ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

حامی برچسب انرژی ساختمان شویم
فرض کنید وقتی برای خرید خانه‌ای مراجعه می‌کنید، از فروشنده در مورد میزان مصرف انرژی در این ساختمان بپرسید. قاعدتا فروشنده اطلاعاتی، مربوط یا نامربوط، در این زمینه به شما می دهد. حالا از فروشنده بخواهید که اطلاعاتی که به شما داده است را با نشان دادن مدرکی که شما نام برچسب انرژی ساختمان را به آن می دهید، ثابت کند.

اگر فروشنده چنین مدرکی را دریافت نکرده بود، به او توضیح دهید که با توجه به بالارفتن قیمت انرژی در کشور و احتمال افزایش چند برابری آن در آینده، نمی‌توانید ریسک خرید ساختمانی بدون برچسب انرژی را بپذیرید و از خرید آن خانه انصراف دهید. یا می توانید توضیح دهید همان طور که فرهنگ مطالبه کردن برچسب انرژی کالاها بین مشتریان کم کم در حال جاافتادن است و برای مثال خریداران یک کولر یا یخچال علاوه بر استاندارد بودن آن، تلاش می کنند از بهینه بودن میزان مصرف آن هم اطمینان حاصل کنند، وقتی با کالایی به بزرگی خانه مواجه می شویم اهمیت این موضوع بسیار بیشتر خواهد بود و در نتیجه خانه‌ای که برچسب انرژی داشته باشد، احتمال بسیار بیشتری برای فروخته شدن دارد.

فرض کنید خریدار دیگری که برای خرید این خانه مراجعه می کند نیز برخوردی مشابه با شما داشته باشد و از خرید خانه (علی رغم مطلوب بودن سایر گزینه ها در آن) پشیمان شود. نتیجه این اقدام چه خواهد شد؟ فروشنده که مشاهده می کند خانه‌ای که با صرف هزینه فراوانی احداث کرده است، به صرف نداشتن برچسب انرژی ساختمان به فروش نمی رسد. بنابراین با سازنده ملک تماس خواهد گرفت و در این زمینه از او مشورت خواهد خواست.

سازنده ملک، اگر سازنده صاحب صلاحیتی باشد، با محاسبه هایی که انجام خواهد داد، میزان مصرف انرژی در ساختمان در شرایط مختلف را محاسبه خواهد کرد و به اطلاع مشتری می رساند. اما هنوز یک مشکل در این زمینه وجود دارد و آن نیاز به وجود مدرکی است که محاسبات سازنده را به صورت رسمی تایید کند. به فرض که هیچ قانونی هم در این زمینه وجود نداشته باشد (که البته وجود دارد) اگر بخشی از سازنده ها و مالکین به ارگان‌های ذی ربط در این زمینه مراجعه کنند و خواستار تایید اطلاعات مربوط به مصرف انرژی در ساختمان خود شوند، در نتیجه سازمان مربوطه هم ناچار خواهد بود با وضع قوانین و مقررات و بر اساس آیین نامه ای به محاسبه و تایید این اطلاعات بپردازد.

شاید این روند به این سادگی که در این جا تصویر کردیم نباشد، اما قطعا اگر خواست و تلاش همه زنجیره های صنعت ساختمان، از مصرف کننده نهایی تا تولیدکننده و سیاست‌گذار باشد، اجرایی شدن طرح برچسب انرژی ساختمان چندان دور از دسترس نیست. تنها کافی است که هر کس در هر جای این زنجیره که قرار دارد نقش خود را در راستای عملی شدن این طرح اجرا کند.

حتی اگر نه تولیدکننده مسکنید، نه سیاست گذار، نه حتی خریدار مسکن؛ باز هم می‌توانید در این زمینه نقش قابل توجهی را ایفا کنید. کافیست وقتی به دوستی که به تازگی در خانه جدیدی ساکن شده سر می زنید، به جای آنکه در مورد نمای ساختمان، یا رنگ کابینت ها، تعداد اتاق‌ها و مواردی از این دست صحبت کنید، از او بپرسید که آیا می داند برای سرمایش و گرمایش خانه او چقدر انرژی لازم است؟ و آیا این میزان انرژی بهینه است؟ آیا در مقابل فرزندان خود پاسخی برای هدررفت انرژی در خانه خود دارد؟ کافیست کمی منتظر بمانید و نتیجه عمل خود را در سطح جامعه مشاهده کنید.

نقل از صما



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48