ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت پروژه

گواهینامه های بین المللی مدیریت پروژه

گواهینامه های بین المللی مدیریت پروژه

مطلب زیر به نقل از سایت گروه آریانا در مورد مدارک مدیریت پروژه است:

قبل از هر چیز یه سوال مهم: چرا بریم دنبال گرفتن گواهی؟

به نظر خیلی‌ها این ماجرا به خاطر مدرک‌گراییه و ارزشی نداره. به نظر من هرچی که باشه، خیلی به افزایش دانش و مهارت‌هاتون کمک می‌کنه و به این خاطر خیلی با ارزشه. فقط باید مراقب باشین که اگه زیاد از حد به این ماجرا توجه کنین ممکنه از مسایل عملی فاصله بگیرین و تبدیل بشین به کارشناسی که فقط بلده حرفای قشنگ بزنه و کاری از دستش بر نمیاد !

مدارک CAPM و PMP هر دو از مدارک حائز اهمیت در زمینه مدیریت پروژه می باشند که در نمودار زیر روند رو به رشد آنها در چهار سال اخیر مشاهده می گردد .

از ژانویه 2008 تا سپتامبر2011 شمار دارندگان مدرک PMP با 7/69 درصد افزایش به 464.168 نفر رسیده است.در همین زمان تعداد دارندگان مدرکCAPMبا افزایش 5/293 درصدی به 15.695 نفر رسیده است.در حال حاضر مدرک مدیریت پروژه  بیش از هر زمان دیگر در سرتاسر دنیا به عنوان یک استاندارد در زمینه مدیریت پروژه حرفه ای محسوب می گردد .



زندگی بعد از دریافت گواهینامه PMP:
هر کسی برای دریافت مدرکPMPدلایلی دارد.شاید شما مدیر پروژه ای هستید که می خواهد دانش و مهارتهایتان شناخته شود.یا شاید جویای کار جدید و یا موقعیت جدید در شرکتتان هستید .

ما از گروه های مدیریت پروژه در خصوص بررسی تاثیر دریافت مدرکPMP در تغییر موقعیت شغلی افراد ،نظر سنجی انجام داده ایم.نتایج به دست آمده به شرح زیر است :

21
درصد دریافت مدرک PMP را برای افزایش شهرت در بین جامعه مدیریت پروژه عنوان کرده اند .
17
درصد برای ترفیع در سازمانی که کار می کنند .
16
درصد برای یافتن شغل جدید .

و جواب دیگری که عنوان شده است در خصوص افزایش اعتماد به نفس افراد می باشد.این نتایج نشان می دهد که دریافت مدرکPMP نه فقط باعث افزایش درآمد افراد می گردد بلکه باعث ارتقاء احساسات مثبت در آنها نیز می گردد .

ما گروهی از مدیران پروژه دارای مدرک PMP را در خصوص نحوه تاثیر این مدرک بر درآمد آنها بررسی کرده و نتایج مثبتی کسب کرده ایم.بعد از دریافت مدرک PMP میانگین پاداش آنها 24.556 دلار افزایش یافته است.(افزایش سالانه ای حدود 5.000 تا 63.000دلار )

ما از گروهی از مدیران حرفه ای که مدرکPMP خود را دریافت کرده اند در خصوص مدت زمانی که آنها بیکار بوده اند وکار مناسب را جستجو کرده اند سئوال پرسیدیم ،77درصد آنها عنوان کرده اند که آنها هرگز در چنین موقعیتی قرار نداشته اند و مدرک PMP  آنها امنیت شغلی برایشان فراهم آورده است .

23
درصد برای یافتن شغل جدید فقط یک ماه و نیم زمان صرف کرده اند .
شما نیز می توانید به راحتی با گواهینامه های PMP ویا CAPM که ارزشی مانند طلا دارند نام خودتان را زینت دهید .

