ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

تدوین کننده طرح جامع مسکن: حجم سرمایه ای که دربخش مسکن وجود دارد به اندازه کافی و حتی بعضا بیش از حد نیاز است

به گزارش «صما» دکتر حسن روحانی روز گذشته در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی معاونان وزیر راه و شهرسازی بعد از مدت‌ها به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با بازارمسکن پرداخت که شاخص‌ترین آن اظهارات موارد مذکور بود.

دراین رابطه فردین یزدانی، نویسنده طرح جامع مسکن- درباره بخشی ازاظهارات روحانی که ضرورت جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در این بازار را تاکید کرده بود درگفت‌وگو با «صما» تاکید کرد: بازار مسکن برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بازار مفیدی نیست، سرمایه گذاری خارجی باید دربخش صنعت صورت بگیرد، چون حجم سرمایه ای که دربخش مسکن وجود دارد به اندازه کافی وحتی بعضا بیش از حد نیاز است.

وی با بیان اینکه اما الگوی تخصیص سرمایه بین واحدهای مسکونی ارزان قیمت وگران قیمت نامتعادل است ولازم است که این الگو مناسب سازی شود خاطرنشان ساخت: بازار مسکن نیاز به جذب فناوری خارجی دارد ولی این بخش به منابع مالی نیازی ندارد.

یزدانی با تاکید براینکه مشکل مسکن درکشور ما تامین مالی ساخت نیست اظهارداشت: معضل این بخش کمبود نقدینگی خریداران است، براین اساس حتی اگر تامین مالی ساخت مسکن نیز صورت بگیرد، وقتی خریداران فاقد قدرت مالی برای خرید باشند کماکان مشکلی ازاین بخش حل نخواهد شد چرا که مشکل این بخش مربوط به سمت تقاضا است.

نویسنده طرح جامع مسکن ادامه داد: بنابراین مسکن به منابع خارجی مالی برای ساخت نیازی ندارد اما روش‌های سریع سازی، ارزان سازی، مقاوم سازی درقالب تکنیک های فن آوری جدید و... برای بازارمسکن ضروری است.

وی تاکید کرد:دراین زمینه اگر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور مساعد باشد بخش خصوصی کشور درحوزه مسکن می تواند با شرکت‌های ساخت خارجی مشارکت کند و در ابتدا فن آوری‌های مورد نظر را به صورت نمونه‌ای وارد کنند و درمرحله بعد اقدام به بومی سازی آنها کند.

وی وضعیت فنی ساخت وسازهای کشور را درحد خوب ارزیای کرد و گفت: البته صنعت ساختمان درکشور ما پتانسیل بهینه کردن ابعاد فنی ساخت وساز را دارد که برای دستیابی به این هدف لازم است یکسری نمونه سازی ها و ورود فن آوری های به روز دنیا صورت گیرد و از این منظرجذب سرمایه گذاری های خارجی برای بازارمسکن توجیه خواهد داشت.

یزدانی همچنین با اشاره به اظهار نظر روحانی مبنی براینکه سال جاری بازارمسکن طعم رونق را خواهد چشید و بهره برداری از واحدهای مسکونی مهر نیز درتحقق این امر نقش خواهد داشت تصریح کرد : البته مسکن مهر دررونق بخشی به بازار مسکن خیلی تاثیری نخواهد داشت ولی به هرصورت اگر رشد اقتصادی که دولت وعده داده است محقق شود به گمان من هم ازنیمه دوم امسال به تدریج آرام آرام به سمت رونق نسبی خواهد رفت.

نویسنده طرح جامع مسکن درباره رویکرد رئیس جمهوری مبنی براینکه نوسازی بافتهای فرسوده می بایست توسط بخش خصوصی صورت گیرد تاکید کرد :شکی نیست که بخش خصوصی باید مجری بافت‌های فرسوده باشد ولی این منافی نقش دولت دراین زمینه نیست.

وی خاطرنشان ساخت: دولت باید کمک کند تا موانع موجود درروند بافت‌های فرسوده را برطرف کند و همزمان نیز می‌بایست در این زمینه ازگروه‌های کم درآمد نیز حمایت کند .

نویسنده طرح جامع مسکن افزود: در واقع نوسازی بافت‌های فرسوده می‌بایست با حضور همزمان با تعامل ومشارکت دولت وبخش خصوصی صورت گیرد و با این رویکرد دولت باید به وظایف حاکمیتی خود واعمال سیاست‌های اجتماعی دراین بخش نیز بپردازد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47