ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

3 اقدام بانک مسکن برای تحریک بازار مسکن
مدیرعامل بانک مسکن تشریح کرد:

3 اقدام برای تحریک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به سیاست‌های تسهیلات‌دهی سال 1395 در بخش مسکن خبر از افزایش وام ساخت مسکن، فروش اقساطی و افتتاح حساب امانی نزد بانک مسکن داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، محمدهاشم بت‌شکن با تشریح جزییات برنامه‌های بانک مسکن در سال جاری با اشاره به سه اقدام مهم اجرایی در حوزه سیاست‌های اعتباری این بانک به افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: با مجوز بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار وام ساخت مسکن به 150میلیون تومان افزایش خواهد یافت و وام ساخت حداکثر تا 80درصد کل سرمایه‌گذاری در این بخش بدون احتساب قیمت زمین را شامل می‌شود.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، شرکت‌های انبوه‌سازی که بتوانند تکنولوژی جدید وارد کشور کرده و به ازای آن موجب صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی شوند، می‌توانند تا حد 150میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات دریافت کنند و این رقم در شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان قابل اجراست.

وی گفت: انبوه‌سازان در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای 200هزار نفر تا 130میلیون تومان و در سایر شهرها تا 100میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات ساخت بهره‌مند شوند. این درحالی است که اگر انبوه‌سازی بخواهد تسهیلات دریافت کند اما ساخت‌وساز وی با تکنولوژی جدید و صرفه‌جویی و بهره‌وری همراه نبوده و به عبارتی یک ساخت‌وساز معمولی داشته باشد در شهرهای نام برده شده تا 130میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر 90میلیون تومان و در سایر شهرها نیز تا 70میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات مشارکت مدنی ساخت دریافت می‌کنند.

وی گفت: بانک مسکن با برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصدد است در سال جاری برای خرید، احداث، جعاله، فروش اقساطی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری برای یک میلیون واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کند که 200هزار فقره آن به تسهیلات خرید مسکن اختصاص خواهد داشت. در این راستا این بانک برای نوسازی 100هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری و 100هزار واحد مسکونی دیگر به صورت عادی تسهیلات پرداخت می‌کند و قرار است در سال جاری برای 200هزار واحد مسکن تسهیلات جعاله پرداخت کند.

اعتبار برای تولید مصالح ساختمانی
مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به سیاست‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های کوچک و متوسط و بزرگ فعال در تولید مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: در رابطه با شرکت‌های کوچک و متوسطی که در بخش مسکن و ساختمان کار می‌کنند، قرار است تا 80درصد پیش فاکتور خرید ماشین‌آلات تسهیلات مشارکت مدنی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت کنیم تا بتوانند نیاز تامین سرمایه در گردش آنها را تا حدی برطرف کنند. بت‌شکن در رابطه با شرکت‌های بزرگ تولید مصالح ساختمانی نیز اعلام کرد که برای آنها حد اعتباری شامل ترکیبی از سیاست‌های اعتباری در نظر گرفته شده که می‌تواند به آنها کمک قابل توجهی کند.

طرح تضمین معاملات فروش اقساطی
خبر دیگری که مدیرعامل بانک مسکن به آن اشاره کرد، بحث فروش اقساطی بود که مدت‌ها مطرح و این بانک با انبوه‌سازان در رابطه با آن مذاکرات بسیاری داشته است. بت‌شکن گفت: کلیه انبوه‌سازان عضو انجمن صنفی می‌توانند با مراجعه به شعب اصلی و مرکزی بانک مسکن در استان‌ها همچنین 6 شعبه اصلی این بانک در تهران از این طرح استفاده کنند و انبوه‌سازان می‌توانند تا 50درصد قرار‌داد که سقف بدهی تضمینی بیش از 150میلیون تومان نباشد همچنین اقساط ماهانه به بیش از سه میلیون تومان نرسد از این طرح استفاده کنند در عین حال که باید پلاک واحد مسکونی دارای پروانه معتبر بوده و بیش از 10سال از آن نگذشته باشد. این طرح درحالی اجرا می‌شود که بنا بر گفته مدیرعامل بانک مسکن با توجه به اینکه انبوه‌سازان می‌خواهند واحدهای مسکونی خود را بدون دریافت تسهیلات و با توافق بین خود و خریدار به فروش رسانده اما از عدم پرداخت اقساط همواره نگران هستند با ورود به بانک مسکن و تضمین معاملات فروش اجرایی می‌شود در این حالت اگر قسطی با تاخیر پرداخت شود، این بانک مسکن خواهد بود که نسبت به واریز آن اقدام خواهد کرد. از دیگر شرایط مربوط به دوره اقساط و 50 ماهه بودن آن است. در طرح تضمین معاملات فروش اقساطی نرخ کارمزد موثری که بانک مسکن دریافت می‌کند حداکثر 2.3درصد است. مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: پرداخت تسهیلات برای 400هزار واحد مسکونی به صورت سهم‌الشرکه و فروش اقساطی در سال 1395 در دستور کار بانک مسکن قراردارد و این بانک سقف تسهیلات پروژه‌های مسکن مهر را نیز از 465هزار میلیارد ریال به 550هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داد. وی ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌یی و بافت فرسوده شهری و انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن از دیگر برنامه‌های این بانک در سال جاری اعلام کرد. بت‌شکن تصریح کرد: انتشار سه‌هزار میلیارد ریال اوراق رهنی و پیگیری برای اخذ مجوز لیزینگ مسکن از بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری برای احداث ساختمان‌های مسکونی با فناوری‌های روز جهان از دیگر برنامه‌های بانک مسکن در سال جاری خواهد بود.

