ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.13 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب حرفه ای و صنفی

نگاهی که میل به همکاری را در نظام مهندسی افزایش می‌دهد
غلامحسن رادفرما- عضو هیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی استان تهران

از لحاظ نظری وقتی اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، شرکت‌های حقوقی ، سندیکاها ، انجمن‌ها ، کانون‌ها و مهندسین حقیقی سازمان در مورد کارکرد سازمان نظام مهندسی و نحوه تعامل با یکدیگر و سایر بنیان‌های قدرت در کشور به اجماع برسند، آن وقت یک قرارداد اجتماعی پدید خواهد آمد که نتیجه آن کاهش تضادهای درونی خواهد بود و این همسوگرایی به طور طبیعی تضادهای ایجادشده با محیط خارج را نیز به حداقل می‌رساند؛ اما نگاه صفر و صدی سال‌هاست میل همکاری را در سازمان نظام مهندسی از بین برده و باعث شده عموم تصمیم‌گیری‌ها در مراحل ابتدایی متوقف شود.

این در حالیست که در راه رسیدن به یک قرارداد اجتماعی با کارکرد ویژه برای سازمان نظام مهندسی ، توجه به تمام جزئیات سازمان نظام مهندسی و دوری از کلی‌گویی در مورد موانع و مشکلات موجود از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

از مهمترین دلایل کاهش تضاد در سازمان نظام مهندسی در راستای رسیدن به تعالی سازمانی ، آن است که تمام مفاهیم تعریف‌شده وارد جزئیات شوند؛ جزئیاتی که به طور دقیق به اهداف تشکیل ، نحوه اداره ، ساختار مدیریتی سازمان ، نقش اعضای حقیقی و حقوقی ، روابط درون سازمانی و برون سازمانی و در نهایت روابط هفت رشته عضو بپردازد؛ قطعاً عدم توجه به تمام جزئیات و برنامه‌ریزی‌های کلان باعث تکرار اشتباهات مشابه سنوات گذشته می‌شود؛

از این رو باید نهایت تلاشمان بکار گرفته شود تا با دیگران بیشترین همکاری را داشته باشیم و هیچ کدام از افزایش قدرت هم هراسی نداشته باشیم.

مشارکت و ایفای نقش در جامعه تنها در صورت همکاری با همه نهادها امکان‌پذیر است و این تنها فرصت برای اثبات شایستگی‌های جامعه بزرگ و فرهیخته مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی است.

بازنگری در تاکتیک‌ها و روش‌های اتخاذشده در مواجهه با شهرداری، مجلس و شورای شهر از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. استراتژی سازمان باید به گونه‌ای تعریف شود که بیشترین همکاری را با تمام نهادها داشته باشد تا هیچ کدام از طرفین از افزایش قدرت هم هراسی نداشته باشند و تنها در راستای اهداف فی مابین تصمیم‌گیری نمایند.

نباید از سهیم‌شدن با دیگران بهراسیم ، باید باورهای نادرستی را که در ناخودآگاه رفتارهای فرهنگی ما ایجاد شده اصلاح کنیم . همکاری با دیگر نهادها نه تنها از ابهت و شوکت و جایگاه سازمان نمی‌کاهد ، بلکه باعث رشد و شکوفایی سازمان و فعالیت بیشتر اعضاء در سطوح مختلف جامعه و در صورت ارائه خدمات مطلوب و قابل قبول باعث افزایش اعتبار و مقبولیت سازمان در افکار مردم می‌شود.

سازمان نظام مهندسی برای افزایش قدرت خود و ایفای نقش در تصمیمات کلان باید حس اعتماد مردم و مسئولین را همراه دانش و تهعد خود نماید.

اولین قدم در راه رسیدن به این هدف آن است که پایه‌های این رفتارهای حرفه‌ای و اخلاق‌مدارانه را در تعریف پروژه‌های میان رشته‌ای درون سازمانی تقویت نماید تا بتواند در آینده با آنالیز مشکلات پیش‌آمده و رعایت تمام اصول حرفه‌ای و با اتکا به تلاش‌های همه مهندسان هفت رشته مرتبط با صنعت ساختمان، با همه نهادها تعامل و همکاری داشته باشد.

نگاه صفر و صدی سال‌هاست میل همکاری را در سازمان نظام مهندسی از بین برده و باعث شده عموم تصمیم‌گیری‌ها در مراحل ابتدایی متوقف شود؛ بنابراین هیئت مدیره جدید باید تمام تلاش خود را برای تحقق یک قرارداد اجتماعی در سازمان نظام مهندسی بکار گیرد تا به تبع آن افزایش اعتماد و رضایتمندی جامعه از خدمات مهندسی را با سازمان همراه کند
http://www.isna.ir/fa/news/94043116728/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 43