ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت ماشین آلات

تخصیص ماشین آلات برای سبد پروژه ها

تخصیص ماشین آلات برای سبد پروژه ها

تنظیم سرمایه گذاری های فردی یکی از مهمترین برنامه هایی است که هر انسان باید در طول مدت زندگی خود انجام دهد . یکی از گزینه های این برنامه ریزی انجام سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بطور اخص سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار می باشد. ناگفته پیداست انجام هرگونه سرمایه گذاری بدون تحلیل و بررسی توام با ریسک بسیار زیاد خواهد بود و بورس اوراق بهادار نیز از این امر مستثنی نمی باشد. تحلیل در بورس اوراق بهادار از دو زاویه کلی بررسی می شود.

الف) تحلیل وگزینش سهام بطور جداگانه و منفرد ، بدین مفهوم که تمرکز سرمایه گذار بر روی تک تک شرکت های حاضر در بورس بوده و به بررسی آنها می پردازد.

ب) تشکیل سبد سهام ، هرچند از یک دیدگاه سبد سهام حاصل مجموع سهام هر سرمایه گذار است ولی در نظریه پرتفوی ، خود سبد سهام بعنوان یک واحد در نظر گرفته شده و ریسک و بازدهی آن محاسبه می شود. بدین معنی که بازده سبد سهام صرفاً مجموع بازدهی های هر سهم نیست و البته ریسک آن نیز مجموع ریسک واحدهای تشکیل دهنده آن نخواهد بود.

در تحلیل وگزینش منفرد سهام رویکردهای تکنیکی و بنیادین عمده ترین روش های تحلیل و ارزیابی سهام را تشکیل می دهد. اما در دیدگاه دوم و در تشکیل سبد سهام نظریه هایی مانند نظریه نوین پرتفولیو ، نظریه بازار سرمایه و فرضیه بازار کارا ، مدل های شاخصی و ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

معنی پرتفولیو

پرتفولیو به معنی سبد سرمایه گذاری ترجمه شده ، سبد سرمایه گذاری مفهومی فراتر از سبد سهام است و شامل سایر سرمایه گذاری های غیر سهم نیز می شود. به لحاظ فنی یک سبد سرمایه گذاری مجموعه کامل دارایی های حقیقی و مالی سرمایه گذاری را در بر می گیرد.

 

مدل مارکوتیز

در اوایل دهه 1950 فردی بنام هری مارکوتیز مدل پایه پرتفوی را بنیان نهاد. این مدل پایه اصلی نظریه مدرن پرتفولیو را تشکیل می دهد. مارکوتیز نخستین کسی بود که مفهوم تنوع در سبد سرمایه گذاری را مطرح کرد. او نخستین کسی بود که توانست به این سوال مهم که آیا ریسک یک سبد سهام مجموع ریسک تک تک سهام های تشکیل دهنده سبد است ؟ پاسخ دهد.

او مفهوم پرتفوی کارا را به نحوی مطرح کرد که دارای کمترین میزان ریسک با میزان بازده یکسان و یا بیشترین میزان بازده با ریسک یکسان باشد.

بدین معنی که سرمایه گذاران می توانند برای یک بازده معین و با تعیین بازده انتظاری سبد سهام خود ریسک سهام خود را کاهش داده و سبدی با کمترین ریسک سهام را گزینش نمایند. و یا سطح ریسک مورد علاقه خود را مشخص نموده و بازده انتظاری را بیشتر نمایند. به این ترتیب مجموعه سبدهای کارایی ایجاد می شود که اصطلاحاً آن را مرز کارا می نامند. سرمایه گذارانی که اصطلاحاً عقلایی رفتار می کنند به دنبال چنین سبدهایی خواهند بود ، زیرا این سبد ها بیشترین بازده را برای سطح معین ریسک و با کمترین ریسک برای سطح معینی از بازده را ارائه می دهند. 

