ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
فعالیت های حرفه ای

دکتر روانشادنیا در کنفرانس بناهای بلند: جلوگیری از تداخل اجزای ساختمان، کاهش تداخلات کاری و کاهش دوباره کاری با BIM
پنل تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران صبح امروز چهارشنبه 2 دی ماه و در سومین روز از دومین همایش بناهای بلند در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.


این پنل به مدیریت علی نبی زاده عضو هیات مدیره و دبیر هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و با حضور مهندس حبیب الله بیطرف رییس سازمان، مهدی روانشادنیا عضو هیات مدیره و مرجان شاهرخیان عضو هیات رییسه گروه تخصصی معماری تشکیل شد.


مهندس حبیب الله بیطرف به عنوان اولین سخنران این پنل تخصصی، پیرامون "موضوع نقش مدیریت و ساختار در فرایند پدیدآوری بناهای بلند" به سخنرانی پرداخت.


وی با اشاره به نقش مهم دو عامل مدیریت و ساختار در پدیدآوری ساختمان‌های بلند گفت: به جز این دو عامل مهم، عوامل دیگری همچون نیاز ناشی از افزایش جمعیت و کمبود زمین، صرفه اقتصادی از منظر شاخص هزینه‌های زندگی، شغلی و اجتماعی، فناوری ساخت، سازگاری با امور اجتماعی و تمدن فرهنگی ساکنان و همچنین مقررات و ضوابط حاکم نیز تاثیر و اهمیت فراوانی در ایجاد بناهای بلند دارد.


بیطرف در ادامه از انستیتو مدیریت پروژه آمریکا و انجمن مدیریت پروژه اروپا به عنوان 2 مرجع بین‌المللی در مدیریت پروژه نام برد و به بیان تعریف و فرایندهای مدیریت پروژه پرداخت.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه دو مرجع ملی در زمینه ساختار پروژه شامل نظام فنی و اجرایی و نظام کنترل ساختمان در کشور وجود دارد به تشریح ساختار پدیدآوری در این دو نظام پرداخت.


وی در ادامه سازمان نظام مهندسی ساختمان را یک سازمان حرفه‌ای متکی به سرمایه های عظیم انسانی و مهندسی در کشور نامید و افزود: در این راستا هم اینک 97000 نفر عضو حقیقی در استان تهران داریم که دارای پروانه صلاحیت حقیقی هستند و لازم است این پتانسیل قوی و ارزشمند را به سمت فعالیت‌های حقیقی برای اجرای نقش واقعی در ارایه خدمات فنی و مهندسی هدایت کنیم تا بناهای بهتر و شهر بهنجارتری داشته باشیم و آسایش بیشتری را برای مردم فراهم شود.


در ادامه، مهدی روانشادنیا عضو هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و عضو هیات علمی دانشگاه پیرامون موضوع "مدلسازی اطلاعات ساختمان و مدیریت یکپارچگی پروژه در طراحی و ساخت بناهای بلند" به سخنرانی پرداخت.


وی با ارایه چند عکس از چند نمونه از ساخت و سازهای در حال انجام در سطح کشور و مشکلات مربوط به آنها، ضعف مدیریت در قالب عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی بین عوامل طراحی و اجرای پروژه‌ها مهمترین عامل این معضلات و مشکلات دانست و اظهار کرد: هر چه به سمت ساخت پروژه های بلندمرتبه و بزرگتر حرکت می‌کنیم این ضعف بیشتر نمایان می‌شود زیرا در این پروژه‌ها، ریسک‌های بزرگتری وجود دارد.


وی با تاکید بر اهمیت مدیریت یکپارچگی پروژه به عنوان یکی از حوزه‌های دانش مدیریت پروژه افزود: در حال حاضر هفت رشته تخصصی در صنعت ساختمان داریم که متاسفانه کمترین میزان هماهنگی بین گروه‌های تخصصی در انجام کارها دیده می‌شود که این مساله مدیریت یکپارچگی پروژه را با مشکل مواجه می‌کند.


