ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

موعظه و پند دانستن اخلاق از معضلات فعلی اخلاق حرفه ای است

به گزارش خبرنگار «صما» معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از اینکه مجتمع رسانه‌ای ساختمان به عنوان بخش خصوصی مجری برگزاری همایش توسعه خدمات مهندسی است، اظهار داشت: اخلاق، پند، اندرز و موعظه نیست، بلکه اخلاق یک دانش است و این انتظار وجود دارد که دانش اخلاق بتواند برای رفع معضلات و مشکلات اخلاقی که گریبان صنعت ساختمان و حرفه مهندسی را گرفته، راه‌حل ارائه دهد.

حامد مظاهریان با اعتقاد به اینکه این همایش باید پایه حرکتی منسجم و ادامه‌دار باشد، اذعان داشت: همایش‌های بسیاری با ارائه سخنرانی‌ها و جملات زیبا برگزار و بعد هم به‌دست فراموشی سپرده شده است. لذا امید است که با همکاری و استفاده از تجربیات اساتید اخلاق کشور بتوان در این رابطه به نتایج مطلوب دست‌یافت.

اخلاق مهندسی به اخلاق مهندسان تغییر یابد

در همین رابطه استاد اخلاق دانشکده الهیات دانشگاه تهران، با اشاره به این نکته که اخلاق برای عمل است، گفت: اگر در هر کاری عمل نباشد هیچ سودی از اخلاق بدست نمی‌آید. در حال حاضر یکی از مشکلات کشور زینت‌انگاری اخلاق است؛ به این معنا که مدیران، اخلاق و منشور اخلاقی را مانند زینت می‌دانند که باید بر دیوار سازمان‌ها آویزان شود.

احمدفرامرز ‌قراملکی، موعظه و پند دانستن اخلاق را از معضلات فعلی این مهم دانست و اذعان داشت: در حال حاضر اخلاق در سازمان‌ها مختلف شکل ترمزانگاری به‌خود گرفته است و بسیاری از اعضای سازمان‌ها و نهادهای مختلف بر این اعتقادند که اخلاق مانع پیشرفت آنها می‌شود، در حالی که اخلاق یک راهبرد عملی است و باید به اخلاق به مانند طب نگاه کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: وظیفه علم طب تشخیص و پیشگیری است. علم اخلاق هم باید به پیشگیری و تشخیص معضلات بپردازد، به عنوان نمونه مشکل رشوه گرفتن در حرفه‌های مختلف اشکال مجزا دارد، لذا نمی‌توان برای یک مشکل در حوزه‌های مختلف نسخه واحدی را تجویز کرد.

قراملکی در پایان تاکید کرد: لازم است که اخلاق مهندسی به اخلاق مهندسان تغییر یابد به این معنا که نگاه فردی به موضوعات و مشکلات موجود جای خود را به نگاه سیستمی بدهد.

خوشا به حال جوامعی که اخلاق دیروز، عرف امروز آنها است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دیگر سخنران حاضر در جلسه روز گذشته، با بیان اینکه در دل نوشته‌های تخت‌جمشید حدود 60 لوح وجود دارد که از نحوه پرداخت حقوق کارگران ساختمان‌ساز خبر می‌دهد، تصریح کرد: یک جمله معروف می‌گوید خوشا به حال جوامعی که اخلاق دیروز، عرف امروز آنها است.

نمازی با طرح این سئوالات که ما باید بدانیم به دنبال اخلاق حداکثرگرا یا حداقل‌گرا هستیم و آیا اخلاق ترمز سازمان یا یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها و نهادها محسوب می‌شود، اذعان داشت: مادامی که قوانین، فرآیندها، منابع انسانی و تکنولوژی ممیزی اخلاقی نشوند ، حرفه‌مندی و حرفه‌گرایی متوقف خواهد شد.

نمازی با اعتقاد به اینکه اخلاق اگر سند نشود به راحتی به ضد خودش تبدیل می‌شود، اظهار داشت: تهیه سند جامع اخلاق مهندسی اولین گام در این زمینه محسوب می‌شود، پس در ابتدا باید منشور اخلاق سازمان‌های مرتبط، مرام‌نامه و کدهای اخلاقی تدوین شود.

اخلاق ویترین سازمان‌ها و نهادها است

در همین زمینه رئیس دانشگاه خواجه نصیر ضمن اشاره به اینکه توسعه مهندسی یک فرآیند است و هر فرآیندی یک بازخورد دارد، اظهار داشت: اخلاق حرفه‌ای دارای بازخورد است، لذا زمانی که در بازخورد خطا وارد می‌شود دیگر نمی‌توان آن را اصلاح کرد و درنتیجه باعث از هم فروپاشی می‌شود.

علی خاکی‌صدیق، بر این اعتقاد است که امروز اخلاق حالت دکوری دارد و در اصل نقش یک ویترین را برای سازمان‌ها بازی می‌کند. لذا با نگاه به این ویترین این تصور بوجود می‌آید که دیگر نیازی به این مهم نیست و هرکسی وظیفه‌اش را در این رابطه انجام داده است، در صورتی که اخلاق در ایران پا را از وضعیت هشدار فراتر گذاشته که در این شرایط درمان کار بسیار دشواری است.

این استاد دانشگاه توجه به بحث آموزش و ارائه آموزش‌ها اولیه اصول اخلاقی را از جمله زمینه‌های نهادینه کردن اخلاق دانست و گفت: برای حصول نتیجه لازم است که توسعه اخلاق، دغدغه مدیران ارشد سازمان‌ها باشد. همچنین باید همگان بدانند که بداخلاقی چه به صورت سازمانی و چه فردی هزینه دارد، البته در حال حاضردر ایران هیچ هزینه‌ای برای فرد خاطی وجود ندارد.

به گفته رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر، کتاب‌های اخلاق مهندسی موضوعات غیراخلاقی را به صورت موردی به بحث و بررسی می‌گذارد تا عوامل بروز فجایع ساختمانی مشخص ‌شوند که مانع تکرار بی‌اخلاقی می‌شوند، اما متاسفانه در ایران هیچ‌کس جرات بیان مصادیق بداخلاقی در مهندسی را ندارد و دسترسی به اطلاعات برای مطالعه و ریشه‌یابی آنها عملا ممکن نیست. لازم است که هزینه‌های بداخلاقی پرداخت شود.

خاکی صدیق در پایان خاطر نشان ساخت: متاسفانه در ایران الگوسازی نشده و در نتیجه نمی‌توان مهندسان اخلاق را معرفی کرد در صورتی‌که باید صداقت در عملکرد سال‌های فعالیت آنها به مهندسان جوان نشان داده شود.

انتهای پیام/



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44