ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب خواندنی

توصیه هایی برای فروش مسکن در شرایط رکودی

به گزارش «صما»، صنعت ساختمان‌ به‌عنوان یکی از صنایع مهم کشور، طی چند سال گذشته، در حالی با رکود مواجه شده است که بازتاب این رکود در معاملات بازار مسکن نیز به‌خوبی قابل مشاهده است. در چنین شرایطی دولت و بانک مرکزی تلاش دارند با راهکارهایی مانند اعطای وام مسکن به نوعی تقاضا را در بازار مسکن تحریک کنند؛ اما به نظر می‌رسد برخی فعالیت‌های خلاقانه و خود‌جوش کارآفرینان نیز در تحریک تقاضای بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

فعالیت شاخه‌هایی مانند طراحی داخلی برای آپارتمان‌ها در حالی راهکاری مناسب برای فروش بهتر آپارتمان‌های خالی به شمار می‌رود که چنین اقدامی می‌تواند در کنار کمک به فروش بهتر آپارتمان‌ها، به ایجاد اشتغالی پایدار در زمینه طراحی داخلی ساختمان نیز منجر شود. آمارها نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسکونی خالی مدام در حال افزایش است. این در حالی است که بخشی از این ساختمان‌ها شامل آپارتمان‌هایی لوکس و خاص می‌شوند. آن‌طور که تحقیقات بازار نشان می‌دهد، نظر سازندگان این دست آپارتمان‌ها بر این بوده که این واحدهای لوکس را از متری20 تا 30‌میلیون تومان و حتی بیشتر بفروشند؛ زیرا ساخت این ساختمان‌ها نیز با هزینه‌های بسیاری همراه بوده است. حال رکود در بازار مسکن، گریبان ساختمان‌های لوکس و خاص را هم گرفته است؛ اما در حالی که ممکن است سازندگان این گروه ساختمان‌ها تصمیم به خروج سرمایه خود از این بخش گرفته باشند، ایده‌هایی برای ادامه داشتن حیات بازار این دست ساختمان‌ها شکل گرفته است که می‌تواند مانند موتوری برای تقویت بازار آنها عمل کند.

برای فروش بهتر چه کنیم؟

یک کارشناس طراحی داخلی با توجه به داشتن تجربه‌ برای فروش بهتر آپارتمان‌های گران‌قیمت می‌گوید: چنین اید‌ه‌ای پیش از آغاز رکود مسکن شکل گرفته بود و هدف ما بهبود فضای داخلی آپارتمان‌های لوکس است.

میلاد باقری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار صما می‌گوید: در حال حاضر به علت گران‌بودن طراحی داخل خانه، جامعه هدف طراحان بیشتر ساختمان‌های لوکس است؛ اما با ادامه پیدا‌کردن این روند می‌توان به قیمت‌هایی منطقی‌تر برای اجرای طرح‌هایی در خانه‌های ارزان‌تر نیز رسید. مدیر این گروه طراحی می‌گوید: «در این صورت می‌توان سبکی خوب و متناسب با هر خانه را در تمام شهر گسترش داد.»

تفاوت خانه لوکس با خانه معمولی

یک کارشناس در پاسخ به این سوال که تفاوت ساختمان‌ها لوکس با خانه‌های معمولی در چیست؟ می‌گوید: «ساختمان لوکس با چند نوع چیدمان خاص و یا تجهیزات جدید لوکس قلمداد می‌شود.»

مهسا حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» می‌گوید: «برای مثال، وجود استخر یا استفاده از برندهای خاص در چیدمان می‌تواند مهم‌ترین وجه تمایز یک ساختمان لوکس با خانه معمولی باشد؛ اما یک تفاوت عمده وجود دارد که این دو نوع خانه را از یکدیگر متمایز می‌کند و آن نوع سبک طراحی و اصولی‌بودن آن طراحی است.»

او در ادامه می‌گوید: «ممکن است در خانه‌های زیادی استخر باشد؛ اما سبک کار و مدل اجرا است که باعث ایجاد تفاوت می‌شود؛ زیرا ممکن است هر سازنده‌ای از عهده ساخت آن بر نیاید.»

او در ادامه بر وجود گروه متخصص و مسلط به این نوع الگو برای همکاری با سازنده نیز تاکید می‌کند.

البته ممکن است این‌طور به نظر برسد که ساختمان‌های لوکس مختص قشری خاص هستند و هزینه‌کردن برای آنها نیز با توجه به خاص‌بودن آنها توجیه خواهد داشت؛ اما به عقیده کارشناسان، رواج حرکت به سمت این‌گونه ساخت‌و‌سازها، در نهایت کیفیت ساخت در کشور را افزایش خواهد داد.

