ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

آیا رشد 8 درصدی اهداف سند چشم انداز بیست ساله را محقق می کند؟
تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 کشور نیازمند رشد مستمری در حدود ۱۲ درصد است
—---------------------------—
همایش «چشم انداز کسب و کار و کارآفرینی در افق 1404» در تاریخ 28 دی ماه در مرکز همایش‌های بین المللی اجلاس سران برگزار شد:
دکتر مهدی روانشادنیا دانشیار رشته عمران دانشگاه و عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در این همایش در خصوص "نقش محرک های اقتصادی در توسعه کسب و کار با تمرکز بر صنعت ساختمان" اینطور بیان داشت:
مطابق سند چشم انداز 1404، ایران دارای جایگاه اول منطقه به لحاظ اقتصادی خواهد بود، که در حال حاضر ترکیه و عربستان تولید ناخالص داخلی بیشتری از ایران دارند و با فرض ثابت ماندن این کشورها ما در نه سال باقیمانده چشم انداز ۱۴۰۴ با رشد ۸ درصدی هم نمی توانیم آنها را پشت سر بگذاریم و نیازمند رشد مستمری در حدود ۱۲ درصد هستیم که این کار دشوار مستلزم بسیج همه نیروهای کشور و به ویژه نگاهی نوآورانه به همه حوزه ها به ویژه صنعت اشتغالزای ساختمان است.
برآورد موسسه مک کنزی از ایران 2035 عنوان می کند که ایران قابلیت این را دارد که 1000 میلیارد دلار بر تولید ناخالص داخلی خود بیفزاید که یکی از مهم ترین حوزه های اشاره شده در آن حوزه "ساختمان و زیرساخت هاست". برای چنین تولیدی، نیاز به این می باشد که بیش از 2000 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور بشود.
وی در ادامه گفت: صنعت ساختمان امروز دارای مشکلات جدی است که می بایست به دنبال راه حلی اساسی برای حل آن ها بود:
1. بهره وری نیروی کار ما به ازای 1 مترمربع زیربنا نصف کشور ترکیه است.
2. به ازای هر مترمربع ساخت و ساز در اتحادیه اروپا 1500kwh انرژی مصرف شده در حالی که این آمار در کشور ما بیش از 4000kwh می باشد.
3. سالانه بیش از 120 میلیارد دلار بابت مصرف انرژی در کشور هدر می رود که 40 درصد آن مربوط به صنعت ساختمان می باشد. این موضع در کنار عمر مفید پایین ساختمان در کشور نشان از طبعات زیاد زیست محیطی این صنعت در کشور دارد.
4. سالانه بیش از 240 هزار نفر در حوزه فنی از دانشگاه فارغ التحصیل می گردند و بیش از 120 هزار مهندس نیز در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عضو هستند که کمتر توان جذب در بازار کشور به ویژه در پروژه های عمرانی را دارند. برای غلبه بر این مشکل، راهکار حرکت به سمت مشارکت مردم و نهادهای مردم نهاد در قانون گذاری و تدوین قانون می باشد.
مهدی روانشادنیا گفت:  به جهت حرکت در زمینه اشتغال زایی در صنعت ساختمان، در چند زمینه پیشنهادهایی مطرح می گردد که جای تامل بیشتری را می طلبد:
1. بازیافت نخاله های ساختمانی: بیش از 3 میلیارد دلار در سال ارزش نخاله های ساختمانی در ایران است که نیازمند توجه شایانی است.
2. نگهداری و تعمیرات ساختمان: 10 هزار میلیارد تومان ارزش خدمات نگهداری ساختمان ها در کشور است که پتانسیل بسیار مناسبی برای ورود مهندسان می باشد.
3. بروکراسی اداری صدور مجوزهای ساختمانی در کشور ما بالاست، به طوریکه رتبه کشور ما به لحاظ زمان صدور مجوزهای ساختمانی در حدود 150 در دنیاست که می بایست برای حل آن حرکت بزرگی شکل بگیرد.
4. متوسط زیربنای ساختمانی در کشور حدود 566 مترمربع و در تهران در حدود 1194 مترمربع به ازای هر پروانه می باشد. این آمار حکایت از ریزدانگی سرمایه گذاری در صنعت ساختمان کشور دارد که مانع ورود سرمایه گذاری کلان و توسعه آتی این صنعت شده است.
5. فناوری پایین در ساختمان سازی کشور، که این موضوع هم نتیجه سرمایه گذاری کوچک مقیاس در کشور محسوب می گردد.
6. توزیع سرمایه گذاری ها در صنعت ساختمان کشور نامتوازن و متضاد با نیاز بازار صورت می گیرد؛ به طوری که بیشتر معاملات در حوزه آپارتمان های 50 تا 70 متری است ولی تمرکز سرمایه گذاری های صورت گرفته برخلاف تقاضای بازار در ساختمان های بالای 120 متری انجام شده است. هم چنین سرمایه گذاری ها در بخش های خاصی از شهر تهران و هم چنین در کشور متمرکز شده در حالی که استان هایی مانند کردستان، گیلان و سیستان و بلوچستان فقر سرمایه گذاری در این حوزه را دارند.
7. یکی از مهم ترین چالش های صنعت ساختمان، چالش محیط زیستی آن است؛ به طوری که در حوزه هایی هم چون بهره وری، انرژی و تولید آلاینده های کربنی در جهان در بین 10 کشور نخست قرار داریم که جا دارد توجه ویژه ای به بحث ساختمان سبز شکل بگیرد.
مهدی روانشادنیا که به تازگی  به عنوان جوان ترین دانشیار رشته مهندسی و مدیریت ساخت در دانشگاه های آزاد اسلامی ارتقاء یافته است در پایان اینطور گفت: می بایست به این موضوع اشاره داشت تا سنجش های موفقیت دقیق مشخص نباشد، چشم انداز موفقی قابل تصور نخواهد بود. هم چنین، کسب و کارهای نو در حوزه صنعت ساختمان تشنه توجه و اهمیت بیشتری هستند.
🆔 http://pana.ir/news/589456/ 👈
___________
#مدیریت پروژه، مهندسی و توسعه پایدار
🆔 Telegram.me/ravanshadnia

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44