ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

مقایسه قیمت مسکن در تهران، سن فرانسیسکو، واشینگتن، ریاض و مادرید

تهران نه تنها در بين كل شهرهاي ايران كه در مقايسه با كشورهاي داراي سوابق بحران مسكن، رتبه اول گراني ملك‌مسكوني را در اختيار دارد به طوري كه در حال حاضر ميانگين قيمت آپارتمان در پايتخت ايران ازميانگين قيمت آپارتمان در آمريكا، گرانتر است؛ اين در حالي است كه قيمت املاك آمريكا به مراتب بيشتر از ساير كشورها برآورد مي‌شود.

سايت «الف» با بررسي قيمت مسكن در پنج كشوري كه طي سال‌هاي اخير تحولات بازار مسكن آنها در صدر اخبار بين‌المللي بوده، به تاثير رفتار خريداران مسكن بر قيمت‌‌ها پرداخته و نوشته است: «در بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي، قيمت مسكن، براساس سال ساخت تعيين مي‌شود و متقاضيان در صورت كمترين نوسان مثبت، خريد مسكن را متوقف مي‌كنند و به همين دليل، بهاي مسكن در بيشتر نقاط جهان رشد منفي را تجربه مي‌كند.» 

در اين گزارش، ميانگين قيمت مسكن در آمريكا، آلمان، فرانسه، اسپانيا و عربستان مورد بررسي قرار گرفته كه مقايسه اين قيمت‌ها با وضعيت ملك در ايران نشان مي‌دهد: سطح قيمت مسكن در ايران از همه اين پنج كشور با فاصله زيادي، بالاتر است.

در گزارش سايت «الف» آمده است: در شهر سن‌فرانسيسكو گران‌ترين شهر آمريكا، قيمت هر فوت‌مربع بهترين مسكن مبله‌شده با تمامي‌لوازم و تجهيزات، ۴۲۰ دلار و ۹۹ سنت است كه اين رقم براي يك مترمربع هر 9 فوت مربع، حدود يك متر مربع است- برابر با 3780 دلار است. اين قيمت چنانچه با قيمت دلار مرجع در ايران محاسبه شود، مترمربعي 4 ميليون و 800 هزار تومان خواهد بود. البته بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميانگين هر متر مربع ملك مسكوني در آمريكا حدود يك‌هزار دلار است.

با توجه به آخرين آمار رسمي‌مربوط به ميانگين قيمت مسكن در تهران، قيمت هر مترمربع واحدمسكوني در اين كلانشهر حدود 2 ميليون تومان است كه در مقايسه با قيمت ملك مسكوني در آمريكا، 35 درصد بيشتر است.

متن كامل گزارش «الف» درباره قيمت مسكن در كشورها به اين شرح است:

قيمت هر متر مربع مسكن كه ضروري‌ترين كالاي هر سبد خانوار مي‌باشد، در كشورمان به طور عجيب و غريب و با برخي دلال بازي و سفته بازي هاي بيهوده، نرخي بي نظير در جهان مي‌باشد. به همين بهانه قصد داريم به بررسي ميانگين قيمت هر متر مربع مسكن در برخي شهرها و كشورهاي جهان بپردازيم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابتدا به ترتيب ميانگين قيمت هر متر مربع مسكن را در ۹ شهر آمريكا مورد بررسي قرار مي‌دهيم:

در ايالت اندين پليس آمريكا، ميانگين قيمت هر فوت مربع مسكن نوساز مبله شده با تمامي‌لوازم و تجهيزات، ۲۰۷ دلار و ۲۶ سنت برابر با 2ميليون‌و 400هزار تومان به ازاي هر متر مربع است. در ايالت ديترويت آمريكا، ميانگين قيمت هر فوت مربع مسكن نوساز مبله شده با تمامي‌لوازم و تجهيزات برابر با ۱۸۸ دلار و ۹۷ سنت است كه مي‌شود 2ميليون تومان به ازاي هر متر مربع. در ايالت فورت وين آمريكا، ميانگين قيمت هر فوت مربع مسكن نوساز مبله و نوساز، برابر با ۲۰۱ دلار و ۱۶ سنت است كه مي‌شود 2ميليون و300هزار تومان به ازاي هر متر مربع. در شهر تولدو آمريكا نيز ميانگين قيمت هر فوت مربع مسكن ۲۰۴ دلار و ۲۱ سنت است كه مي‌شود 2ميليون و 355هزار تومان به ازاي هر متر مربع. 

در شهر نيوجرسي، ميانگين هر فوت مربع مسكن نوساز و مبله شده با تمامي‌لوازم و تجهيزات، ۲۹۹ دلار برابر با 3 ميليون و 450 هزار تومان به ازاي هر متر مربع. 

در شهر واشنگتن نيز، ميانگين قيمت هر فوت مربع مسكن نوساز و مبله شده، ۳۸۱ دلار برابر با 3430 دلار در هر متر مربع است كه مي‌شود 4ميليون و 399 هزار تومان به ازاي هر متر مربع. 

اما در شهر سن فرانسيسكو گران‌ترين شهر آمريكا، قيمت هر فوت مربع بهترين مسكن مبله و با تمامي‌لوازم و تجهيزات، ۴۲۰ دلار و ۹۹ سنت برابر با 3780 دلار است كه مي‌شود 4 ميليون و 800هزار تومان به ازاي هر متر مربع. 

اما ميانگين هر فوت مربع قيمت مسكن در كشور آلمان بنابر تازه ترين ليست ارائه شده، ۹۸ دلار آمريكا برابر 882 دلار در هر متر مربع است كه مي‌شود يك ميليون و 131هزار تومان به ازاي هر متر مربع. 

نكته جالب اينكه ميانگين قيمت مسكن در هر فوت مربع شهر مادريد پايتخت اسپانيا با كاهش ۲۹ درصدي روبه‌رو بوده و به تنها ۲۶ دلار رسيده كه مي‌شود 234 دلار در هر متر مربع برابر با تنها 300هزار تومان به ازاي هر متر مربع.

اكنون به قيمت مسكن در شهرهاي مختلف عربستان سعودي مي‌پردازيم: در شهر جده، ميانگين قيمت بهترين مسكن مبله، نوساز و با تمامي ‌لوازم و تجهيزات، هر متر مربع ۶۵۳ دلار برابر با ۸۰۵ هزار و ۷۰ تومان.

در شهر رياض نيز ميانگين قيمت هر متر مربع مسكن مبله، نوساز، نزديك به مركز شهر ۷۶۲ دلار برابر با ۹۳۴ هزار و ۲۱۲ تومان است. همچنين قيمت يك آپارتمان ۱۵۰ متري نوساز آماده فروش در مركز پاريس با تمامي‌امكانات و تجهيزات مبله شده، برابر با ۶۰ هزار دلار يعني حدود ۷۴ ميليون تومان است و نكته قابل‌توجه اينكه در كشور فرانسه، قيمت مسكن سال‌ها است كه هيچ تغييري را تجربه نكرده است. 

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44