ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مقررات پیمان

ثبات در قوانین، کلید جذب سرمایه‌گذار خارجی
ثبات در قوانین، کلید جذب سرمایه‌گذار خارجی

در پی لغو نهایی تحریم‌ها یکی از مسائلی که به‌شدت نظر فعالان و کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده، موضوع ورود هیات‌های تجاری خارجی به بازار ایران است.

ازسوی دیگر این کشورها که پیش از این نمی‌توانستند آنگونه که باید با ایران وارد تجارت شوند، حال نگاهی دوباره به بازار ایران دارند که به‌طور حتم اگر با برنامه‌ریزی صحیح و هدفدار مدیریت شود، می‌تواند به نفع هر دوکشور باشد. اکنون برای جذب و ترغیب بیشتر این گروه‌ها نیاز به تمهیدات ویژه‌یی ازسوی دولت است که ازجمله آنها می‌توان به ایجاد تسهیلات در روند طولانی گرفتن ویزا اشاره کرد. اقدامی که در این راستا صورت گرفته است 4 کشور امریکا، کانادا و... می‌تواند بدون گرفتن ویزا به ایران سفر کنند و مابقی کشورها باید در فرودگاه اقدام به اخذ ویزا کنند.

پیش از این کشورهایی که برای سرمایه‌گذاری راهی ایران می‌شدند به دلیل عدم اطلاع از قوانین و ضوابط حاکم بر اقتصاد ایران و نبود مرجعی واحد برای کسب اطلاعات صحیح در این باره دچار سردرگمی شده و همین دلیل، مانع جذب و عملکرد بهینه این هیات‌ها می‌شد. برای حل این مشکلات اتاق بازرگانی تهران در پی جمع‌آوری اطلاعات کاملی است که بعد از ورود این هیات‌ها دراختیار آنها قرار بدهد که این راهکار دو هدف مهم را درنظر دارد اول دادن آگاهی کامل به شرکت‌ها، همچون اطلاعاتی درباره قوانین مالیاتی، گمرکی و... دیگر جذب این شرکت‌ها به اتاق بازرگانی است زیرا گاهی این سرمایه‌گذاران گذری سطحی به اتاق تهران دارند. از سایر راهکارهای جذب این تجار خارجی می‌توان به ثبات قوانین جاری اقتصادی کشور اشاره کرد. تغییرات پی در پی در قوانین بیمه، گمرک و غیره معضل بزرگی برای فعالان اقتصادی خارجی است.

زیرا این رخداد برای آنها تعریف شده نیست. درکشورهای دیگر برای فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی اقتصادی قوانین به گونه‌یی است که فعالان اقتصادی می‌توانند تا 10سال بدون تزلزل در قوانین برای فعالیت‌های اقتصادی خود برنامه‌ریزی کنند. ازسوی دیگر بعد از آشنایی با قوانین حاکم بر کشور در مدت زمان کوتاهی با قانون جدیدی مواجه می‌شوند. بنابراین ثبات در قوانین جاری کشور یکی از مهم‌ترین مسائل در جذب سرمایه‌گذار خارجی است. تعدیل قوانین موجود درکشور چه برای فعالان داخلی و چه خارجی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در پویایی اقتصادی است. برای جذب بیشتر این سرمایه‌گذاران نیاز به بازنگری در قوانین موجود است. به عنوان مثال، درکشورهای اروپایی سیستم به صورتی است که برای جابه‌جایی و حمل پول نقد از کریدت کارت یا همان کارت اعتباری استفاده می‌کنند که در اکثر کشورها به‌طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز در ایران از این کارت‌ها استفاده نمی‌شود. برای بازکردن حساب قرض‌الحسنه نیز نیاز به داشتن کارت ملی است.

بنابراین باید ازسوی بانک مرکزی قوانینی وضع شود که آنها بتوانند برای خود بدون زحمت و راهی زمان‌بر حساب باز کرده و کارت اعتباری موجود در ایران را دریافت کنند تا راحت‌تر بتوانند به شهرهای مختلف همچون شیراز و اصفهان سفر کنند و از خدمات هتل‌ها بهره‌مند شوند که قطعا این راهکار در جذب گردشگر خارجی نیز بسیار مفید فایده است. به‌طور کل ترجیح تمام شرکت‌های خارجی بر این است که تمام فعالیت‌های خود را در بانک‌های ایران انجام دهند و نه از طریق صرافی‌ها زیرا هم احساس امنیت بیشتری برای سرمایه خود دارند و هم هنگام بازگشت به کشور خود خیلی راحت‌تر پاسخگوی نظام بازرسی‌های مالیاتی و حسابرسی وطنشان هستند. در آخر اشاره به این نکته حائز اهمیت است که قوانین ایران برای تامین امنیت سرمایه‌های این هیات‌های خارجی به گونه‌یی جامع و کامل وضع شده است. زیرا در یکی از بندهای سرمایه‌گذاری در ایران که در سال86 در مجلس به تصویب رسید به صراحت اشاره شده است که اموال سرمایه‌گذاران خارجی در ایران قابل مصادره نیست که خود موجب دلگرمی و جذب این سرمایه‌گذاران به بازار ایران است.

*عضو هیات نمایندگان اتاق تهران



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48