روانشادنیا از مدلسازی اطلاعات ساختمان به عنوان مفهوم جدید در مهندسی یاد کرد و گفت: با ورود این مفهوم که حاصل توسعه تکنولوژی اطلاعات و توسعه سخت افزارهای مرتبط با حوزه مهندسی ساختمان است، توان نرم افزاری به کمک مدیریت یکپارچگی پروژه‌های ساختمانی آمد و بستری مناسب برای مهندسان به منظور اجرای پروژه‌ها فراهم شد.


وی جلوگیری از تداخل اجزای ساختمان، کاهش تداخلات کاری و کاهش دوباره کاری را از جمله مزایای فراوان مدلسازی اطلاعات ساختمان خواند و تصریح کرد: مدلسازی اطلاعات ساختمان یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در جهت پایداری زیست محیطی پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.


مهدی روانشادنیا همچنین به تشریح مزایای ساختمان‌های پایدار پرداخت و گفت: ایجاد این ساختمان‌های نقش مهمی در کاهش معضلات مختلف کلانشهرها از جمله کاهش گازهای گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف برق و آب آشامیدنی، کاهش زباله‌های تولیدی دارد و در ایجاد ساختمان‌های سبز، پایدار و زنده باید به سه اصل مردم، سیاره و رونق اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.


در ادامه این پنل، مرجان شاهرخیان عضو هیات رییسه گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، استاد دانشگاه و از فعالان حوزه اجرایی شهرسازی، معماری و انرژی به بحث پیرامون موضوع "بلندمرتبه سازی، از ایده تا اجرا" پرداخت.


وی ابتدا به مروری بر موضوع "بلندمرتبه سازی، فرصت‌ها و تهدیدها" که سال گذشته در همین کنفرانس ارایه شده بود، پرداخت و مباحثی مانند ماهیت بناهای بلند، تعریف بلندمرتبه سازی و دلایل ایجاد و ساخت ساختمان‌های بلند مورد بحث و بررسی قرار داد.


شاهرخیان افزود: با اینکه تهران یک کلانشهر است اما میانگین ارتفاع طبقات کوتاه است و ما با نوعی بلندمرتبه سازی کوتاه مواجه هستیم. بنابراین لازم است لزوم بلندمرتبه سازی در کلانشهری مانند تهران مورد بازنگری قرار گیرد و دلایل انجام این کار به خوبی بررسی شود. زیرا با روندی که در زمینه ساخت بناهای بلند شاهد آن هستیم مشکلات ناشی از این نوع ساخت و سازها بیش از پیش گریبان شهروندان را می گیرد. به طوری که ساختمان های بلندمرتبه محل مناسبی برای زندگی مردم نیستند و آسیب هایی را در این زمینه شاهد هستیم، به محیط اطراف خود نیز صدمه زده و به تخریب آن پرداخته اند.


عضو هیات رییسه گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تنها راه حل معضلات یاد شده را داشتن دیدگاه شبکه‌ای و کلی به مساله دانست و خاطرنشان کرد: باید همه موضوعات مرتبط و تاثیرگذار از جمله فناوری، معماری، جامعه شناسی، اقتصادی، زیست محیطی، هویت ایرانی و اسلامی، قوانین و مقررات، مکانیابی، جانمایی و ظرفیت، جریان باد، تنوع فرهنگی و هویتی را با هم در نظر بگیریم و مطالعات همه جانبه داشته باشیم. از سوی دیگر باید بلندمرتبه سازی به منزله خیابان، محله و شهر در نظر گرفته شود و همه مولفه های موردنیاز برای زندگی در چنین محیطی مدنظر قرار گیرد.


مرجان شاهرخیان در پایان تحقق بلندمرتبه سازی صحیح و اصولی را مستلزم همکاری تمام بخش ها و نهادهای مربوطه دانست و اظهار کرد: نهادهای مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و شورای شهر باید در این زمینه وارد عمل شوند و حتی آموزش و پرورش نیز باید در این زمینه همکاری کند تا ضرورت و اهمیت توجه به بلندمرتبه سازی و مزایای آن از سطوح پایین و برای کودکان آموزش داده شود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48