ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت منابع آب

۵ دلیل نابودی دریاچه ارومیه
خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با بیان دلایل نابودی دریاچه ارومیه، گفت: سرزمین ما به خطر افتاده و مرگ خاموش دشت‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را فرا گرفته است.

سیدمرتضی موسوی گفت: تا قبل از سال آبی ۷۴-۷۳ متوسط سالانه بارش در حوضه‌آبریز دریاچه ارومیه ۳۸۵ میلی‌متر بود، ولی پس از آن تا سال‌های اخیر به‌طور میانگین سالانه کمتر از ۳۱۷ میلی متر بارش را تجربه کردیم. این تغییر اقلیمی منجر به این شد که تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب پتانسیل آب تجدیدپذیر این حوضه کاهش یابد؛ با این حال مصارف همچنان رو به افزایش بود. وی افزود: اراده جدی برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب در حوضه دریاچه ارومیه وجود ندارد و این موضوع به یک مطالبه اجتماعی و مشارکت مردمی تبدیل نشده است.

عوامل اصلی در خشک شدن دریاچه ارومیه را می‌توان تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی‌ها، توسعه نادرست بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت از انگور به سیب و چغندر، شیوه‌های نادرست مصرف و نادیده گرفتن نیاز آبی دریاچه دانست. موسوی با اشاره به گسترش سطح زیرکشت در این دریاچه گفت: سطح زیرکشت کشاورزی آبی در حوضه دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۳ حدود ۳۳۰ هزار هکتار بود و این رقم طی سا‌ل‌های بعد به‌ویژه با جهش خاصی از سال ۱۳۸۸به حدود ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافت. این مقام مسوول در وزارت نیرو تصریح کرد: در صورتی که خود را با شرایط هیدرولوژیک حوضه آبریز تطبیق می‌دادیم و مصارف خود را با توجه به کاهش حجم آب حوضه متعادل می‌کردیم، دریاچه با این مشکل مواجه نمی‌شد. وی ادامه داد: هم‌اکنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، حدود ۵۳۴ میلیون مترمکعب صرف حوزه شرب و صنعت و بقیه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود با این حال نباید همه مشکلات را به گردن کشاورز انداخت، بلکه زنجیره تامین و توزیع آب و سیستم‌های آبیاری باید اصلاح شود.

موسوی افزود: زیرساخت‌های بخش کشاورزی و ارتقای سیستم‌های آبیاری باعث تکمیل این زنجیره و در نتیجه کنترل و کاهش مصرف آب می‌شود، اگر تمام این حلقه‌ها اصلاح نشود وضع به همین منوال است.این مقام مسوول در وزارت نیرو تصریح کرد: نباید اجازه دهیم افرادی از آبی که متعلق به همه و حقوق عامه نسل فعلی و نسل‌های آینده است بدون داشتن پروانه بهره‌برداری و مجوز سوء استفاده کنند.موسوی با بیان اینکه متاسفانه هنوز به این باور نرسیده‌ایم که آب یک مقوله فرابخشی است، گفت: سرزمین ما به خطر افتاده و مرگ خاموش دشت ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را فرا گرفته، اما هیچ نوع دل مشغولی و دغدغه وجود ندارد. اگر منابع طبیعی از جمله آب را یک گنجینه بین نسلی بدانیم، همگان وظیفه داریم برای نسل‌های بعدی هم این ثروت حفظ شود. موسوی یادآور شد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه دارای ۱۷ رودخانه دائمی و ۱۲ رودخانه فصلی است که در این میان رودخانه‌های زرینه‌رود با ۴۱ درصد، سیمینه رود ۱۱ درصد و آجی چای با ۱۰ درصد بیشترین حجم آب حوضه را تامین می‌کنند؛ رودخانه‌های گدارچای ۸ درصد، باراندوز و نازلو چای ۶ درصد، مهاباد چای ۵ درصد و بقیه سهم کمتری در آبدهی دارند.


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/931194/#ixzz3mDDopDB6

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46