ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
فعالیت های حرفه ای

گزارشی از برگزاری نهمین جلسه دبیرخانه الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان در آستانه روز جهانی محیط زیست

نهمین جلسه دبیرخانه الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان در آستانه روز جهانی محیط زیست با حضور نمایندگان شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان و هشت استان کشور امروز به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور نمایندگانی از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان شمالی، کردستان، مرکزی، گیلان، مازندران، البرز و چهارمحال و بختیاری برگزار شد، دکتر حیدر جهان بخش دبیر کمیسیون انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به لزوم توجه به الزامات زیست محیطی در ساخت و سازهای کشور گفت:هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این نشست با استان اصفهان به عنوان دبیرخانه مرکزی الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان از سه ماه قبل آغاز شد و بنا بود این گردهمایی همزمان با شانزدهم خرداد ماه روز جهانی محیط زیست برگزار شود که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان، زمان آن تغییر کرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: با توجه به چالش‌های موجود در کشور، ضرورت دارد تا دو موضوع بسیار مهم شامل ارتقای کیفیت ساختمان و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز در سطح ملی در مرکز توجه قرار گیرد و در این راستا صرفه جویی در مصرف انرژی مساله بسیار مهمی است که بیش از پیش نیازمند توجه و بازنگری است.

مهندس حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز ضمن ابراز امیدواری از دستیابی به نتایج و تصمیم‌های مفید و قابل استفاده در صنعت ساختمان از این گردهمایی اظهار کرد: دبیرخانه الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان به مدیریت استان اصفهان تاکنون جلسات بسیار خوبی برگزار کرده و نتایج مثبتی از این جلسات استخراج شده است که جدیت و پیگیری این استان قابل ستایش است. همچنین تلاش‌ها و پیگیری‌های شورای مرکزی دوره ششم در این زمینه از طریق تدوین خط مشی‌های نظام مهندسی و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با هر یک از آن‌ها قابل تقدیر است.

وی وجود تفکر سیستمی را از ضروریات مدیریت کارآمد ذکر کرد و افزود: امروز سازمان‌هایی موفق هستند که مدیران آن‌ها مجهز به تفکر سیستمی باشند و فعالیت‌ها را در درون یک مجموعه و سیستم مورد ارزیابی، برنامه‌ریزی و اجرا قرار دهند. در توسعه پایدار نیز که نگاه سیستمی به سیستم‌ها دارد، ایجاد سازگاری بین اجزا در مجموعه‌ای بسیار وسیع قابل مدیریت خواهد بود.

بیطرف در بخش دیگری از سخنان خود، الزامات زیست محیطی را یکی از پیوندهای مهم هر واحد با مجموعه خود عنوان کرد و گفت: اگر این پیوند به خوبی برقرار شود، سیستم می‌تواند فعالیت‌های خود را به نحو مطلوبی مدیریت کند و اگر مورد اغفال واقع شود مشکلات و صدمات فراوانی در پی خواهد داشت. سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان متولد ساخت و ساز در شهرها باید این موضوع را به خوبی مورد توجه قرار دهد و ساختمان را به عنوان یک واحد مجزا از مجموعه شهری مورد بررسی قرار ندهد. در این راستا مهندسان نیز برای تولید ساختمان‌های باکیفیت باید این دیدگاه را در فعالیت‌های مهندسی خود اعم از طراحی، اجرا و نظارت مدنظر قرار دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود دو مبحث مهم تدوین منشور اخلاقی مهندسان ساختمان به منظور پاس‌داشت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و تدوین منشور اخلاقی مهندسان طراح، ناظر، بازرس و پیمانکار در صرفه جویی مصرف انرژی به عنوان محورهای جدید در جلسات دبیرخانه الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، دکتر محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ورود نظام مهندسی ساختمان به بحث الزامات زیست محیطی تولید ساختمان را اقدامی مبارک توصیف کرد و گفت: اسناد بالادستی محکمی در زمینه محیط زیست در کشور وجود دارد اما در مرحله عملیاتی موفق عمل نکرده‌ایم و لازم است بسیار جدی به این موضوع بپردازیم.

وی افزود: بی توجهی به محیط زیست در همه بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور دیده می‌شود که در بخش ساخت و ساز در سطح وسیعی در زمینه‌هایی همچون برداشت از منابع، تولید مصالح ساختمانی، اجرا، بهره‌برداری، تخریب و نوسازی و ... شاهد این بی توجهی هستیم.

شکرچی‌زاده از آمادگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان در زمینه همکاری با سازمان نظام مهندسی در مبحث الزامات زیست محیطی، خبر داد و تصریح کرد: مرکز تحقیقات هم به لحاظ ساختاری و هم اسناد و قوانین حاکمیتی امکانات لازم برای هرگونه همکاری با متولیان ساخت و ساز کشور را دارد و امیدواریم با هم‌افزایی مناسب بتوانیم به اهداف ترسیم شده دست یابیم و آسیب‌های موجود در صنعت ساختمان از جمله شیوه‌های ناکارآمد ساختمان، حمل و نقل، تغییر اقلیم، شدت مصرف انرژی و ... را برطرف کنیم.

وی در پایان به بیان برخی فعالیت های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه مرتبط با انرژی پرداخت و گفت: تهیه ویرایش جدید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان(صرفه جویی در مصرف انرژی) در دست انجام است و امیدواریم تا پایان امسال در اختیار مهندسان و جامعه مهندسی قرار گیرد.

احمدرضا طاهری مسوول دبیرخانه الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان هم در این گردهمایی به ارایه توضیحاتی در مورد چالش‌های زیست محیطی ایران و جهان، لزوم توجه به آلودگی‌های زیست محیطی و صدمات جبران ناپذیر آن برای نسل‌های امروز و آینده، اقدامات کشورهای مختلف برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی و رفع آسیب‌های وارد شده و سیاست‌های دولت در ایجاد اعتماد عمومی در مصرف بهینه آب و انرژی پرداخت.

وی در ادامه گزارشی پیرامون پیگیری نحوه تایید روند اجرای گواهینامه سبز استان اصفهان و در شهر کاشان و بررسی چگونگی طراحی گواهینامه سبز ارایه کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در کاشان انجام شده و امیدواریم به زودی در همه استان‌ها اجرا شود.

طاهری در ادامه ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده دبیرخانه الزامات زیست محیطی در فرایند تولید ساختمان، اضافه شدن فصلی تحت عنوان "الزامات زیست محیطی" را در شناسنامه فنی- ملکی ساختمان خواستار شد.

در ادامه این نشست دکتر مهدی روانشادنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به ارایه مقاله‌ای تحت عنوان "پایداری در چرخه عمر صنعت ساختمان" پرداخت.

در بخش پایانی این گردهمایی، نمایندگان استان‌ها گزارش عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مربوطه در زمینه الزامات زیست محیطی را ارایه کردند.

منبع:
http://www.tceo.ir/ContentViewer.aspx?DataID=13421

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44