پس از تعیین مجموعه سبد های سهام کارا، سرمایه گذار از میان مجموعه کامل سبد های سهام باید سبدی را که بیشترین تناسب با وضع وی را دارد انتخاب نماید مدل مارکویتز تنها یک سبد سهام و سرمایه گذاری را مشخص نمی کند بلکه مرز سبد های سهام کارا را مشخص می نماید که هر یک از آنها بنا به تعریف،(در ازای سطح معینی از ریسک یا بازده منتظره) بهینه هستند.

        پرتفوی یا سبد سهام متشکل از سهام متعدد شرکت‌هایی است که در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همهء دارایی‌ها تا حدودی به صفر نزدیک است و تلاش‌ها بر این است که ریسک غیرسیستماتیک یا تنوع‌پذیر به حداقل ممکن تقلیل یابد.  به همین جهت‌ترکیب پرتفوی بهتر است به گونه‌ای باشد که نوسانات مشابهی نداشته باشند یعنی زمانی که بازده یکی کاهش پیدا می‌کند بازده دیگری افزایش یابد در این راستا مراحل زیر توسط سرمایه‌گذار و یا معامله‌گر در بازار رعایت می‌شود

        1- تعیین بازده مورد انتظار سبد سهام و تک‌تک سهام    

        2- ارزیابی وضعیت سهام مختلف و انتخاب آن‌ها    

        3- بهینه کردن ‌ترکیب سهام )پرتفوی (

        4- ارزیابی پرتفوی و بازنگری در مجموعهء سهام

در روش پرتفوی مدرن مجموعه تلاش‌ها وقف این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه‌گذار به بازده بازار نزدیک شود و در وضعیت مطلوب، بازدهی بیش‌تر از آن به دست آورد. در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا محاسبه می‌شود. این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است .     

        حال از همین موضوع در مدیریت ماشین آلات می توان بکار برد

        بدین منظور که بهترین و بهینه ترین ترکیب چیدمان ماشین آلات ما را در سرعت نتیجه کمک می کند .

        دلایل  نیاز به پرتفوی :

        نياز به وجود ماشين‌آلات نو و نسبتاً نو براي اجراي بهتر، سريعتر و كم هزينه‌تر در پروژه‌هاي صنعتي، ساختماني، معدني و عمراني براي ما حياتي است. چراكه در حال حاضر تطويل زمان پروژه‌هاي ناشي از فرسودگي اين عوامل توجيح اقتصادي طرح‌ها را از بين برده و آنها را بسيار گران تمام مي‌كند.

        به دليل پيشرفت تكنولوژي و به تبع آن ارزان‌تر تمام شدن تكنولوژي در قرن 21ام در دنياي پيشرفته و جايگزيني جنگ نابرابر با رقابت تكنولوژي نابرابر، دهه اول قرن 21ام را دهه سرعت ناميده‌اند كه باعث خروج كوتاه‌مدت اين تجهيزات از مسير مصرف براي اطمينان از انجام به موقع و سريعتر طرح‌ها در آن وادي گرديده است.

 

        اصول مدیریت ماشین آلات :

        کارآیی ماشین آلات ساختمانی تابعی است از عملکرد های مولفه های اصلی آن یعنی انسان و ماشین که سهم هریک بستگی به محیطی دارد که ماشین آلات در آن بکار گرفته می شوند .

        برای افزایش بهره دهی توجه به هردو مولفه فوق الزامی است .

        برای دسترسی به هدف فوق و امکان بررسی عملکرد مولفه های آن ، باید یک تعریف کاربردی و قابل سنجش ، از آن در نظر گرفت .

        لازمه  مدیریت صحیح  سبد ماشین آلات , داشتن اطلاعات مکفی از برنامه ها و پروژه هاست که بدین منظور بایستی کلیه اطلاعات و گزارشات پروژه ثبت و ظبط و نگهداری شود .

