ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

مشخصات و روند اجرایی پل جوادیه تهران

مشخصات و روند اجرایی پل جوادیه تهران

مطالعات این پل از سال ۸۶ برحسب ضرورت و نیاز در منطقه آغاز شد، طول کلی پل ۲۱۰ متر می‌باشد که شامل ۴ دهانه دسترسی با دهانه‌های متغییر از ۱۴ متر تا ۲۴ متر با طول کلی ۸۴ متر و عرض متغیر از ۲۵ تا ۳۰ متر در سمت جنوب و ۳۰ متر در سمت شمال و پل اصلی مقاطع غیرهمسطح با خطوط راه آهن به طول کلی ۱۲۶ متر و عرض ۳۰ (دو باند ۱۴ متری و فاصله ۲ متر بین باندها) با دهانه اصلی ۵/۱۰۴ متر در نظر گرفته شده است. این پل برای عبور ۶ خط سواره رو با حاشیه ایمنی لازم طراحی شده است. ارتفاع آزاد ملحوظ شده برای عبور قطارها حداقل ۷ متر می‌باشد. تعداد خطوط راه آهن موجود زیر پل جوادیه ۶ خط است با دهانه مفروض برای پل، قابل افزایش تا ۱۱ خط توسعه آتی می‌باشد .

در اولین مراحل آغاز به ساخت پل کابلی جوادیه، گمانه های ۵۰ متری در خاک محل احداث پل زده شد تا به این وسیله تحکیم خاک مورد بررسی قرار بگیرد .

در این بررسی ها مشخص شد که آبهای سطحی زیرزمینی در عمق ۱۵ الی ۲۵ متری سطح زمین قرار دارد و با توجه به جنس خاک این محدوده که خاک سست است، می بایست سازه پل توسط شمع های ۳۰ متری در زمین تحکیم شود .

این شمع ها به عمق ۳۰ متر و قطر یک و نیم متر به تعداد ۸۰ قطعه ، سازه پل را در زمین تحکیم کرده و از تخریب فنداسیون جلوگیری می کند. به طوری که با قرار گرفتن شمع ها در خاک، فنداسیون ها از لجن و خاک سست خارج شده و شمع ها سازه را تحکیم می کنند .

پل کابلی سه پایه جوادیه یکی از نوین ترین و مستحکم ترین پل های جهان است که در ۲۲ مهرماه مورد بهره برداری قرار گرفت .

در معماری قوس این پل، از سوزن ریل قطار الهام گرفته شده که زیبایی آن را چند برابر کرده است. در پل جوادیه ۱۲ کابل به ارتفاع شش متر تا ۳۰ متر به کار رفته است.این کابل ها، به عرشه ۱۲۶ متری پل متصل شده است و ۱۸ هزار تن بار را کنترل می کند .

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به سختی کار در مورد قوس جناغی این پل و ضخامت ورق‌های آهنی به کار گرفته شده در آن، افزود: در کل بدنه قوس این پل از پیچ های متناسب با قطر آهن آلات استفاده شده و در مجموع ۳۲ هزار پیچ در بدنه قوس بکار گرفته شده است .

‌در احداث زیباترین پل خاورمیانه موضوع زمین لرزه و بادهای شدید نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته و هشت دستگاه کنترل کننده تکان‌های شدید در بدنه پل تعبیه شده تا این تکان‌های شدید را کنترل کرده و از بدنه پل عبور دهد .

احداث پل جوادیه به دلیل توسعه خطوط راه آهن، بکارگیری قطار برقی در خطوط و همچنین فرسوده بودن پل قدیم انجام گرفت، پل جدید علاوه بر ماشین‌رو بودن دارای فضای سبز و محل عبور عابر پیاده بوده و همچنین موجبات رشد و توسعه مناطق جنوبی تهران را فراهم می‌آورد .

عمر مفید سازه‌ها بین ۳۵ تا ۵۰ سال مبنای طراحی قرار می‌گیرد اما عمر پل به میزان نگهداری آن نیز بستگی دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد .



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44