ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مقالات و آثار علمی

ایرنا: کتاب مدیریت ضایعات و نخاله های ساختمانی منتشر شد
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، این کتاب ترجمه دکتر مهدی روانشادنیا و مهندس میلاد فولادی است که در سال 2009 تهیه شده و به دلیل کمبود منابع داخلی در حوزه بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی ترجمه شده است.
این کتاب امکان مناسبی را در اختیار پژوهشگران داخلی قرار داده است تا نیم نگاهی به وضعیت جهانی بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی داشته باشند و فرصت تدقیق و مطالعه بیشتر درباره این موضوع را برایشان فراهم کند.
زهرا عابدی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، در مقدمه این کتاب نوشته است: با توجه به ظرفیت بالای بازیافت ضایعات ساختمانی در کشور، ضرورت نگارش کتابی مرتبط با این مهم جهت گسترش آگاهی متخصصین و دست اندرکاران امر ساخت و ساز و آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امری ضروری است.
وی ادامه می دهد: کتاب بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی اولین گام برداشته شده در این راستا به شمار می رود.
کتاب بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی مشتمل بر 12 فصل به همراه پیوست واژگان است که فصل اول به مبانی و اصول بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی، فصل دوم به ابزارهای اصلی بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی، فصل سوم به بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی ناشی از ساخت و ساز جدید، فصل چهارم به بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی ناشی از تخریب، فصل پنجم به استفاده مجدد از مواد موجود و فصل ششم به برنامه مدیریت بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی می پردازد.
در فصل هفتم نیز به ارتباط انطباق، فصل هشتم به برنامه های آئین نامه ای و گواهی های سبز دیگر، فصل نهم به مستندات انطباق، فصل دهم به مدیریت ضایعات و نخاله های در مستندات ساخت و ساز، فصل یازدهم به فروش بازیافتی های محل ساخت و فصل دوازدهم منابع و پیوست ها پرداخته است.
نگارنده در مقدمه این کتاب با بیان اینکه حجم زیاد ضایعات و نخاله های ساختمانی ناشی از این فعالیت های عمرانی باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله معضلات زیست محیطی، اقتصادی و ... شده، آورده است: با توجه به ارزش سه میلیارد دلاری ضایعات ساختمانی که هر ساله در کشور دور ریخته می شود، مدیریت مصالح ساختمانی که از مهم ترین راهکارهای اقتصادی صنعت ساختمان در کشور است، بر کاهش میزان ضایعات و استفاده مجدد از مصالح تأکید دارد.
وی در ادامه می افزاید: در ایران، بیش از 99 درصد نخاله های بر جای مانده از عملیات ساخت و ساز و فعالیت های تخریب، فرجامی بهتر از مکان های دفن زباله (لندفیل ها) یا کوره های زباله سوز ندارند.
در سال 1391 مجوز ساخت 120 میلیون متر مربع زیربنا در کشور صادر شد.
روانشاد نیا در ادامه مقدمه این کتاب تصریح کرده است: ظرفیت بالایی برای عملیات بازیافت در صنعت ساختمان با سوددهی بالا وجود دارد که می توان با الگو برداری از کشورهای موفق ، ورود و استفاده از فناوریهای نوین، ماشین آلات و دستگاه های بازیافت خارجی و تولید داخلی آنها و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، زمینه را برای ورود کارآفرینان به صنعت بازیافت فراهم کرد.
http://www.irna.ir/fa/News/81954179/

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44