        و هدف :

        تعیین بازده مورد انتظار

        ارزیابی وضعیت ماشین آلات مختلف و انتخاب آن‌ها    

        بهینه کردن ‌ترکیب )پرتفوی (

        ارزیابی پرتفوی و بازنگری در مجموعهء ماشین آلات و پرسنل

 

        استفاده از بانک ماشين‌آلات، تجهيزات و مواد و مصالح و نیروی انسانی به ما در این مورد کمک می کند. چيزي كه تمام دنيا كرده است و ما نيز مي‌توانيم بكنيم

        يقيناً منافع جمعي را در جهت رشد و تعالي خود و كشورمان خواهد داشت و رسالت بزرگ خود براي دست‌يابي به ايراني آباد را به انجام خواهيم رساند. ما مي‌خواهيم و به راحتي مي‌توانيم با تجميع خود و استفاده از نرم‌افزارهاي تدارك ديده شده ناوگان ماشين‌آلات شركت‌ها را نوسازي و بازده و بهره‌وري كار را بالا ببريم و به عنوان يك مدير و يا مهندس سرافراز باشيم.

        انتخاب ماشین آلات مناسب :

        در کشورهای صنعتی متخصصان ویژه ای برای این کار وجود دارد . این افراد دارای ویژگی های زیر هستند :

        تجربه بسیار زیاد و دارای تخصص در رشته خود

        اطلاعات وسیع درباره ماشین آلات مختلف رشته تخصصی خود

        به خوبی قادر هستند تولید هریک از ماشین آلات را با توجه به شرایط کار مورد نظر برآورد کرده و مناسب ترین ماشین را انتخاب کنند .

        خلاصه انتخاب ماشین آلات :

        جمع آوری و مطالعه کتابها و بروشورهای مربوط به ماشین آلات ساختمانی

        مطالعه کاتالوگ ماشین

        اجتناب از خرید ماشین آلاتی که عمر مفید آنها پایان یافته است

        ترجیح دادن ماشین آلات عام به خاص

        بررسی اقتصادی هریک از گزینه ها

 

        نمونه بارز و اصلی در سبد گردانی مدیریت ماشین آلات تئوری صف می باشد که در این مقال بدان می پردازیم

        تئوری صف :

        تاريخچه

تاريخچه تئوری صف به سال 1909 بر می گردد.

در اين سال ارلانگ يک مهندس دانمارکي برای اولين بار  مقاله ای در مورد سيستمهای مخابرات منتشر کرد .

در سال 1953 کندال برای نخستين بار مساله تئوری صف را به صورتي که امروزه شناخته می شود فرموله کرد و کاربرد های  عملی آن را در مسائل مختلف نشان داد.

 

اجزای اصلی هر سيستم صف شامل ورودی و خدمت دهندگان می باشد. هنگام مراجعه یک مشتری  هنگام در یافت خدمت  دو اتفاق ممکن است بیفتد . اگر حداقل یکی از خدمت دهندگان بیکار باشد ، بلا فاصله ارائه خدمت به مشتری آغاز می گردد. اما اگر تمام خدمت دهندگان مشغول  کار باشند مشتری باید منتظر باشد و به این ترتیب صف تشکیل می شود.

        هدف از حل مسئله سيستم صف مشخص کردن در صدی از زمان که سیستم

        در اثر نبودن مشتری  بيکار است و زمان انتظار هر مشتری در صف

         و بهينه سازی  اين زمانها است

        بر حسب اينکه نحوه ورود مشتری ها به سيستم و اهنگ خروج مشتريان از آن از چه فرايند اماری پيروی می کند مدل های مختلفی  برای شبيه سازی مساله صف ارائه شده است که متداولترين انهامدل کلاسيک می باشد.

        در اين مدل فرض می شود زمان بين ورود متوالی دو مشتری و مدت رمان خدمت دهی  از تابع توزيع نمايی پيروی  می کند.در  مساله بارگيری و تخليه  ماشين آلات ، کاميون ها را می توان به عنوان  مشتری  و لودر ها را به عنوان خدمت دهندگان شناخت. يک لودر با تعداد  مشخصی کمپرسي به عنوان يک سيستم صف شناخته  می شود.

