ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب خواندنی

کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی
مترجم فهیمه خراسانی

مزایای کسب وکارهای کوچک در رشد اقتصاد کشورها

کسب وکارهای کوچک با ایجاد نوآوری در زمینه فعالیت های تجاری، کمک قابل توجهی به رشد اقتصادی جامعه کرده و با ارائه فرصت های جدید شغلی، میزان اشتغال را در جامعه بالاتر برده و در نهایت نیز کیفیت تولیدات یک جامعه را بهبود می بخشند.

محققان اقتصادی، یک شرکت کوچک با مسئولیت و مالکیت محدود که حدود 500نفر کارمند یا کمتر را داشته باشد، تحت عنوان کسب وکار کوچک تعریف کرده اند. در این گزارش به اهمیت کسب وکارهای کوچک در بهبود شرایط تجاری و رشد اقتصادی جوامع می پردازیم و در ادامه، به عنوان نمونه، تأثیر این کسب وکارها را در اقتصاد ایالات متحده آمریکا بیان خواهیم کرد.

مبحث کارآفرینی و ایجاد کسب وکارهای کوچک از جمله فعالیت های مهم اقتصادی در جوامع محسوب می شود و بسیاری از محققان اقتصادی، آنها را موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع می دانند؛ بنابراین توسعه سیاست های مربوط به ایجاد چنین کسب وکارهایی در برنامه های اقتصادی دنیای امروز قرار گرفته و بسیاری از تحلیل گران اقتصادی به اهمیت این مشاغل اذعان کرده اند.

ایجاد درآمد ثابت برای گردانندگان این کسب وکارها و استخدام نیروی کار از جمله مزایای چنین فعالیت های اقتصادی است، ضمن اینکه کسب وکارهای کوچک از نظر تعداد نیز شمار قابل توجهی را در جوامع تشکیل داده و نیروی تولیدی بزرگی را فراهم می کنند که این امر نیز از مزیت های این چنین مشاغلی است، چراکه طبیعت کسب وکارهای کوچک به این صورت است که می توانند از شرکت های بزرگ سازنده تر عمل کنند.

یک شرکت کوچک که تیم تحقیقاتی و تولیدی مجربی را استخدام کند، به صورت طبیعی می تواند کیفیت بهتری را از خود نشان دهد و با یک تمرکز دقیق و برنامه ریزی درست به نتایج مطلوبی دست یابد؛ ضمن اینکه شکست در کسب وکارهای کوچک تر، به مراتب، تبعات زیان آور کمتری نسبت به شرکت های بزرگ تر خواهد داشت.

وضعیت کسب وکارهای کوچک در ایالات متحده آمریکا

طبق گزارشی که شورای فناوری کسب وکارهای ایالات متحده آمریکا ارائه داده است، مشاغل کوچک تر قادر به استخدام 32درصد از دانشمندان و مهندسان هستند و این درحالی است که شرکت های بزرگ تر 27درصد از آنها را استخدام می کنند؛ چنین آماری بیانگر این نکته است که میزان بازدهی کسب وکارهای کوچک و کیفیت تولیدات آنها به مراتب بیشتر از مشاغل بزرگ تر است.

جالب است بدانید طبق آمار موجود، تعداد اختراعات ثبت شده در این کسب وکارها به مراتب بیشتر از همتایان بزرگ تر آنها و حتی دانشگاه هاست که این آمار نیز بر کیفیت تولیدات این شرکت های کوچک تر صحه می گذارند.

همچنین طبق گزارش اداره کسب وکارهای کوچک ایالات متحده آمریکا (SBA)، از سال 1995 به بعد، حدود 64درصد از مشاغل جدید را کسب وکارهای کوچک در این کشور ایجاد کرده اند و همچنین 44درصد از دستمزد خصوصی در ایالات متحده آمریکا نیز توسط این شرکت ها پرداخت می شود.

رشد اشتغال: مهم ترین پیامد کسب وکارهای کوچک

رشد اشتغال یکی از نکات مثبتی است که در نتیجه گسترش کسب وکارهای کوچک در جامعه ایجاد می شود و در نتیجه تعداد نیروی کار بیشتری به سمت اشغال سوق پیدا می کنند و در نهایت میزان اشتغال نیروی کار در جوامعی که میزان کسب وکارهای آنها بیشتر است، بالاتر می رود.

در نشریه ای که در اکتبر 2009 درباره میزان اشتغال زایی کسب وکارهای کوچک در آمریکا انتشار یافت، حدود 50درصد از نیروی کار خصوصی غیرکشاورزی این کشور در کسب وکارهای کوچک مشغول به کار بودند که نشان دهنده بالا رفتن میزان اشتغال در کشور مذکور است؛ همچنین طبق گزارش فوق، بیش از 2.5میلیون شغل جدید نیز در فاصله سال های 2005 تا 2006 در ایالات متحده آمریکا از طریق کسب وکارهای کوچک ایجاد شده بود.

چنین آماری آن هم در یک فاصله یک ساله، تأثیر کارآفرینی را روی اشتغال زایی و استخدام نیروی های کارآمد جامعه را نشان می دهد. این مسئله خصوصاً در کشورهای درحال توسعه که نیروی کار جوان زیادی دارند، بیشتر کارآمد بوده و باعث مشغول به کار شدن تعداد زیادی از جوانان جوایای کار می شود و در نهایت نیز به رشد اقتصادی جوامع مذکور کمک شایانی می کند.

نوآوری: مهم ترین رکن پیشرفت در کسب وکارهای کوچک

یکی از نکاتی مهمی که صاحبان کسب وکارهای کوچک باید کاملاً به آن توجه داشته باشند، بحث نوآوری است؛ به این معنا که برای کارآفرینی باید یک ایده جدید و نوآورانه را مطابق با نیازهای جامعه ارائه کنند و برای این منظور نیز باید از نیروی های خلاق و کارآمد استفاده کنند.

هر چه میزان نوآوری در ایجاد یک کسب وکار کوچک بیشتر باشد، به همان میزان درجه موفقیت و پیشرفت آن نیز بالاتر می رود. آگاهی از فناوری های روز دنیا و آگاهی از نیازهای بازار در جوامع مختلف، از جمله دلایل مهم برای ایجاد نوآوری در یک کسب وکار کوچک است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44