ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

مصاحبه ایرنا: جهان مهندسی ساختمان در سال 2025
مهندسی ساختمان طی 10 سال آینده شاهد تحولات زیادی در جهان خواهد بود

تهران- ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در حوزه مهندسی ساختمان طی 10 سال آینده شاهد تحولات زیادی خواهیم بود، گفت: انعطاف، نوآوری و تغییر در نگاه از ویژگی های آینده مهندسی ساختمان در جهان است.

مهدی روانشاد نیا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چشم انداز مهندسی ساختمان در 10 سال آینده، افزود: هم اکنون رشته های مهندسی ساختمان با چالش های بزرگی مواجه هستند که مشکلات اشتغال، رکود ساخت و ساز، روند فزاینده فارغ التحصیلان دانشگاهی، کیفیت پایین ساخت و ساز، عدم هماهنگی نهادهای تصمیم گیر، حاکم بودن فضای غیرتخصصی بر ساخت و ساز و آسیب های محیط زیستی از جمله آنها است.
وی با بیان آنکه برای حل این مسائل باید چشم انداز مناسبی از آینده مهندسی ترسیم کرد، اظهار داشت: رهبران مهندسی ساختمان جهان، سال 2006 به دعوت انجمن مهندسی عمران آمریکا گردهم آمدند تا چشم انداز مهندسی عمران جهان را تدوین کنند و اولین اقدام این گردهمایی بررسی وضعیت موجود بود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در پایان این نشست نتیجه گیری شد که ضعف زیرساخت بسیاری از کشورها، تاثیر ناچیز مهندسان عمران در فرآیندهای سیاستگذاری، کم توجهی به مفهوم پایداری محیط زیستی و پدیده جهانی شدن خدمات مهندسی باعث به وجود آمدن مشکلات کنونی در جهان شده است.
مدیر گروه رشته های مهندسی و مدیریت ساخت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: خروجی این گردهمایی در قالب چشم انداز 2025 مهندسان ساختمان منتشر و در سال های بعد اقداماتی توسط شورای مهندسی عمران اروپا، جامعه مهندسان ژاپن و تعدادی از محققان کانادا انجام شد که منجر به انتشار اسناد تکمیلی و منطقه ای در این زمینه شده است.
وی با اشاره به انتظارات مردم دنیا از مهندسان ساختمان، خاطرنشان کرد: از مهندسان ساختمان انتظار می رود تا علاوه بر ایفای نقش مهندسی، به فراتر از مهندسی رفته و در زمینه های اجتماعی و تصمیم گیری مسایل شهری نیز نقش آفرینی کنند.
مدیر گروه برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک و راه و ترابری واحد علوم تحقیقات، تصریح کرد: از آنجا که محیط زیست یک مشکل جدی در این صنعت است، برآورده کردن معیارهای پایداری محیط زیستی یک مساله جدی و مهمی است.
وی گفت:با توجه به مسایلی همچون تشدید شهرنشینی، نیاز دنیا برای تکمیل زیرساخت ها از 2013 تا 2030، برابر 57 هزار یلیارد دلار برآورد شده که مهندسان ساختمان وظیفه ساخت اقتصادی و ایمن این زیرساخت ها را برعهده خواهند داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: تأمین انرژی، آب، هوای پاکیزه و سیستم فاضلاب و بکارگیری و تلفیق تکنولوژی ها برای طرح و اجرای پروژه ها اهمیت جدی در کاهش فاصله کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و عقب مانده خواهد داشت.