        هدف از حل مساله تعيين تعداد لودر ها و کاميون ها به گونه ای که  احتمال وجود کاميون  به ازای هر لودر را تا جای ممکن  افزايش دهد با فرض اينکه  زمانهای بارگيری  و سفر از توزيع  اماری پواسون  پيروی کنند،

 

        برای آشنایی کامل تر با کمک نمونه آمار های برداشت شده  از پروژه ای احتمال وجود حداقل يک کاميون  به ازای  هر لودر با استفاده از  تئوری صف را در این جا مشاهده می کنیم :

مثال :

        کندن خاک توسط بولدوزر

        بارگيری خاک کنده شده توسط لودر

        حمل خاک بارگيری شده کاميون

        تسطيح ورگلاژ توسط گريدر

        اب پاشی ، کوبيدن و تراکم توسط غلطک

 

        مساحت سايت: 000ر21  متر مربع

        حجم خاکبرداری: 000ر170 متر مکعب

        محل دپو : به فاصله تقريبی 5 کيلومتری سايت اصلی

        کل زمان در نظر گرفته شده برای پروژه خاکبرداری و تسطيح 22 روز کاری ، فرض بر اين است ماشين آلات در هر روز کاری در دو شيفت (20 ساعت کار مفيد) کار کنند.

 

        22 روز جهت عمليات  خاکی و 3 روز جهت تسطيح و تراکم و کوبيدن

        متوسط کارکرد D-8  :  130 مترمکعب درساعت

        حجم خاک محاسبه شده:  169040 متر مکعب

        زمان لازم جهت بارگيری کاميون  توسط لودر :     T1=5min

        زمان لازم جهت رفت کاميون به محل دپو: T2                   

        زمان لازم جهت تخليه کاميون در محل دپو:T3                  

        زمان لازم جهت برگشت کاميون تخليه شده : T4                

        زمان لازم برای جهت گيری کاميون نسبت به لودر برای بارگيری مجدد:   T5

 

        Tt= T2+T3+T4+T5

        Tc= T1+T2+T3+T4+T5

   T3+T5=2min

T1=5min     

T2+T4  از جدول 1

 

انتخاب تعداد بهينه لودر ها و کاميونها

 

 

A

زمان کامل بارگيری min توسط لودر

تعداد کامیون در ازای هر لودر

3

4

5

6

 

B

تعداد بارگيری ها در يک ساعت

B=60/A

20

15

12

10

 

C

حجم بارگيری شده در يک ساعت کاری

C=8XB

160

120

96

80

 

D

حجم بارگيری شده در يک روز کاری

D=CX20

3200

2400

1920

1600

 

E

لودر های مورد نياز

E=(170000/22)/D

2.4

3.2

4

4.8

 

F

زمان يک سيکل کامل

Tc

30    25

30

30    25

 

30    25

 

  25

30

G

تعداد کاميون های لازم

G=F*E/A

24    20

24

24    20

 

24    20

 

  20

24

 

 

 

 

 

 

 

احتمال موجود بودن حداقل يک کاميون برای هر لودر

 

 

زمان کامل بارگيری توسط لودر

t

3

4

5

6

مدت رمان يک سيکل کامل

Tc

25

30

25

30

25

30

25

30

مدت زمان سفر

Tt

22

27

21

26

20

25

19

24

تعداد کاميون  به ازای  هر لودر

N

8

10

6

8

5

6

4

5

R فاکتور

R

.14

.11

.19

.15

.25

.2

.32

.25

احتمال حضور حداقل يک کاميون جهت بارگيری

Pt

.81

.83

.79

.84

.8

.81

.78

80

 

 

انتخاب گريدر و غلطک

 

        گريدر G-14  با راندمان 1200 متر مبرع در ساعت

 

        2 غلطک استاتيکی 14-12 تنی با راندمان 270 متر مربع در ساعت

 

نوع ماشين الات

راندمان ساعتی

واحد

تعداد مورد نيار

تعداد روز کاری

جمع کل کارکرد

بولدوزر

D-8

130

M*3

3

22

171600

کمپرسی 8 مترمکعبی

16

M*3

26

22

168960

لودر120

96

M*3

4

22

-

گريدر 14-G

1200

M*2

1

1

24000

غلطک

260

M*2

2

2

20800

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47