ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

تغییرات مبحث دوم مقررات ساختمان زیر ذره بین

 http://www.payampress.com/news/4085/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A8%D8%AD%D8%AB-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B0%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86

تغییرات مبحث دوم مقررات ساختمان زیر ذره بین

عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، در اشاره به پیش‌نویس تغییرات بنیادی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، گفت: به نظر می‌رسد، فقط سه سال آینده را باید به فکر چگونگی اجرای مبحث دوم سپری کنیم.

 

عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، در اشاره به پیش‌نویس تغییرات بنیادی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، گفت: به نظر می‌رسد، فقط سه سال آینده را باید به فکر چگونگی اجرای مبحث دوم سپری کنیم.

به گزارش پیام ساختمان، مهدی روانشادنیا، در همایشی که با عنوان «ضرورت الزام سازنده ذیصلاح در ساخت‌وساز شهری» با موضوع بررسی اجرایی شدن سازنده ذیصلاح روز سه‌شنبه 22 دی‌ماه در سرای محله ایوانک برگزار شد،  افزود: تغییرات اساسی در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در حالی صورت گرفته که چهار مسئله جدی این صنعت، هنوز حل نشده است.

سالانه 50 میلیارد دلار انرژی در صنعت ساختمان

وی ادامه داد: کاهش عمر مفید ساختمان‌ها به کمتر از 30 سال، عدم خروج غیرحرفه‌ای‌ها از ساختمان‌سازی‌ها، مصرف سالانه 50 میلیارد دلار انرژی در صنعت ساختمان، مصالح مصرفی غیراستاندارد در صنعت ساختمان، موضوعاتی است که هنوز به‌درستی حل نشده است.

چهار موضوع اجرا نشده در مبحث دوم

عضو هیئت‌رئیسه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان هنوز چهار مورد اجرایی نشده است، ادامه داد: بحث مجری ذیصلاح، بیمه تضمین کیفیت ساخت، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و صلاحیت نگهداری و تعمیرات از جمله آنهاست.

افزایش مبحث دوم از 11 ماده به 155 ماده

روانشادنیا با انتقاد از اشکالات زیاد متن جدید پیش‌نویس مبحث دوم، گفت: تعدد کلمات مجری، سازنده، خودسازنده، پیمانکار کل  و جزء که ارتباطات اینها مشخص نیست اما به لحاظ ساختاری مبحث فعلی 11 ماده و در قالب 8 فصل  و 8 شیوه‌نامه، مبحث جدید 155 ماده در قالب 14 فصل و احتمالا 100 شیوه‌نامه نیاز دارد.

50 اصطلاح جدید در صنعت ساختمان

وی، با بیان اینکه 50 اصطلاح جدید وارد صنعت ساختمان شده است، افزود: در صدور دو پروانه ساختمانی (شهرسازی و ساخت) که هر دو توسط شهرداری صورت می‌گیرد، فاصله 30 روزه‌ای بین صدور این دو پروانه به مالک داده می‌شود که عوارض را واریز نمی‌کند. در صورت شکایتی از ساکنان و ذینفعان، پروژه متوقف می‌شود تا این مسئله حل شود که این خود مسئله جدی در شروع فرایند ساخت است.

سوگندنامه مهندسان  به عنوان «امین شهرداری»

به گفته عضو هیئت‌رئیسه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، اخذ صلاحیت مهندسان در قانون از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گیرد، اما موضوع جدیدی وارد این فرایند شده است با عنوان مراسم تحلیف و سوگندنامه برای مهندسان، مهندسان مجری می‌بایست هرساله به‌صورت ادواری طبق این سوگندنامه به‌عنوان «امین شهرداری» نه «امین مردم» متعهد شود.

عدم شفافیت روش‌های اجرای پروژه

روانشادنیا گفت: در مبحث دوم فعلی روش‌های اجرای پروژه مثل سیستم امانی، روش دوعاملی، قراردادهایEPC ، سیستم متعارف، مدیریت ساخت مشخص است اما، در پیش‌نویس جدید ساختار شفاف نیست. نکته بعد اینکه دو گروه مجوز ویژه تعریف شده برای کارهای ساختمانی، یکی اخذ مجوز ویژه برای انجام آزمایش‌های مکانیک خاک، که کاری روتین در امور ساختمانی است، در این مرحله باید برای قطع درخت مجوز جداگانه اخذ شود. دوم اخذ مجوز ویژه برای استقرار ماشین‌آلاتی مثل بیل مکانیکی و ... همین‌الان نیز با فرایند طولانی مواجه هستیم.

اطلاعات سامانه‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی

عضو هیئت‌رئیسه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: بحث دیگر پیاده‌سازی و استقرار سامانه‌های جدید در وزارت راه و شهرسازی است که در مواردی آمده سازمان نظام‌مهندسی به‌صورت مدیریت‌شده می‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند، امثال پایگاه اطلاعات ساختمانی کشور، سامانه جامع کشوری و ... .

واریز عوارض به خزانه اداره راه و شهرسازی

وی اظهار داشت: نکته دیگر الزام واریز عوارض پروانه‌های ساختمانی به خزانه اداره راه و شهرسازی استان است و این نهاد حق‌الزحمه شرکت‌های بازرسی و کنترل ساختمان مشغول فعالیت را به نیابت از شهرداری در زمان مقرر خود پرداخت می‌کند.

ترغیب نظام‌مهندسی‌ها به تشکیل شرکت‌ جدید

روانشادنیا در اشاره به تحلیل واژه‌شناسی برای تعیین جایگاه حقوقی نهادهای مرتبط با ساخت‌وساز، توضیح داد: در پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی 20 بار از کلمه نظام‌مهندسی و 215 بار از کلمه شهرداری یا مرجع صدور پروانه استفاده شده که در طبقه‌بندی نقش نظام‌مهندسی دو مأموریت داده شده، هرجا مهندسی تخلف کند و شهرداری یا مالک یا کسی که ذینفع است گزارش کند، در شورای انتظامی نظام‌مهندسی طرح و بررسی می‌شود. دومین وظیفه واگذارشده به نظام‌مهندسی ترغیب نظام‌مهندسی‌ها به تشکیل شرکت‌هایی به نام «شرکت خدمات مشاوره مقررات ملی ساختمان» که مراجعه به خدمات این شرکت‌ها اختیاری است.

حذف فرایند اجرای حرفه‌ای برای واحدهای کمتر از دو واحد

وی گفت: همچنین ساخت‌وساز کمتر از دو واحد با هر متراژی به عهده «خودسازنده» گذاشته می‌شود و تمامی فرایند اجرای حرفه‌ای حذف و به سیستم بازرسی و کنترل ساختمان اکتفا شده است. این موضوع مشمول تعداد زیادی از ساختمان‌ها می‌شود.

تفکیک ‌پروانه های نظارت

علاوه بر آن، در مبحث دوم جدید شکل پروانه‌های ساختمانی تغییر کرده است. نوع پروانه نظارت تفکیک‌شده به این صورت که نظارت بر ساختمان بیمارستانی یا فقط نظارت بر ساختمان آموزشی یا ... این فرایند نیز به پیچیدگی اجرای مبحث دوم اضافه خواهد کرد. علاوه بر این، شورای جدیدی نیز به نام شورای کنترل و هماهنگی ساختمان تشکیل می‌شود که رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان مربوطه به‌عنوان عضو حضور دارد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44