وی ادامه داد: در سند جهانی چشم انداز مهندسی عمران تاکید شده که در سال 2025 مهندسان عمران مورد اعتماد جامعه برای خلق جهانی پایدار و افزایش کیفیت زندگی مردم خواهند بود و این مهندسان از نظر اخلاقی و اجتماعی مقید به پاسداشت محیط زیست و منابع طبیعی هستند و در تمام بخش های صنعت ساختمان از دانشگاه تا بخش خصوصی و عمومی نوآوری در خدمات و تکنولوژی سر لوحه کارهای آنها خواهد بود.
روانشاد نیا در خصوص نقش مهندسان ساختمان در سال 2025 نیز،اظهار داشت: مهندسان ساختمان باید وظیفه هدایت کننده جامعه در شکل دهی به تصمیمات کلیدی در زمینه احداث زیرساخت ها و توسعه منابع را داشته باشند و از ویژگی های یک مهندس در سال 2025 مدیریت ریسک و ابهام در اتفاقات، تهدیدها و بحران ها است.
وی گفت: مهندسان آینده باید توانایی مدیریت تیم های چند تخصصی را داشته و بیش از پیش در سمت های اجرایی به کار گرفته شوند.
این مهندس راه و شهرسازی افزود: با توجه به روند جهانی شدن و تعریف همکاری های بین المللی، شرکت ها و سازمان های ملی باید به سمت جهانی شدن حرکت کنند و همچنین چشم اندازهای 20 تا 25 ساله برای کشورها در هماهنگی با یکدیگر تدوین شود.
وی با بیان اینکه در سند جهانی به ضرورت تعریف یک حوزه دانش مهندسی عمران مورد تایید دانشگاه ها تأکید شده است، اضافه کرد: برای دستیابی به آینده مهندسی ساختمان، ارتقا و ایجاد یک ساختار واحد، اجرای پروژه های ساختمانی و بازتعریف سلسله مراتب حرفه ای ضروری است و با توجه به فاصله صنعت و دانشگاه، هماهنگی و همکاری بیش از پیش بین سازندگان و محققان لازم به نظر می رسد که باید مستندسازی و اشتراک نوآوری ها افزایش پیدا کند.
مدیر گروه رشته های مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات خاطرنشان کرد: با بررسی های جهانی، پایداری و اهمیت محیط زیست برای ذینفعان، عدم تطبیق استراتژی ها و میدان عمل، انعطاف پذیری پایین استانداردها در برابر تغییرات تکنولوژی، بهره وری پایین انرژی و نیاز شدید به توسعه مهارت های مربوط به کیفیت و مدیریت مهم ترین چالش های صنعت ساختمان است.
وی گفت: برای رفع چالش ها و تحقق چشم انداز، هماهنگی تمام بازیگران این صنعت در جهت پایداری زیست محیطی ضروری است و باید پارادایم های جدید در تکنولوژی اطلاعات برای مدیریت چرخه عمر پروژه ها به ویژه در زمان نگهداری به کار گرفته شوند.
روانشاد نیا اظهار داشت: در روش های تأمین مالی، توسعه بازار، مشارکت و انواع قراردادهای ساختمانی باید تجدیدنظر شود و راهکارهای کاهش مصرف با راه حل های تولید انرژی های تجدیدپذیر ترکیب شده و برنامه های مهارت آموزی ملی و جهانی در همه رده ها توسعه یابند.
وی افزود: انعطاف، نوآوری و تغییر در نگاه به مهندس از ویژگی های آینده است و در چنین شرایطی از مهندسان ساختمان انتظار می رود قدرتمند تر از همیشه در جهت ارتقا استانداردهای زندگی تأثیرگذار باشند.



آرشيو مطالب...


سید علیرضا آل یاسین : به نام خدا سلام به نظر همان طور که فرمودید فراگیرترین چالش، عدم تطبیق استراتژی ها با عمل می باشد. در دوره ای مردم مهندسان عمران را برای نقش افرینی در عرصه های مختلف مدیریتی برگزیدند که البته فراز و فرودهایی داشت و باید عالمانه بررسی شود و نقاط ضعف برطرف و قوت تقویت گردد و در نهایت برایند نهایی مدیریت مهندسان در مقایسه با مدیریت سایر صنف ها اندازه گیری شود.
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44