ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

یادداشت: خواسته اعضای نظام مهندسی: ارتقاء نقش و جایگاه سازمان در تصمیم گیریها و ایفای وظیفه برای احیای حقوق مهندسان

یادداشت اختصاصی مهندس حسین خانزاده

خواسته بلامنازع کلیه اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان

"ارتقاء نقش و جایگاه سازمان در تصمیم گیریها و ایفای وظیفه برای احیای حقوق مهندسان"

قانون سازمان نظام مهندسی در سال 1374 در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت و جهت اجرا به دولت وقت و وزارت مسکن (سابق) ابلاغ گردید. هم اکنون 20 سال از سابقه این سازمان کلان مهندسی کشور می گذرد . از حیث سنی هم اگر حساب  کنیم سازمان نه تنها سن تکلیف خود را رد نموده و در وضعیت با تفکر منطقی و عقلائی باید قرار می داشت.این سازمان با این همه عضو و بی اغراق تعداد قابل توجهی از آنها در سازندگی و ارتقاء زیرساختهای کشور بدون چشم داشت خاصی در بخشهای خصوصی و دولتی در راستای خدمت به این مرز و بوم و ملت بزرگ ایران عزتمندانه ارائه خدمات بزرگی داشتند. و امروز این کشور امکانات رفاهی و رو به  توسعه ای امروز خود را در کنار بقیه بخشهای کشور مرهون تلاشهای مهندسان عزیز می باشد.

چه اتفاقاتی در سالهای چرخه عمر سازمان تاکنون رخ داده است که سازمان را با همۀ فرصتهایی که در اختیار داشته است همچون فرصتهای در اختیار داشتن منابع انسانی بی نظیر و بسیار ارزشمند ، که همه سازمانهای دولتی بی تردید و بلاتفکیک در سطح کل کشور و همچنین سازمانها و نهادهای بین المللی از حضور آنها حداکثر استفاده را داشته و منافع کثیری را از آن خود نموده اند و این در حالیست سازمان اصلی متولی امور مهندسان پویایی و انعطاف خود را از دست داده و مدیران آن با نداشتن برنامه های مدون و راهبردی و با مشغول شدن به امور دم دستی و سنتی و یا مشغولیت و حواس پرتی در دنیای پیگیری امور و منافع کوتاه مدت فردی خود ، امکان پاسخگوئی به مجموعه عظیم مهندسی کشور را از دست داده اند.

بر اساس قوانین بالادستی حاکمیتی ،سند چشم انداز ،اسناد توسعه کشور ،نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بصورت شفاف و مشخص ، وظیفه سازمانهای نظام مهندسی و لزوم نقش آفرینی آنها در کلیه پروژه های کشور ترسیم و اعلام گردیده است.

چه مصیبت هائی گریبانگیر این سازمان متعالی محور گردید که روزگار او را در حالت نابسامان مدیریتی قرار داد ؟ که در امورات روزمره خود گرفتار بماند؟کدام دستهای آلوده در کجا،باعث گردیده است در سازمانی که اعضاء آن برای شفاف سازی و انتشار اطلاعات سازمان یک دست و یک صدا هستند موجب عدم انتشار مدارک مربوطه گردیده و به رشد و اوج گرفتن فساد در سازمان کمک می نمایند ؟ و ...

در دنیایی که سرمایه و منابع طبیعی سهم خود را در ثروت آفرینی از دست داده است بی تردید توجه به نیروی انسانی آن هم دارای دانش مهندسی ارزشمند و چه بسا صاحب تجربیات والا و کم تکرار بعنوان موتور محرکه توسعه و تحول شناخته می شود. برنامه مدون و سند چشم انداز این سازمان کجا تهیه و اعلام گردیده و ملاک عمل قرار گرفته است؟

اگر نیم نگاهی به سازمانهای دولتی و حضور پررنگ مهندسان در نقش کارشناسی و مدیریت آن سازمانها بیافکنیم همچنین به شرکتهایی که توسط همین مهندسان عضو سازمان در بخش خصوص ایفای نقش نموده و مشغول مدیریت پروژه های کلان عمرانی کشور بوده و همواره در مسیر حفظ بیت المال ،اشتغال زایی و ارزش محوری کوشیده اند و در جلوگیری  از هدر رفت سرمایه های ملی ، بسیار بی نظیر ظاهر گردیده اند مگر آنکه توسط مدیران غیر مهندس تصمیم گیر ،  موضوع دچار مشکل گردیده و پروژه توجیه اقتصادی زمانی خود را از دست داده است.