منبع :
http://www.projectsmart.co.uk/pmbok-and-pmp.html

گواهی‌هایPMI یاProject Management Institute

  • PMP :  این گواهی معروف‌ترین و معتبرترین گواهی مدیریت پروژه دنیاس و اگه می‌خواین برای تکمیل اطلاعات و مهارت‌ها و همینطور دریافت گواهی اقدام کنین، به نظر من باید اول برین سر و وقت همین مورد. این گواهی شایستگی فرد رو برای مدیریت پروژه نشون می‌ده. محدودیت سنی نداره، حداقل 3 سال سابقه کار می‌خواد، امتحان تستی داره، 35 ساعت دوره آموزشی اجباری داره. منبع اصلی آزمون هم که احتمالا می‌دونین استانداد پم‌باک (PMBOK) هست. نکته‌ای هم که باید قبل از هر چیز بدونین اینه که دونستن پم‌باک برای قبول شدن تو امتحان اصلا کافی نیست. در ضمن، نگران دوره اجباریش هم نباشین، گواهی نامه دوره های آموزشی آریانا برای این منظوراز طرف PMI  پذیرفته می‌شه. تحریم هم نیستیم و راحت می‌تونین ثبت نام کنین و امتحان بدین. البته برای امتحان دادن باید برین به یه کشور دیگه. ترکیه، امارات، پاکستان و تقریبا همه جا امتحانش برگزار می‌شه. امتحان روPrometric برگزار می‌کنه، همون شرکتی که کارش امتحان گرفتنه و امتحان‌های مایکروسافتی که احتمالا به گوشتون خورده رو هم اون می‌گیره. تقریبا هر روز امتحانPMP برگزار می‌شه. آریانا کل فرایند ثبت نام این گواهی تامه رو براون انجام می ده
  • CAPM :  اگه شرایطPMP شدن رو نداشته باشین، می‌تونین به جاشCAPM بشین. یک سال سابقه می‌خواد، 23 ساعت دوره آموزشی اجباری داره، هزینه‌ش هم 300 تا 400 دلار می‌شه. این گواهی رو هم باید چند وقت یه بار تمدید کرد. معمولا آدما علاقه زیادی ندارن که انرژی‌شون رو صرف گرفتن این گواهی کنن. منبع اصلی این امتحان هم پم‌باکه .
  • PgMP :  این گواهی برای مدیریت طرحه، نه مدیریت پروژه. گواهی سطح بالاتری به شمار میاد و حداقل 8 سال سابقه کار می‌خواد. دوره آموزشی اجباری نداره و مثل بقیه گواهی‌هایPMI باید چند وقت یه بار تمدید بشه. هزینه‌ش هم ظاهرا 1800 دلاره! منبع اصلی این امتحان پم‌باک و استاندارد مدیریت طرحPMI هست .
  • PMI-SP :  این گواهی شایستگی فرد رو تو زمان‌بندی نشون می‌ده. معمولا تو سایه وجود PMP  توجه چندانی به این گواهی نمی‌شه. منبع اصلی امتحان پم‌باک و استاندارد زمان‌بندیPMI هست .
  • PMI-RMP :  این گواهی شایستگی فرد رو تو مدیریت ریسک نشون می‌ده. منبع اصلی امتحان پم‌باک و استاندارد مدیریت ریسکPMI هست .

 

گواهی‌هایAPMG

  • PRINCE2 Foundation :  این گواهی سطحی مقدماتی از مدیریت پروژه که اصطلاحا به جایProject Manager بهشProject Coordinator می‌گن (هماهنگ‌کننده پروژه) رو پوشش می‌ده. تفاوت عمده‌ش با گواهی‌های دیگه اینه که نیازی به تمدید نداره . آزمونش تستیه، سابقه کار نمی‌خواد و هزینه‌امتحانش هم حدودا معادل 400 دلار می‌شه. که در داخل کشور آریانا برگزار می کنه. کلا هم گاهی‌هایAPMG رو بیشتر تو کشورهایی مثل انگلستان و استرالیا می‌پسندن .
  • PRINCE2 Practitioner :  این گواهی سطح بالایAPMG تو مدیریت پروژه‌س. امتحانش تستی نیست (سخت می‌شه!) و هزینه‌ امتحانش هم حدودا معادل 550 تا 600 دلار می‌شه .

 

گواهی‌هایIPMA یاInternational Project Management Association

  • IPMA-D :  مثلPRINCE2 Foundation برایProject Coordinator در نظر گرفته شده. حداقل یک سال سابقه کار می‌خواد، آزمون داره، حداقل 20 سال سن باید داشت و تمدید کردن هم نیاز نداره. هزینه‌ش هم مثل تمام گواهی‌های دیگه‌ای کهIPMA می‌ده تو کشورهای مختلف یکسان نیست .
  • IPMA-C :  برای مدیریت پروژه در نظر گرفته شده، حداقل 3 سال سابقه می‌خواد، حداقل 25 سال سن، باید تمدید بشه و تو بعضی کشورها مصاحبه هم داره .
  • IPMA-B :  برای مدیریت طرح در نظر گرفته شده، حداقل 30 سال سن باید داشت و بقیه چیزهاش هم عمدتا بستگی داره به کشور .
  • IPMA-A :  برای مدیریت پرتفولیوس، حداقل 35 سال سن می‌خواد و باز هم بقیه‌ش عمدتا بستگی داره به کشور .

انجمن مدیریت پروژه هم امتحان رو حداقل برای سطحC وD برگزار می‌کنه. دوره 550 هزار تومنه و هزینه امتحان ظاهرا برای سطحC می‌شه حدود 3 میلیون تومن و برای سطحD پانصد هزار تومن (اگه اشتباه نکرده باشم). سطحC مصاحبه هم داره. به این ترتیب گرفتن این گواهی‌ها هم برای ایرانی‌ها راحت می‌شه .