حجازی در این زمینه می‌گوید: «سازنده همیشه راغب است که واحد خاص و لوکس بسازد؛ اما به این شرط که بتواند در کمتر از یک سال آن را بفروشد. به هر حال در این ساختمان‌ها واقعاً هزینه شده و از بهترین مواد و مصالح و عایق‌بندی‌ها استفاده می‌شود، اتفاقی که در ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی در شرایطی که بساز‌و‌بفروشی بسیار رواج دارد، بی‌تاثیر نیست.»

به عقیده این کارشناس طراح، اگر این دست سازندگان که به اصول ساخت‌وساز پایبند هستند، نتوانند ساختمان لوکس و خاص بسازنند، در نهایت به سمت بساز‌وبفروشی خواهند رفت و به تعداد ساختمان‌های بی‌کیفیت شهری تهران خواهند افزود.

عجله به خرج ندهید

طراح دیگری در رابطه با عوامل موفقیت تیم‌هایی که می‌خواهند در زمینه طراحی داخلی و کمک به فروش آپارتمان‌ها فعالیت داشته باشند، می‌گوید: «بهتر است قبل از شروع کار به شکل جدی، مطالعاتی در این زمینه انجام شود. همچنین بهتر است برای جمع‌آوری تیم عجله به خرج ندهید، حتی ممکن است جمع‌آوری تیم مانند تجربه‌ای که ما داشتیم، تا چهار ماه طول بکشد؛ اما در نهایت شما یک تیم کارآشنا خواهید داشت.»

به اعتقاد باقری‌فر، جمع‌آوری افراد متخصص در زمینه فروش، یعنی افرادی که بتوانند با سازنده‌ها و مالکان واحدهای خاص ارتباط برقرار کنند نیز در پیشرفت کار بسیار تاثیرگذار است. در کنار این متخصصان فروش، این تیم طراحی تخصصی و علمی‌ است که بر اساس اصول و سبک‌های معماری می‌تواند کار را اجرایی کند. به این ترتیب، یک گروه طراحی داخلی طی زمانی حدود شش ماه می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

کارآفرینی در دوران رکود

حجازی عقیده دارد برای کسب نتیجه‌ای بهتر از آغاز چنین کسب‌و‌کاری، در وهله اول باید اطلاعاتی از انواع سبک‌ها در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد تا دید دقیق‌تری به سبک‌های مختلف داشته باشد. در مرحله دوم، بسیار مهم است که طراحی با توجه به مشخصات کاربران فضا انجام گیرد تا در مرحله نهایی، چیدمان ساختمان به‌درستی انجام شود.

حجازی در ادامه می‌گوید: «در واقع سعی خواهیم کرد این ساختمان‌ها با چیدمان ما خیلی بهتر به نظر برسند و عناصر دکوراتیو مانند مبلمان، تابلوهای نفیس نقاشی و دیگر عناصر را بر اساس سبک‌های معماری و کاملاً تخصصی در ساختمان خواهیم گرفت.»

انواع سبک‌های معماری برای چیدمان ساختمان چیست؟

باقری‌فر در توضیح سبک‌های معماری می‌گوید: «منظور از سبک، سبک‌های مکتوب معماری است که به‌طور کلی به دو شاخه سنتی (کلاسیک) و امروزی (مدرن) تقسیم می‌شود؛ حتی شاید در جاهایی بشود سبک‌های تلفیقی نیز به کار برد. به این ترتیب، بر اساس نوع ساختمان و نحوه ساخته‌شدن آن، سبک‌هایی به‌صورت کاملاً علمی‌ و تخصصی انتخاب می‌شود تا مشخص شود کدام سبک برای آن ساختمان باعث جلوه بیشتر خواهد شد.»

توصیه باقری‌فر این است که افرادی که می‌خواهند قدم در راه طراحی بگذارند، حتماً با نگاهی عمیق وارد این حرفه شوند. او می‌گوید: «برای مثال، ممکن است هر کس به گمان خود بتواند سبک کلاسیک را در هر شرایطی پیاده کند اما تنها یک کارشناس است که می‌داند سبک کلاسیک برای اجرای صحیح نیاز به ارتفاع زیادی دارد یا مبله‌کردن ممکن است کاری ساده به نظر برسد؛ اما به چیدمانی علمی، حساب شده و تخصصی نیاز دارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد رکود بازار مسکن به ایده‌های خلاقانه‌ای نیاز دارد. مثلاً تلفیق دو کار طراحی و فروش، در نهایت به ایجاد فعالیتی اقتصادی منجر می‌شود که هیچ شباهتی به مشاوری املاک ندارد و در نوع خود متفاوت است.»

بر این اساس، ممکن است یک واحد خاص که برای مدت شش ماه به فروش نرفته است، با اقدامی خلاقانه مانند طراحی داخلی، در کمتر از یک ماه به فروش برسد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44