ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مقالات و آثار علمی

کتاب مدیریت تولید و اجرای بتن منتشر شد

کتاب "مدیریت تولید و اجرای بتن" منتشر شد.

نخستین کتاب جامع مدیریت یکپارچه حوزه تکنولوژی بتن، به همت دکتر مهدی روانشادنیا عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات و مهندس میلاد قنبری دنشجوی دکتری، تألیف و از انتشارات سیمای دانش منتشر شد.

مؤلفان این اثر، در راستای ارتقاء کیفی زیرساخت‌های عمرانی کشور، ضمن استناد به آئین نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان ایران، معرفی یکپارچه زنجیره صنعت بتن توأم با طرح جامع مبانی مربوطه و نیز تدوین مرجعی جامع برای دانشگاهیان و دست‌اندرکاران حوزه بتن را اهداف اصلی این کتاب برشمردند.

در مقدمه این کتاب آمده است که:

با در نظر داشتن سهم 61 درصدی آسیا از مصرف سیمان و بتن جهانی در سال 2013،  افزایش سرانه مصرف سیمان ایران، از حدود 220 کیلوگرم در سال 1357 به حدود 600 کیلوگرم در سال 1392 ، نشان دهنده افزایش رشد عرضه و تقاضای صنعت ساختمان کشور میباشد؛ به گونه‌ای که ایران تولید کننده چهارم دنیا و صادرکننده نخست سیمان جهان در سال 1392 بوده است. شایان ذکر است که 70 درصد سیمان تولیدی کشور، صرف تولید بتن می‌گردد .

بنا به اظهارات مؤلفان، اهمیت این موضوع آنجا روشن می‌شود که، علی‌رغم رونق چشمگیر صنعت بتن کشورمان طی سه دهه اخیر و گذشت بیش از 20 سال از عضویت ایران در مجمع عمومی فدراسیون جهانی بتن و نیز ارتقاء مداوم ضوابط و مقررات ملی ساختمان، متأسفانه اغلب شاهد خرابی ساختمانها، سازهها و المانهای بتنی زودتر از عمر مفید مورد انتظار بوده‌ایم؛ که امروزه یکی از چالش برانگیزترین مباحث حقوقی است که گریبانگیر مهندسان اجرایی و نظارتی کشورمان شده است .

این کتاب بیان می‌دارد که:

صنعت بتن، به نوعی وابسته و مشتمل بر دو صنعت سیمان و مصالح سنگی می‌باشد . مطابق مفهوم طرح جلد این کتاب، اگر صنعت بتن را زنجیره‌ای مشتمل بر عملیات تولید، حمل، اجرا و بازیافت بدانیم، مطالعات کارشناسی مجموعه این عملیات در کشورمان، بیانگر ضعف تولید تا اجرای بتن و فرآورده‌های بتنی می‌باشد؛ که ناشی از سطح پایین دانش روز مدیریت یکپارچه این حوزه می‌باشد.

بنا به گفته مؤلفان، در تألیف کتاب "مدیریت تولید و اجرای بتن"، از تجارب و منابع روز علمی-پژوهشی داخلی و خارجی نیز بهره گرفته شده است؛ به نحوی که چرخه کامل تولید بتن، شامل: کارگاه‌های مربوطه، الزامات کیفی هر بخش، بهینه‌سازی، مدیریت موجودی، جانمایی تجهیزات، پیش‌بینی طرح اختلاط و سایر مباحث ایمنی، بهداشت و زیست‌محیطی را در بر دارد.

جهت آشنایی علاقمندان، این کتاب مشتمل بر 7 فصل به شرح ذیل است:

فصل اول: مشخصات فنی بتن مطابق مقررات ملی ساختمان.

فصل دوم: تولید مصالح سنگی.

فصل سوم: طرح اختلاط بتن.

فصل چهارم: تجهیزات و روش‌های تولید تا اجرای بتن.

فصل پنجم: ماشین‌آلات تولید متمرکز بتن.

فصل ششم: مدیریت اجرایی در کارگاه‌های تولیدی بتن.

فصل هفتم: بهینه‌سازی فرایند تولید و جانمایی تجهیزات بتن آماده.

علاقمندان، جهت تهیه کتاب می‌توانند به انتشارات سیمای دانش، عصر دانش، یا آذر و نیز وبسایت انتشارات سیمای دانش مراجعه کنند.

 

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44