حساب‌های امانی فعال می‌شود
مدیرعامل بانک مسکن گفت: پیش فروشنده باید یک حساب کوتاه‌مدت نزد بانک مسکن باز کند در این حالت خریدار مبلغ پیش‌فروش را به این حساب واریز و بانک مسکن نیز با نظر مهندسان ناظر و طبق پیشرفت فیزیکی کار مطابق با قرار‌داد بین طرفین مبلغ پیش‌فروش را به حساب پیش‌فروشنده واریز می‌کند. وی در رابطه با کارمزد بانک مسکن در مورد حساب‌های امانی نیز گفت که برای هر قرار‌داد مبلغ ثابت 100هزار تومان و در مجموع نیم درصد کل ارزش قرار‌داد دریافت خواهد شد.

بت‌شکن به سایر برنامه‌های این بانک در سال جدید نیز اشاره داشت و گفت: ارائه‌ تسهیلات برای تکمیل مسکن مهر تا سقف 55هزار میلیارد تومان، تاسیس صندوق‌های جدید مسکن و ساختمان، توسعه راهکارهای جدید تامین مالی از طریق انتشار اوراق مالی در بازار سرمایه، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از طریق ایرانی‌های خارج کشور، همچنین راه‌اندازی لیزینگ مسکن با مجوز بانک مرکزی در دستور کار این بانک قرار دارد.

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: فعال‌سازی حساب‌های امانی برای پیش‌خرید مسکن متناسب با پیشرفت فیزیکی آن در دستور کار بانک مسکن قرار گرفته به‌طوری‌که با تصویب هیات‌مدیره بانک مسکن با دریافت یک میلیون ریال کارمزد و نیم درصد ارزش کل قرارداد، افتتاح حساب‌های امانی را برای پیش‌خرید مسکن آغاز می‌کند.

بت‌شکن تاکید کرد: در صورتی که ارزش کل قراردادی برای خرید مسکن سه میلیارد ریال شود در این صورت با امضای قراردادی بین فروشنده، بانک مسکن و خریدار و با دریافت 16میلیون ریال، مبالغ پرداختی خریدار به حسابی در این بانک واریز می‌شود تا متناسب با پیشرفت فیزیکی و طبق نظر کارشناسان بانک این مبالغ به فروشنده پرداخت شود.

5هزار میلیارد فروش اموال وزارت راه
مدیرعامل بانک مسکن از تصویب افزایش سرمایه بانک مسکن در قالب بودجه 1395 در مجلس خبر داد و گفت: بنابر مصوبه مجلس با پیشنهاد افزایش سرمایه این بانک موافقت شده و براین اساس 5هزار میلیارد تومان از اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی به فروش رسیده و به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن اعمال خواهد شد که این موضوع موجب بالارفتن توان تسهیلات‌دهی بانک می‌شود. وی گفت: با افزایش سرمایه بانک مسکن میزان کفایت سرمایه این بانک به استانداردهای جهانی که بین 8 تا 12درصد است، می‌رسد تا این بانک بتواند با پرداخت تسهیلات بیشتری به توسعه بخش مسکن و ساختمان در کشور کمک کند. سرمایه بانک مسکن هم‌اکنون بیش از 32هزار میلیارد ریال و کفایت سرمایه آن حدود 6درصد است و با افزایش سرمایه 50هزار میلیارد ریالی کل سرمایه بانک مسکن به 83هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

183هزار میلیارد ریال تسهیلات
مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن در سال 1394 بیش از 183هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید، ساخت و جعاله به متقاضیان پرداخت کرد. از این تسهیلات 50هزار میلیارد ریال برای مشارکت مدنی در ساخت به 126هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شده که در مقایسه با سال 1393 با رشد 56درصدی مواجه شده است. وی افزود: بانک مسکن در سال گذشته 35هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید 110هزار واحد مسکونی و 11هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات جعاله برای تعمیرات 117هزار واحد مسکونی پرداخت کرده است. وی گفت: این بانک در سال گذشته برای 289هزار واحد مسکونی، 86هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واگذاری سهم‌الشرکه و فروش اقساطی به متقاضیان پرداخت کرده است.

پرداختی‌ها به مسکن مهر
بت‌شکن با اشاره به تسهیلات پرداختی بانک مسکن به پروژه‌های مسکن مهر افزود: تاکنون بانک مسکن 465هزار میلیارد ریال به واحدهای مسکن مهر پرداخت کرده است. به گفته وی هم‌اکنون از 2میلیون و 300هزار واحد مسکن مهر، بیش از یک میلیون و 628هزار واحد آن به مرحله فروش اقساطی رسیده است. وی با بیان اینکه بانک مسکن در سال گذشته بیش از 262هزار میلیارد ریال منابع تجهیز کرد، گفت: این بانک به عنوان بانک تخصصی عاملیت فروش بیش از 30هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دولت را بر عهده گرفت. بت‌شکن با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن یادآور شد: در پایان سال گذشته سقف تسهیلات مسکن برای زوجین خانه‌اولی در تهران به یک میلیارد و 600میلیون ریال افزایش یافت و در شهرهای بالای 200هزار نفر به یک میلیارد و 200میلیون ریال رسید و سقف آن در شهرهای کمتر از 200هزار نفر 800 میلیون ریال تعیین شد. مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: تاکنون 39هزار نفر در کشور در حساب‌های پس‌انداز خانه‌اولی‌ها سپرده‌گذاری کردند که از این محل بانک مسکن توانست بیش از 8هزار میلیارد ریال منابع مالی تجهیز کند.


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44