اگر مدیران سازمان زمینه لازم برای استفاده از ظرفیت تخصصی و جایگاه دانشی انها و بعنوان سازمانی تخصصی و یادگیرنده شرایط ارتقاء مرتبه سازمان را فراهم می آوردند امروز نه تنها وضع رفاهی اعضاء رشد کرده بود حتی شرایط صدور خدمات فنی و مهندسی نیز میسر می گردید. همه اینها در جهت اشتغال و توسعه محور عمل کردن و تفکر و تلاش در راستای ارتقاء رفاه مردم ، در همه سطوح بزرگترین دستاورد نظام مهندسی ساختمان می توانست تلقی گردد.

در حالت کلی ، مدیریت و خلق سرمایه در سازمانها ، تنها با جنبه مالی و میزان سود و زیان عددی و تولید و فروش محصول محاسبه نمی شود  بلکه یک سازمان می تواند خالق سرمایه های مادی و معنوی بسیار زیادی باشد . در این میان،مدیران (لازم و ضروری است) در نقش معمار ، از ابزارهای همچون راهبرد ساختارها ، شایستگی و توانمندی ها و فرهنگ سازمانی خود بهره برداری نموده و یک سازمان پیشرو را برپا نمایند.

همواره بهبود مهارتها و ارتقاء انگیزه در مسیر بالا بردن خلاقیت و نوآوری لازم ، ایجاد پایداری در همه عرصه های پیش رو از چالشهای اصلی قرن حاضر می باشد . که باید به آن توجه ویژه نموده و برای سازمان چاره ای اندیشید و باید اذعان داشت با نگاهی که امروز از سوی برخی مدیران سازمان به مهندسان نگریسته می شود، مبنی بر اینکه مهندسان جوان سواد کافی برای انجام کارهای مهندسی ندارند ، وجاهت معنایی خوبی ندارد .  و نقش ترویج و توسعه دانش مهندسی  و مهارتهای حرفه ای از وظایف اولیه و رئوس فعالیتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان باید مد نظر قرار داشته باشد. و انتقاد بروش غلط یعنی پاک کردن صورت مسئله و رفتار غیر منطقی، برای توسعه دایره راحتی مدیران در عدم پاسخگوئی به اعضاء می باشد که توجه به آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

یادگیری توأمان دانش روز مهندسی علاوه بر  آموخته های گذشته ،لازم و ضرورت حضور قدرتمند در فعالیت های حرفه ای می باشد و برای پاسخگوئی مناسب به جامعه هدف مهم است . همه ما مهندسان برای حفظ تعالی و شأن مهندسی متحد و یک صدا، لازم است در  تأیید و حمایت از همکاران خود بعنوان افراد تأثیرگذار در مناسبات اجرائی پروژ ه ها و در سیاستهای کلان کشوری برخود ببالیم و این گفتمان را اشاعه  دهیم.

امروز افرادی که احتمالا" ندانسته از تخریب اسم مهندسی  از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و به  قانون بی احترامی نموده و خلاف مسیر آن حرف می زنند  حتی از تریبونهای عمومی به آن تأکید می ورزند و به  خودتردیدی صنفی دچار شده اند و به آنان امید در ارائه راه حل برای عبور از مسائل و وضع موجود و یا کمک به ارتقاء سازمان نمی رود.

امروز اعضاء سازمان باید فکری به حال فکر خود نمایند و با مطالعه فضای موجود نسبت به نقش آفرینی در تعالی سازمان خود دست به کار شوند دیگر کنار نشستن و نگاه کردن بس است تا وضع از این بحرانی تر نشود.

مهندسی باید بعنوان یک فرآیند مورد احترام واقع شده و در ترویج آن اهتمام بورزیم. سرمایه انسانی موجود در سازمان نظام مهندسی ساختمان و سرمایه های فکری برتر که بعنوان نخبگان جامعه  از مزیت های رقابتی سازمان محسوب می گردند  باید با بکارگیری  دیپلماسی مهندسی منسجم ، قدرتمند و فعال  از سوی مدیران آینده ، در مرکزیت بهسازی همۀ امور کشور مد نظر بوده و مورد توجه خاص قرار گیرد .



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49