ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

دکتر روانشادنیا: بازرسی های کنترل کیفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان سه برابر شده است
در گفت و گو با ایرنا؛

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی:تنها 100 نوع مصالح ساختمانی دارای استاندارد اجباری ملی است

تهران - ایرنا - عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: از 5 هزار مصالح صنعت ساختمانی، 100 مورد آن دارای استانداردهای اجباری ملی است.

مهدی روانشاد نیا روز یکشنبه در حاشیه نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از 5 هزار مصالح کاربردی در صنعت ساختمانی، بیش از 2 هزار مورد آن در ساختمان های معمول به کار می رود، که از این میان تنها 100 قلم دارای استاندارد اجباری ملی هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: قطعا مصالح به عنوان یکی از بخش های ابتدایی فرآیند ساخت ساختمان اهمیت زیادی دارند و لازمه افزایش بهره وری ساخت در کشور، مدیریت زنجیره تأمین مصالح ساختمانی در فرآیند تولید ساختمان است.
وی با بیان این که ساختمان بر سازه استوار است و از بین مصالح ساختمانی مورد استفاده، مصالح سازه ای نقش ویژه ای در عمر مفید ساختمان دارند ، گفت: ما باید تمام فرایند ساخت را با مدیریت یکپارچه پروژه به سرانجام برسانیم و در این راستا از زمان تولید مصالح، تا حمل آن به کارگاه و نهایتا اجرا و تکمیل یک ساختمان باید فرآیندی یکپارچه داشته باشد.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اهمیت بتن در حوزه ساخت وساز های شهری گفت: با توجه به ملاحظات اقتصادی و نیز نگرانی هایی که پس از آتش سوزی پلاسکو به وجود آمد، در سال جاری سهم پروانه های مربوط به ساختمان های بتنی 5 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده و به نزدیک 75 درصد رسیده است.
وی اظهارداشت: البته این درصد در شهرهای مختلف متفاوت است و مثلا در شهرهایی مثل مشهد و شیراز توجه به سازهای فلزی بیشتر است و در شهرهایی مثل اصفهان، بتن طرفداران بیشتری دارد.
مدیر گروه مدیریت ساخت و حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در مورد بتن به خصوص تیرچه های پاشنه بتنی و بتن آماده، استاندارد ملی وجود دارد، اما توجه به آنها تا همین امسال بسیار ناچیز بود.
وی اظهارداشت: متأسفانه در مواردی مشاهده شده، در ساختمانی که قیمت متر مربع فروش آن بیش از 10 میلیون تومان است، مشکلاتی مثل کنترل کیفیت نامناسب اجزای بتنی، استفاده از بتن کارگاهی در ستونها، دستکاری وزن تراک میکسرها، کم بودن عیار سیمان و رعایت نکردن دقیق طرح اختلاط وجود دارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز مشکلات مصالح بتنی فقط به این محدود نمی شوند بلکه در مواردی، دانش فنی پایین عوامل تولید و اجرای بتن، تجهیزات قدیمی مثل بچینگ های مستعمل و پمپ های نامناسب کیفیت سازه های ساختمانی را تحت تأثیر قرار داده اند.
روانشاد نیا در مورد اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای ارتقا کیفیت سازه های بتنی افزود: خوشبختانه ما در سال گذشته تفاهم نامه ای با سازمان استاندارد داشتیم که در سال جاری آن را به همکاری در بازرسی های بتن گسترش دادیم و بازرسی های سال 96 ما سه برابر بازرسی های سال 95 شده و فرایند کنترل کیفیت ساخت و راهنمایی ناظران از متوسط ماهانه 700 مورد به 2000 بازرسی در ماه افزایش یافته است.
به گفته وی ، با امضای این تفاهم نامه و افزایش بازرسی ها، عرضه تیرچه های غیر استاندارد 20 درصد کمتر از سال گذشته شده و عیوب بحرانی این تیرچه ها 40 درصد کاهش یافته است ، هر چند که این کافی نیست و باید در آینده همکاری های سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها توسعه بیشتری پیدا کند تا مردم از خرید یک ساختمان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
وی افزود: این در کنار اقدامات نرم افزاری مثل صدور شناسنامه فنی الکترونیک و بیمه تضمین کیفیت می تواند باعث رضایت بهره برداران و افزایش کیفیت زندگی شود، اگرچه در آینده باید بیش از گذشته، متوجه بحث های محیط زیستی و استفاده از مصالح بازیافتی و کاهش مصرف مواد و مصالح نیز باشیم.
به گزارش ایرنا، روز 15 و 16 مهر هر سال گرامیداشت استاد مهندس احمد حامی و دکتر مهدی قالیبافیان به عنوان روز بتن تعیین شده و امسال پانزدهمین همایش روز بتن و نهمین کنفرانس ملی بتن با موضوع ضرورت ساخت سازه های بتنی در بناهای شهری پانزدهم و شانزدهم مهرماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می شود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48