ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.18 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب خواندنی

نگاهی به مصرف انرژی و برچسب انرژی ساختمان

1.مصرف بالای انرژی: انرژی نیروی محرکه جوامع، در راه توسعه است و مصرف بالای انرژی زمانی می تواند نشانه رشد باشد که منجر به بهره وری شود. بیش از 98 درصد انرژی کشور از طریق سوخت های فسیلی تامین می شود که این منابع انرژی، سرمایه ملی محسوب می شود و نه فقط متعلق به امروز است که نسل های آینده نیز از آن سهم دارند و لازم است که در حفظ آن کوشا باشیم و این گونه مصرف با این حدت و شدت در واقع خرج کردن از سهم آیندگان است به علاوه اینکه خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی نیز به دنبال دارد.

2.هدررفت انرژی در ساختمان ها: از آنجا که عمده انرژی در ساختمان ها مصرف می شود پس محل مناسبی برای سرمایه گذاری در جهت کاهش مصرف انرژی است. با طراحی مناسب شهرسازی، معماری صحیح ساختمان و استفاده از تجهیزات مناسب سرمایشی و گرمایشی که دارای رده های استاندارد انرژی باشند و ساخت خانه هایی با مصرف انرژی صفر و انرژی مثبت می توان تا حدود زیادی از هدر روی انرژی جلوگیری کرد.

3.استفاده ناصحیح از انرژی توسط بهره برداران: الگوی نادرست مصرف انرژی در کشور باعث شده است که جزو پرمصرف ترین مردم جهان دسته بندی شویم و این جایگاه نازل به هیچ وجه درخور شان ملت ایران نیست چون پیشینه ملی و دینی، همواره ما را به صرفه جویی و استفاده صحیح از نعمت های خداوند سفارش کرده است.

ساختمان و انرژی، هر دو سرمایه ملی محسوب می شوند و درست مصرف کردن را هم می توان از سرمایه های ملی و معنوی جامعه دانست و نکته اینجاست که هر سه این موارد در طرح برچسب انرژی ساختمان جمع آمده است. از نظر چارت سازمانی و بودجه جاری و عمومی، دو وزارتخانه نفت و نیرو بیشترین انتفاع را از بهینه سازی مصرف انرژی می‌برند و به ازای هر واحد کاهش سرانه مصرف انرژی، تراز مالی آنها افزایش ‌می‌یابد. اما نگاه وزارت راه و شهرسازی به مقوله برچسب انرژی به هیچ انتفاعی نبوده و نگاه کلان به مصالح عمومی و حفظ منابع ملی و سرمایه های کشور باعث شده که مدیران این وزارتخانه به سهم خود به این موضوع ورود کنند.

طرح برچسب انرژی ساختمان را می توان کاهش تولید گاز مونوکسید کربن و کاهش آلودگی هوا دانست که سالانه هزینه های بالایی را به سیستم سلامت و بهداشت کشور وارد می کند. این طرح را می توان عامل کاهش مصرف انرژی برای خانوارها دانست که از هزینه های خانوار می کاهد و می تواند به افزایش سطح رفاه خانواده ها کمک کند. این طرح را می توان تحول در نظام ساخت و ساز کشور دانست که با رعایت صحیح قوانین و مقررات و استفاده از فن آوری‌های نوین ساخت ساختمان‌های کارا به افزایش عمر مفید ساختمان ها نیز بیانجامد. این طرح می تواند کسب و کارهای جدیدی خلق کند و بازار بزرگی برای مهندسان کشور ایجاد نماید. این طرح مکمل قانون هدفمندی یارانه ها است و اگر همزمان با هم اجرایی می شدند تا‌کنون شاخص مصرف انرژی در کشور بسیار به استانداردهای جهانی نزدیک شده بود. طرح برچسب انرژی ساختمان یک طرح ملی است و همانگونه که با استقبال مناسبی از سوی بخش های دولتی و خصوصی روبرو شده است و در صدد تدوین طرح اجرایی آن هستند و وزارت راه و شهرسازی متولی تدوین آن است. پس برگزاری اولین همایش برچسب انرژی ساختمان که به دبیر کلی وزیر راه و شهرسازی و توسط بخش خصوصی و با هزینه صد درصدی بخش خصوصی انجام می شود -علاوه بر اینکه در راستای سیاست های کلی دولت تدبیر و امید در استفاده از توان بخش خصوصی است و با سیاستگذاری و هدایت بخش دولتی انجام می پذیرد- می تواند نقطه آغازی بر استفاده بهینه از مصرف انرژی باشد و جا دارد که وزرای نفت و نیرو نیز با پیوستن به این کمپین راه اجرایی شدن طرح ملی برچسب انرژی ساختمان را هموار نمایند.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 43