 

به جز این‌ها یه سری گواهی‌های دیگه هم هستن که اهمیتشون نسبتا کمتره

گواهی‌هایAIPM یاAustralian Institute for Project Management

  • Level 4: عضو تیم پروژه
  • Level 5: مدیر پروژه
  • Level 6: مدیر طرح

 

گواهی‌هایAMA یاAmerican Management Association

  • Project Management Certificate

 

گواهی‌هایAPM یاAssociation for Project Management

  • Certificate International Project Manager
  • Senior Project Manager
  • Certified Project Manager
  • Associate Project Management Professional

 

گواهی‌هایASAPM یاAmerican Society for the Advancement of Project Management

  • Senior Management – SP
  • Resource Managers - RM
  • Project Office Manager – PO
  • Project Director – aCPM3
  • Project Manager of Large, Complex P – aCPM2
  • Project Manager of Meduim or Less-Complex Projects – aCPM1
  • Project Team Member – TM

 

علاوه بر این‌ها، می‌شه تو زمینه‌های نزدیکی مثل حوزه‌های مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری هم گواهی گرفت. من این گواهی‌ها رو زیاد نمی‌شناسم، ولی یکیش که معروفه و برای ایرانی‌ها هم دم دسته :

  • CSM :  مخففCertified SCRUM Master شایستگی فرد رو در هدایت تیم پروژه (چیزی شبیه به مدیر پروژه) در محیطAgile گواهی می‌کنه. دوره اجباری داره و این دوره فقط باید از دوره‌های تایید شده هم باشه و این خیلی مشکلش می‌کنه.

یه کارهایی هم می‌شه تو حوزه نرم‌افزار انجام داد، مثلا :

  • MCTS, 70-632 : مدیریت پروژه‌ها با پراجکت 2007. این گواهی رو مایکروسافت می‌ده
  • MCTS, 70-633 : مدیریت پروژه‌های سازمانی با پراجکت سرور 2007. مایکروسافت توصیه می‌کنه که داوطلبان آزمون باPMBOK هم آشنا باشن .
  • MCTS, 70-634 : مدیریت پروژه و طرح با پراجکت سرور 2007. مایکروسافت به داوطلبان این آزمون هم توصیه می‌کنه که باPMBOK آشنا باشن .

قاعدتا به زودی گواهی‌های پراجکت 2010 و پراجکت سرور 2010 هم اضافه می‌شن. هزینه این گواهی‌ها هم معمولا زیر 150 دلاره .

 

در نهایت، بعضی دانشگاه‌ها هم گواهی‌هایی حرفه‌ای (غیر آکادمیک) برای مدیریت پروژه دارن. این دوره‌ها معمولا یک ساله تموم می‌شن و اعتبار گواهی هم بستگی داره به اعتبار دانشگاه. با این حال معمولا به اندازه سه گروه گواهی معرفی شده در ابتدای این مطلب اهمیت ندارن .

 

اگه از من بخواین که بهتون روندی رو پیشنهاد بدم، نظرم اینه :

  1. اول گواهی پراجکت 2007 یا اگه بهتون قد داد 2010 رو بگیرین. برای کسی که یکی دو سال کار کرده باشه فکر می‌کنم 6 ماه تا یک سال مطالعه همزمان با کار کافی باشه . وقتی این گواهی رو بگیرین، تسلط نسبتا خوبی به نرم‌افزار پراجکت پیدا می‌کنین و این برای کار ما مهم‌ترین چیزه. یادتون نره که باید در کنارش، بعدش یا قبلش پریماورا رو هم خوب یاد بگیرین .
  2. تو مرحله بعد برین سراغ PMP. اگه دو سه سال سابقه کار داشته باشین به نظرم می‌تونین با یک تا دو سال مطالعه هدفمند در کنار کار (منظورم مطالعه‌ایه که تمام وقتتون رو به خودش اختصاص نداده) به راحتی موفق بشین. اگه سابقه‌ای در حد هفت سال داشته باشین می‌تونین با شش ماه تا یک سال و نیم مطالعه هدف‌دار و حساب‌شده موفق بشین .
  3. به نظر من تو این مرحله یا قبل از مرحله 2 (بسته به زمان‌بندی‌هاتون) می رسیم به گواهی‌های  PRINCE2. با تجربه‌هایی که تا این مرحله به دست آوردین بیشتر از 6 ماه تا یک سال برای آمادگی آزمون لازم ندارین ..
  4. حالا اگه خیلی اصرار دارین که تو مسیر گرفتن گواهی پیش برین، به نظر من IPMA-Cو IPMA-Dرو بذارین تو برنامه‌تون، چون تو ایران راحت می‌شه براش اقدام کرد. اگه مراحلی که گفته بودم رو طی کرده باشین، به نظر من تو 6 ماه تا یک سال می‌تونین برای این آزمون آماده بشین .
  5. دیگه کم کم داره وقت بازنشستگی‌تون می‌شه !

ارجاع: برای قسمت عمده لیست آزمون‌های فرعی، که توضیح ندارن، از متنی کهElzas Consultancy تهیه کرده کمک گرفتم .

با تشکر از آقای مهندس نادر خرمی راد نویسنده وبلاگ و مولف مشهور کتب مدیریت پروژه



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46