ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

راهکارها و موانع تبدیل علم به فناوری در مصاحبه ایسنا با دکتر روانشادنیا

فقط با وام نمی شود مساله نخبگان کشور را حل کرد
@ravanshadnia
مدیر گروه رشته مهندسی و مدیریت ساخت واحد علوم و تحقیقات ضمن تاکید بر ضرورت تسهیل‌گری دولت در حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان گفتَ: کارآفرینان و نخبگان کشور فقط نیاز به تسهیلات مالی ندارند بلکه باید بسترهای دیگری همچون بازار و حمایت قانونی فراهم شود.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌ که در سال‌های گذشته کمیت مقالاتی که در حوزه‌های علمی منتشر کرده‌ایم افزایش یافته که بعضا به عنوان شاخص شناخته شده تحت این عنوان که از این جهت که رشد تولید مقالات بالا رفته پس در حوزه پژوهش نیز موفق بوده‌ایم، اظهار کرد: رتبه ایران در تولید تعداد مقالات بین 18 تا 22 در دنیا در نوسان است، ولی در تبدیل مقاله به اختراع رتبه 50 دنیا را داریم که این مساله نشان می‌دهد مقالات کشور مساله‌ محور نبوده و در مسیر حل مسائل و عرصه بین‌الملل و فناوری حرکت نمی‌کند، اما کشور کره جنوبی همیشه رتبه یک تا سوم را در این زمینه داشته است.

مدیر گروه رشته مهندسی و مدیریت ساخت واحد علوم و تحقیقات افزود: در نتیجه ما باید به این سمت حرکت کنیم که رویکردمان به دانش بنیان رویکرد اقتصادی فناورانه باشد که برای تحقق این امر نیاز داریم نهادهایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خطرپذیر تقویت شوند و علاوه بر این بسترهای حقوقی و اقتصادی برای فعالیت کسانی که در پی تبدیل مقاله به اختراع و فناوری هستند را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به این‌که رویکرد ما تا امروز به تولید علم رویکردی پراکنده بود باید نقشه راهی را برای دانشگاه‌ها تدوین کنیم که اولویت‌های کشور از لحاظ آمایش سرزمین و مزیت‌های نسبی را تعیین کرده باشد و سپس به دنبال تبدیل اختراع برویم.

روانشادنیا با تاکید بر این‌که باید خوشه‌های صنعتی و زنجیره تامین را تعریف کرده و دانشگاه‌ها را ماموریت‌گرا کنیم، گفت: به عنوان مثال بهره‌وری نیروی کار در صنعت ساختمان نصف ترکیه است. از این رو ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف ضروری به نظر می‌رسد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن بیان این‌که نیازمند نقشه راه علمی کشور هستیم که در آن جایگاه فناوری و اختراع و تبدیل ایده، مقاله و نوآوری‌های دانشجویی و دانشگاهی به فناوری را تسهیل و ترسیم کرده باشد از عزم ناکافی مسوولان در این زمینه انتقاد کرد.
@ravanshadnia
ادامه مصاحبه دکتر روانشادنیا در:
http://www.isna.ir/news/95082215593/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84-%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47