ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب خواندنی

شش دلیل تبدیل شدن ایران به یک موتور محرک کارآفرینی، از نگاه نشریه‌ی «فوربس»

تیتر‌ها و عناوین در مورد اقتصاد ایران کمرنگ شده، اما شتاب این اقتصاد نه. بر پایه‌ی گزارش بانک جهانی، انتظار می‌رود این اقتصاد ۴۰۰میلیارد دلاری که در خاورمیانه پس از عربستان در جایگاه دوم قرار دارد، طی سال آینده حدود هفت درصد رشد داشته باشد ...

شش دلیل تبدیل شدن ایران به یک موتور محرک کارآفرینی، از نگاه نشریه‌ی «فوربس»

تیتر‌ها و عناوین در مورد اقتصاد ایران کمرنگ شده، اما شتاب این اقتصاد نه. بر پایه‌ی گزارش بانک جهانی، انتظار می‌رود این اقتصاد ۴۰۰میلیارد دلاری که در خاورمیانه پس از عربستان در جایگاه دوم قرار دارد، طی سال آینده حدود هفت درصد رشد داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل رویداد۲۴ به نقل از فوربس، در نظر بگیرید که اگر این نوع رشد اقتصادی با سیستم جهانی که سالانه ۲۳۳ هزار دانشمند و مهندس پرورش می‌دهد، در محیطی که به تازگی به اکثر اقتصادهای جهان متصل شده، هماهنگ شود چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر هیچ مانعی در این مسیر قرار نگیرد، محصول این شرایط ایجاد هزاران کسب و کار و شرکت‌های کوچک تازه باشد.

البته فضای تجارت در ایران همچنان با موانع بزرگی روبرو است. اینکه بازار تجارات در این کشور شکوفا شود یا خیر تا حدودی به سیاست‌های حماتی دولت و احتمال تاثیرگذاری ناآرامی‌های ژئوپولتیک بر روند رشد اقتصادی بستگی دارد. معمولا آزادی اقتصادی و آزادی شخصی با هم همراه هستند.

اما در اینجا به هفت دلیلی اشاره شده که بر اساس آن‌ها ایران می‌تواند یک نسل از شرکت‌های با قابلیت رشد سریع را راه اندازی کند.



اندازه اقتصاد و لغو تحریم‌های بین المللی

این کشور جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر دارد؛ و ظریفیت تولیدش در خاورمیانه بی‌رقیب است. نفت و گاز تنها ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شکل می‌دهند و این یعنی ایران زمینه متنوعی برای رشد دارد. بخش عمده تحریم‌های آمریکایی همچنان پابرجا است، بنابراین شاهد توافقنامه‌های بزرگ آمریکایی نخواهیم بود- اما سرمایه گذاری‌ها از سوی شرکت‌های اروپایی و آسیایی به این کشور سراریز شده است.

جمعیتی با تحصیلات عالی

حدود ۹. ۴ درصد جمعیت ایران وارده دانشگاه شده‌اند، یعنی حدود هفت و نیم میلیون از آن‌ها دارای تحصیلات عالی هستند. نادره شاملو، مشاور ارشد سابق بانک جهانی در نشست اخیر شورای آتلانتیک در مورد آینده طرح ایران گفت: «این رقم برابر با جمعیت اردن یا اسرائیل است.»

برخورداری از قدرتی خاص در زمینه فناوری

این کشور دارای دانشگاهی است که به «ام آ تی» ایران شهر دارد. کامران الهیان، کارآفرین خلاق در زمینه تکنولوژی‌های جدید و سرمایه گذار عمده در زمینه طرح‌ها و ایده‌های نوین چند ماه پیش در قاهره فناوری نانو را زمینه برجسته‌ای برای رشد دانست.

علیرغم تحریم‌های آمریکا، روابط میان جوامع کارآفرین ایران و آمریکا در حال شکل گیری است. در نشست شورای آتلانتیک، لیلی صرافان، یک ایرانی-آمریکایی که موسس «هوم کر اسیستنس» است در مورد کنفرانس‌های «آی بریجز» و «تدکس کیش» که گردهمایی جامعه فناوری در جزیره ایران است، صحبت کرد. صرافان گفت که آمریکایی‌ها از نظر قانونی اجازه ندارند به ایرانی‌ها مشاوره دهند اما می‌توانند با آن‌ها در ارتباط باشند.

مشکلات در مورد محدودیت ویزا که امکان سفر ایرانی-آمریکایی‌ها را به اروپا سخت می‌کند نیز جامعه ایرانیان آمریکایی که می‌توانند به نیرو محرکه روابط بیشتر میان دو کشور تبدیل شوند را آشفته کرده است.

زیرساخت‌های درحال تجدید شدن

شاملو در نشست شورای آتلانتیک تاکید کرد که در سفر اخیر خود به ایران در ماه ژانویه، برخی افراد از برنامه‌های ایران برای بازسازی و احیای زیرساخت‌های کشور به طور اساسی خبر داده‌اند.

تغییر با سرعتی فرا‌تر از آنچه انتظار می‌رفت

کریستوفر شرودر، کارآفرین و مشاور و سرمایه گذار آمریکایی از تجربه‌ای که در دو سفر اخیر خود به ایران داشت، سخن گفت. وی تصریح کرد: «در سفر نخست خود به ایران شاهد دسترسی اندکی به ۳g و ۴g بودم. مردم می‌گفتند این دو امکان در حال افزایش است اما برخی افراد بالایی آن را رد می‌کردند.» وی در ادامه افزود: «یک سال بعد به ایران برگشتم و این سامانه ۲۰ میلیون مشترک داشت.»
یکی از شاخصه‌های یک اقتصاد کارآفرین، سرعت تغییر و میزان تغییر در طول زمان است.

صحنه نوآوری در حال ورود به دوران اوج

بسیاری از صنایع در آمریکا به وسیله فناوری مختل شده‌اند: کارآفرینان ایده‌ای دارند، و امیدوارند که بازار یا مشکلی برای ارائه ایده خود بیابند. صرافان گفت که کارآفرینان جوان در ایران با مسائل واقعی روبرو هستند، چه آلودگی باشد چه تغییرات جوی یا تغییرات اجتماعی-سیاسی. وی گفت که در تدکس کیش «جوانان کارآفرین ایده‌های خود را ارائه می‌کردند و در این میان ارزش معاملاتی شرکت من مهم نبود. آنچه اهمیت داشت این بود که من چطور می‌توانستم در این فرآیند کشورم نقشی ایفا کنم؟»


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44