ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

نظام نامه رفتار حرفه ای اخلاق مهندسان تدوین و ابلاغ می‌شود
نظام نامه رفتارحرفه ای اخلاق مهندسی به زودی توسط وزیر راه وشهرسازی تدوین وابلاغ می شود. براساس اخبار رسیده این نظام نامه برای شوراهای انتظامی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ملاک تشخیص عملکرد صحیح یا نادرست مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان درانجام خدمات حرفه ای آنها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار صما، خطوط کلی این نظام نامه بندهای 18گانه ای است که عباس آخوندی پیش از انتخابات هیات مدیره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب به جامعه مهندسی منتشر ودر معرض نظرخواهی مهندسان و تشکلهای حرفه ای قرارداد.

پاره ای از اصول اخلاق حرفه‌ای که رعایت آنها الزامی است، بدون قید انحصار عبارتند از:

۱ – باید تعهدات خود در قبال کارفرما را با حسن نیت و برابر با آیین نامه‌ها و استانداردهای مهندس مصوب و در غیاب آیین نامه و استاندارد مصوب بر اساس عرف پذیرفته شده مهندسی و یا آیین نامه‌های بین‌المللی نظیر انجام دهد.

۲ – در صورت وجود و تشخیص مواردی که بالقوه معارض با منافع کارفرما یا استخدام کننده اوست یا مواردی که بعدا با منافع آنان معارض خواهد شد باید خودداری کند و قبل از شروع کار آگاهی کامل را به ایشان بدهد.

۳- باید از قبل به کارفرما یا استخدام کننده خود در مورد شرایطی که قرار گرفتن وی در آن می‌تواند بر قضاوت مهندسی وی اثر بگذارد با از کیفیت خدمات مهندسی وی بکاهد، آگاهی لازم را بدهد.

۴- ضمن حفظ اسرار کارفرما، در اظهاراتی که طی گزارش‌های کارشناسی اعلام می‌کند صادق بوده و هیچ واقعیتی را کتمان نکند.

۵- تنها زمانی نظر تخصصی خود را بصورت علنی و عمومی ابراز نماید که در زمینه موضوع اظهارنظر، دانش و اطلاع کافی داشته و ارزیابی دقیقی از آن داشته باشد.

۶- هر آینه از مواردی که ناقض مقررات و مسئولیت‌های مهندسی است مطلع شد، باید اطلاعات خود را به نحو مقتضی در اختیار کارفرما قرار داده و در جهت رفع موارد ناقض مقررات اقدام نماید. در صورت اصرار کارفرما بر ادامه کار، از کار مستعفی شده مراتب را به سازمان نظام مهندسی خود اطلاع دهد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44