ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

برچسب انرژی ساختمان نیازمند تغییرات فرهنگی
هرچند به طور قطع جاانداختن برچسب انرژی به صورت یک طرح تعریف شده در جامعه موجب می شود تا مخاطبان براساس ارزش واقعی یک ساختمان و جهت بهره‌برداری از ساختمانی که در آن بهینه‌سازی مصرف انرژی به نحو بهتری انجام شده، حاضر به پرداخت پول بیشتری شوند، اما بدیهی است در کنار آن باید شرایط افزایش قیمت انرژی هم به عنوان یک عامل انگیزشی لازم برای این امر فراهم شود.

به گفته متخصصان به دلیل اینکه طبق آمار قیمت انرژی در ایران معادل با یک سوم قیمت انرژی در کل دنیا است، متاسفانه امکان کنترل دقیق مصرف آن در کشور فراهم نیست. از طرف دیگر به واسطه اینکه به لحاظ برخی مسایل اجتماعی امکان واقعی سازی و گرانتر کردن نرخ انرژی در کشور وجود ندارد، همین موضوع به یک نقطه تضاد در بین مصرف و قیمت انرژی تبدیل شده است.

با توجه به اینکه مصرف انرژی در کشور ما سه برابر متوسط جهانی است، مسئولان ذیربط مصرف بی رویه و هدررفت شدید انرژی در بخش های مختلف کشور را هشدار داده و این رویکرد را عاملی برای زمین خوردن اقتصاد ایران دانسته اند. برای نمونه یافته ها نشان می دهد مصرف 40 درصدی انرژی در ساختمان های کشور در شرایطی اتفاق می افتد که این مقدار در کشور پرجمعیتی نظیر هند حدود 20 درصد است.

به گفته اکثر کارشناسان، به لحاظ اینکه عمده ترین چالش در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی، قیمت ارزان آن است، زمانی می‌توان اجرای طرح برچسب انرژی را موفقیت‌آمیز تصور کرد که قیمت انرژی در کشور واقعی شود. چرا که به این ترتیب مردم برای ساختمان های دارای برچسب انرژی، ارزش بیشتری قایل خواهند شد و در معاملات خود رغبت بیشتری برای خرید این ساختمان ها نشان می دهند.

علاوه بر این، به عقیده مسئولان ذی ربط مردم نه تنها با واقعی کردن قیمت انرژی بلکه با موضوع صرف هزینه‌ برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها هم مشکل دارند. به طوری که استفاده از تجهیزات مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف انرژی را تحمیل هزینه‌ اضافی به سبد هزینه خانوارها تلقی می کنند.

البته این مسئله در حالی مطرح شده که برخی از کارشناسان، نظری مخالف در این رابطه دارند. به طوری که عضو گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در این راستا به خبرنگار «صما» می گوید: برخلاف انتظار و تصورات موجود، مردم با صرف هزینه برای بهینه سازی مصرف انرژی مشکلی ندارند.

به عقیده اصغر شیرازپور، آنچه باعث می شود تا مردم در مقابل بهینه ساختن مصرف انرژی مقابله و یا عناد داشته باشند، صرف هزینه و پول برای استفاده از تجهیزات لازم نیست، بلکه از آنجایی که فرهنگ مصرف بهینه انرژی در زندگی آنها به عنوان یک تغییر محسوب می شود و مردم نیز در مقابل هر تغییری مقاومت می کنند، به راحتی نمی توانند با این قضیه کنار بیایند.

وی تاکید می کند: اگر دولت و سازمان نظام مهندسی ساختمان همراه با هم شروع به تدوین زیرساخت ها و آماده کردن روش های لازم جهت رسیدن به مقصود کنند، در مدت زمان منطقی فرآیند بازرسی شروع خواهد شد و پس از اندازه گیری مصرف انرژی، در صورتی که مصرف انرژی در نرخ مشخصی تعریف شده باشد، منجر به اخذ برچسب انرژی خواهد شد. اما برای ساختمان های در حال ساخت اگر طراحی و اجرا بر مبنای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باشد، به طور مسلم به میزان مطلوب در میزان مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد و برای آن ساختمان ها، پس از ساخت و شروع به بهره برداری می توان برچسب انرژی اخذ کرد.

در این میان نظر به اینکه بر اساس اظهارات مسئولان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، تداوم مصرف بی‌رویه انرژی در ایران، این کشور را به یک واردکننده انرژی در سال ۱۴۰۴ تبدیل خواهد کرد، بنابراین حرکت به سمت واقعی‌تر شدن قیمت انرژی و نیز بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در بین جامعه الزامی است.

در این راستا باید توجه کرد که کاهش مصرف انرژی در ساختمان سازی با روش های سنتی امکان پذیر نیست و استفاده از فناوری های نوین و هوشمندسازی ساختمان ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی باید به عنوان یک اولویت در امر ساختمان سازی مورد توجه قرار گیرد. لذا به نظر می رسد بازنگری در نگاه مدیران و مردم به موضوع انرژی و فرهنگ سازی در این خصوص امری ضروری است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44