میان می آید که تفاوت مقدار شاخص ها را چگونه می توان تفسیر کرد؟ تفسیری که نویسنده بر اساس مجموعه مطالعات و شواهد در دست خود به آن رسیده است، این است:

☑️در ایران چیزی به نام "سرمایه اجتماعی سرگردان" وجود دارد، همان طور که پول های سرگردان و سرمایه اقتصادی سرگردان هست و همان گونه که سرمایه انسانی ما نیز سرگردان هست. از این می توان نتیجه گرفت که آنچه در جامعه ایران مشکل دارد "سرمایه اجتماعی تاسیس یافته" است.

📎 گزارش کامل در لینک زیر 👇🏻👇🏻👇🏻

http://farasatkhah.blogsky.com/1396/06/13/post-366/



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49