ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معماری و شهرسازی

نوسازی بافت فرسوده تهران یک اولویت ویژه

حسن کریمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در دومین نشست کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی کلان شهر تهران استفاده از ظرفیت بافت تاریخی منطقه 11 و احیای کاربری آن ها در بخش هتل ها ،رستوران ها و فعالیت های اقتصادی و فرهنگی در زمینه توریسم را مورد توجه قرار داد.

، در این نشست که با حضور حسن کریمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار،عباد اله فتح الهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران،رجبعلی خسرو آبادی رییس سازمان میراث فرهنگی ، شهردار منطقه 11 و جمعی از مدیران ارشد سازمان های مرتبط با مدیریت شهری برگزار شد ؛ ضمن بررسی مشکلات بافت فرسوده هسته مرکزی شهر تهران که با توجه به قدمت تاریخی منطقه 11 و قرار گرفتن بخشی ازطهران قدیم و حصار ناصری حائز اهمیت است ؛ در خصوص راهکارهای اجرایی نوسازی این بافت با حفظ ابنیه تاریخی تبادل نظر شد.

حسن کریمی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری تهران وجود اماکن ارزشمند تاریخی که پتانسیل مناسبی برای جذب گردشگر را دارند ؛ از جمله میدان راه آهن و مهمان پذیرهای اطراف آن ، مرمت بازارچه چارسوق و بازارچه چوبی ، ساماندهی حصار ناصری ، تعیین حریم ساختمان های تاریخی و ... را ایده هایی برای پرداختن به موضوع حفاظت از ابنیه تاریخی در بافت قدیمی شهر تهران مطرح و آمادگی تمامی مجموعه ها برای همکاری و هماهنگی در این بخش را اعلام کرد.

نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 با بیان این که تمییز بافت تاریخی و بافت فرسوده هسته مرکزی شهر تهران یک ضرورت برای حفظ ارزش های تاریخی ،فرهنگی ،هنری و معماری طهران قدیم است ؛ بر نوسازی بافت فرسوده این منطقه برای ارتقای ایمنی شهر تهران و ارتقای سرانه های خدماتی تأکید کرد.

آبادیان وجود 355هکتار بافت فرسوده در محله های مرکزی شهر که 10 درصد از بافت فرسوده پایتخت را شامل می شود برنامه جدی مدیریت شهری در اسناد بالا دستی عنوان کرد و ضمن اشاره به احیاء 33 درصدی این بافت در سطح منطقه ؛ ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همکاری های فی مابین ادارات و سازمان های مرتبط از جمله استانداری و مجموعه های ذی ربط ، سازمان نوسازی شهر تهران ، آموزش و پرورش و ... ضمن تسهیل در روند نوسازی بافت فرسوده ،سرانه های آموزشی ،خدماتی ،ورزشی ،فضای سبز ،حمل ونقل و ...ارتقا یابد .

شهردار منطقه 11 همچنین استفاده از ظرفیت بافت تاریخی منطقه را برای تولید ثروت فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصادی و معیشتی ساکنین این محله ها دانست و افزود: به کار گیری از این ظرفیت و تولید ثروت برای ساکنین ؛ نیاز به سند منسجم دارد تا اثر گذاری فاخر داشته باشد.

وی با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی شهروندان، تصمیم گیری های مدیریتی در اعطای تسهیلات و بسته های تشویقی و اعمال تخفیف های قابل توجه را عامل مهمی در ترغیب مالکین و بخش خصوصی برای نوسازی بافت فرسوده و تسهیل و تسریع در این امر دانست و خاطر نشان کرد که در حال حاضر میزان تقاضا برای صدور مجوز نوسازی نسبت به سال 90 کاهش داشته است و همچنین با بررسی تعداد کل پروانه های صادره و پروانه های بافت فرسوده نیز شاهد کاهش معنا دار ساخت و سازها نسبت به سال های گذشته هستیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی منطقه 11، این نشست با تصمیم گیری در خصوص هماهنگی بین ادارات و سازمان ها با هدف تعامل و مشارکت در نوسازی بافت فرسوده منطقه 11 به کار خود پایان داد.

ایسنا



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49