ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

دکتر روانشادنیا در گفتگو با ایسنا: نگاهی منصفانه به درس آموخته های پل صدر
عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با بررسی معایب و مزایای پل صدر در پایتخت گفت: با هزینه‌ای که برای ساخت پل صدر وجود داشت می‌توانستیم بیش از دو برابر طول پل صدر، مترو بسازیم

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی روانشادنیا عضو هیات‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران گفت: به عنوان یک دانشگاهی باید منصفانه معایب و مزایای ساخت پل صدر را بررسی کرد و خوبی‌ها و بدی‌های این پروژه را مورد قضاوت قرار داد.

وی افزود: هر زیرساختی که در تهران بزرگ ایجاد شود باعث خوشحالی است و به حمل و نقل شهری بیشتر کمک می کند. از جمله نکتات مثبت در مورد پروژه پل صدر مهندسی و سرعت ساخت آن با توجه به پیچیدگی‌های اجرایی بود که از جمله موارد قابل تقدیر این پروژه است.

عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره اینکه درباره ساخت پل صدر بحث‌هایی درباره موضوعات اقتصادی وجود دارد، ادامه داد: در علم اقتصاد، بحثی درباره هزینه و فرصت وجود دارد که در آن فرصت ایجاد شده، هزینه و سود ایجاد شده برای کشور بررسی می‌شود.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که اگر پل صدر را نمی‌ساختیم تا چه میزان می‌توانستیم هزینه آن را در پروژه‌های دیگر هزینه کنیم، خاطرنشان کرد: اگر به این نتیجه برسیم که با هزینه‌ای که برای ساخت پل صدر داشتیم می‌توانستیم بیش از دو برابر طول پل صدر، مترو بسازیم و در اختیار مردم قرار دهیم، آیا ساخت پل صدر توجیه اقتصادی داشت؟

وی با انتقاد از ارایه تسهیلات مختلف برای استفاده از خودروهای شخصی در کشور تصریح کرد: وقتی چنین تسهیلاتی ارایه می‌شود یعنی به مردم آدرس می‌دهیم که به جای مترو، اتوبوس و حمل و نقل عمومی از وسائل حمل و نقل شخصی استفاده کنند که این باعث می‌شود سهم حمل ونقل عمومی در تهران و کشور به نسبت حمل و نقل انبوه در شهرهای بزرگ دنیا کاهش یابد و قابل‌توجه نباشد، زیرا با کمبود زیرساخت‌های مترو، منوریل، تراموا و سایر متدهای حمل و نقل همگانی علی‌رغم تلاش‌هایی که شده، مواجه هستیم.

روانشادنیا با طرح سوال دوم درباره اینکه آیا با ساخت پل صدر رفتار مردم را تغییر داده ایم؟ تصریح کرد: با ساخت یک طبقه دیگر برای این پل در حقیقت به مردم گفته ایم که می‌توانید از آن برای جابجایی های بیشتر استفاده کنید و طبیعی است در چنین حالتی مردم به سمت استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی و در نتیجه افزایش معضلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا رو خواهند آورد، ولی در عین حال می توانستیم با همین هزینه ساخت در زیر بزرگراه‌هایی مانند نیایش، صدر و بابایی اقدام به ساخت خطوط مترو پس از اخذ مصوبات شورای عالی شهرسازی و لحاظ در طرح جامع شهری کنیم.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران با طرح پرسش دیگری درباره اینکه اجرای پل صدر چه تبعات زیست محیطی داشته است؟ اظهار داشت: عده ای دیگر از صاحبنظران بر این اعتقادند که پل هاو اتوبان های دو طبقه مدت زیادی است که به دلایلی از جمله تبعات زیست محیطی و خطرپذیری در برابر زلزله، منسوخ شده اند که البته برای اثبات آن باید بررسی و تحقیق بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه با بررسی چنین مسایلی این پرسش پیش می آید که آیا گزینه های فنی دیگری به جای ساخت پل صدر در آن زمان مورد توجه قرار گرفته بود یا خیر؟ تصریح کرد: در یک سال گذشته بحث های داغ و نگاه های متفاوتی در این زمینه وجود داشته که بهتر بود این موارد قبل از اجرای پروژه بادقت مورد توجه و بررسی قرار می گرفت.

روانشادنیا به ایسنا گفت: البته باید دید که آیا این پروژه عظیم فرآیندهای قانونی، حقوقی و مقرراتی خود را طی کرده است یا خیر و آیا مصوبات لازم را دارد و اگر ندارد به چه دلیل در ساخت این پل ملاحظات گفته شده در بالا در نظر گرفته نشده است.

استاد رشته حمل و نقل و ترافیک دانشگاه علوم تحقیقات تهران اظهار کرد: درست است که ساخت این چنین بزرگراهی در کشور لازم بود و نشانه ای از پیشرفت کشور است، اما باید به سوالات مطرح شده نیز پاسخ داد.

وی افزود: به هر صورت اجرای این پروژه می تواند دستاوردهای خوبی برای جامعه مهندسی کشور داشته باشد، به شرط آنکه در تدوین درس آموخته‌های آن به صورت منصفانه و علمی کوشش شود، می‌توان از تجارب این طرح بزرگ در توسعه آینده شهر تهران و سایر شهرهای کشور استفاده کرد./

http://news.mrud.ir/news/30074/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D9%88-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%BE%D9%84-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%BE%D9%84-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48