ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

5 معضل بزرگ شورای پنجم شهر تهران

تین نیوز |

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، این شهر را با 5 معضل بزرگ از جمله حمل‌ونقل ناکافی درگیر دانست.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهدی روانشادنیا با اشاره به تراکم زیاد ساختمان و حجم بالای ترافیک در شهر تهران، اظهار داشت: به‌طور کلی در مباحث مدیریت شهری، کشور از عدم انسجام رنج می‌برد که این مساله در مدیریت شهری در تهران حادتر است.

 

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: وقتی چنین فضایی وجود دارد طبیعی است که شهرداری‌ها برای تامین هزینه‌های جاری خود به درآمدهای ناپایدار روی آورده و باعث بروز مشکلاتی برای اقتصاد کشور شوند،  باید تجدیدنظری در حوزه عملکرد شهرداری‌ها به وجود بیاید تا این نهاد قادر باشد به درآمدهای مستمر بدون اتکا به منابع آینده دسترسی پیدا کند.

 

به گفته وی، البته سرمایه‌گذاری بدون پشتوانه تنها در واحدهای مسکونی لوکس انجام نشده بلکه حدود 50 مال و مگامال نیز در حال ساخت و ساز است که احتمال می‌رود بعد از بهره‌برداری، بازده سرمایه در واحدهای تجاری خرد را با مشکل مواجه سازد و اینجاست که افراد عادی متضرر خواهند شد،  باید این مهم به اطلاع سرمایه‌گذاران برسد که در آینده یکی از مسوولیت‌های شهرداری و دولت می‌تواند هدایت سرمایه‌ها بر اساس نیاز مردم باشد.

 

روانشادنیا با بیان این مطلب که «امروز توزیع کاربری‌ها در سطح تهران مخدوش شده و باید در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران تجدیدنظر جدی صورت بگیرد»، افزود: با توجه به توزیع کاربری‌هایی که اتفاق افتاده، در شهر تهران نیاز به خطوط مترو جدیدی خواهیم داشت که باید در طرح جامع دیده شود، باید حمل‌ونقل به این سمت برود که ما یک تهران پایدار، سبز و سالم با رویکرد هوشمند داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر این موضوع که در کلان‌شهر تهران پنج معضل وجود دارد که آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو معضل دارای ارتباط تنگاتنگ، زندگی روزمره شهروندان را درگیر خود کرده است، ابراز داشت: مباحث شهرسازی، کیفیت و ساخت و ساز و توزیع تراکم در سطح شهر تهران به عنوان یکی از مشکلات اولویت‌دار باید مورد بازنگری قرار گیرد.

 

کارشناس مسائل شهری با اشاره به مبحث چهارم که مشکل بزرگی در تهران است، یادآور شد: بحث چهارم به مسائل اجتماعی مربوط می‌شود و آن این است که در بسیاری از محلات شهر تهران با مشکل هویت مواجه هستیم، کودکان کار، متکدیان، معتادان و انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی را در این کلان‌شهر همه روزه مشاهده می‌کنیم که برخورد با آنها از جمله وظایف مدیریت شهری است و او در این‌باره مسوولیت بزرگی را بر عهده دارد که باید به آن عمل شود.

 

روانشادنیا در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای هم داشت به  بحث درآمدهای شهرداری و انباشت بدهی‌های باقی مانده از دوره گذشته و گفت: شورای پنجم باید با تقویت نهادهای تخصصی، نشان دهد که این پنج مشکل مهم شهر تهران قابل حل و مرتفع شدن هستند و طی چهار سال پیش‌رو قدم‌های خوبی در این راه برداشته خواهد شد لذا در این راه، لازم است شورای شهر از مشاوره افراد صاحب نظر و نهادهای مربوطه مثل سازمان نظام مهندسی بهره بگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضعیف‌ترین ارتباطات شهرداری تهران در حوزه ارتباط با سازمان نظام مهندسی بوده که در موضوع سازنده صاحب صلاحیت، شناسنامه فنی ملکی ساختمان، بحث صدور پروانه‌های ساختمانی و بحث‌های نظارت بر ساخت ساختمان‌ها نیاز است ارتباط تنگاتنگی بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی وجود داشته باشد.

 

این کارشناس امور شهر با تاکید بر این نکته که فقدان شفافیت در سیستم مدیریت شهری ابهامات زیادی را دراین زمینه نزد اذهان عمومی ایجاد کرده است، تصریح کرد: قطعا با آغاز به کار شورای اسلامی پنجم مردم از شورای جدید انتظار دارند کاملا شفاف فعالیت خود را شروع کنند و این شفافیت را به شهرداری هم تسری دهند  در این صورت قطعا، حمایت‌های مردمی از منتخبان خود بیش از گذشته خواهد شد زیرا، مردم از ابهاماتی که سال‌ها با آن مواجه بودند خسته شده‌اند.

 

به گفته وی، متاسفانه در شورای شهر چهارم، کمترین تعداد مصوبات را در حوزه‌های زیست محیطی، ایمنی، بهداشت و سلامت شاهد بودیم که نتایج این بی‌توجهی را در پلاسکو به چشم دیدیم، خوب است این‌گونه موارد با دقت نظر بیشتری مورد سنجش قرار گرفته و در پایان از طریق شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات در طول دوره چهار ساله، عملکرد شورای شهر مورد ارزیابی قرار دهند.

 

روانشادنیا در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد کمربند مترو اطراف شهر تهران، خاطرنشان کرد:  اگرچه برنامه دوم توسعه شهر تهران که در حال اجرا است می‌تواند کامل نباشد اما، می‌تواند محل خوبی برای پایش عملکرد شورای اسلامی پنجم بوده و به مباحثی از جمله حمل‌ونقل، محیط‌زیست بیش از گذشته بها دهد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47